Göran åker till Egypten

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det någon mer än mig som förundras att Göran åker till Egypten för att ta farväl av en diktaturstödjande/stöttad terrorist samma år som han skickar någon av sina obetydliga ministrar till minnesstunden för offrerna 11/3 i Madrid? Mycket märklig signal till omvärlden måste jag säga.

Övriga Nordiska länder, och "resten av världen" skickar andra representanter. Han är tydligen i sällskap av två andra statsöverhuvuden.

Undrar varför Usama lovordade Sverige i sitt senaste framträdande... :rolleyes:

Är det någon mer än jag som inte är ett dugg förvånad när det gäller Göran. Har aldrig förstått hans tankar, å heller aldrig tyckt om honom...

Med tanke på den historia socialdemokraterna har i regionen tycker jag inte att det är förvånande.

Madrid var en flopp. Vad var det han gjorde istället? Har för mig att han var och tittade på kor eller något liknande.

Vet inte om jag vill påstå att det är direkt fel att Göran åker till Egypten, men sätter man dessa två händelser i relation till varandra (vilket man nog inte skall göra) så framstår det som märkligt ja.

Markus skrev:
Är det någon mer än mig som förundras att Göran åker till Egypten för att ta farväl av en diktaturstödjande/stöttad terrorist samma år som han skickar någon av sina obetydliga ministrar till minnesstunden för offrerna 11/3 i Madrid? Mycket märklig signal till omvärlden måste jag säga.

Övriga Nordiska länder, och "resten av världen" skickar andra representanter. Han är tydligen i sällskap av två andra statsöverhuvuden.

Undrar varför Usama lovordade Sverige i sitt senaste framträdande... :rolleyes:

Göran? Du menar Hans G? :tomten

Säga vad man vill om arafat, men han har varit en oerhört betydelsefull person för det palestinska folket. Ser det inte alls som konstigt att världens länder skickar representanter till begravningsceremonin.

Last edited:
mb skrev:
Säga vad man vill om arafat, men han har varit en oerhört betydelsefull person för det palestinska folket. Ser det inte alls som konstigt att världens länder skickar representanter till begravningsceremonin.

Inte jag heller, men Usama är också betydelsefull egentligen. Tyckte främst att det var faktumet att Göran besökte en mjölkfarm medans resten av världens statsministrar och presidenter samlades i Madrid. Nu är det det omvända förhållandet.

(Bortse från alla andra fakta om terrorism etc)

Arafat var väl erkänd president (för den palestinska staten?) av bla FN? Har för mig att de enda som inte erkännt Arafat som president är Israel och US men det är bara något jag "hört" "nånstans".

Om han nu är erkänd president betyder ju det att han är likställd med tex Bush, Hans G (Göran P) och Blair. Då tycker jag i så fall att det är konstigt om INTE Göran åker på begravningen.

Barba skrev:
(Bortse från alla andra fakta om terrorism etc)

Arafat var väl erkänd president (för den palestinska staten?) av bla FN? Har för mig att de enda som inte erkännt Arafat som president är Israel och US men det är bara något jag "hört" "nånstans".

Om han nu är erkänd president betyder ju det att han är likställd med tex Bush, Hans G (Göran P) och Blair. Då tycker jag i så fall att det är konstigt om INTE Göran åker på begravningen.

Det konstigaste är att Göran gör si när alla gör så, och vice versa. Det är också lustigt att det alltid är män som är emot demokrati som får de mest vördnadsfulla betygelserna.

Jag säger som Reinfeldt: "Det är något med socialdemokraterna och vördnad för män i uniformer"

:hihi

Markus skrev:
Inte jag heller, men Usama är också betydelsefull egentligen.
Det är en jävla skillnad på al-qaida och PLO, om man ser till vilken sak de kämpar för.

mb skrev:
Det är en jävla skillnad på al-qaida och PLO, om man ser till vilken sak de kämpar för.

PLO - Krossa Israel (fram till för ett par år sedan, nu är det väl att blåsa EU på stålar)

Al Qaida - Fördriva Judar och Kristna från Muslimska länder

Så stor skillnad är det inte, men visst föreligger det viss skillnad. Jämförelsen kom ifrån att du rättfärdigade en prioritering genom att Arafat var betydelsefull, det var Hitler också. Det håller inte, "betydelsefull" i sig räcker inte som argument här.

Pamela Andersson är betydelsefull. Hennes betydelse för Internets utveckling vad gäller sökmotorer, och folks intresse för internet i mitten på 90-talet skall inte underskattas.

mb skrev:

Al-qaida, PLO, IRA, ETA osv, det är precis samma sak, bara det att det stavas olika... Terrorist som terrorist.

Det spelar absolut ingen roll vilken sak du kämpar för, terrorism som påtryckningsmedel är alltid oaccepptabelt och får aldrig leda till framgång.

O kom nu inte med snacket om att Isreaelerna är precis lika mycket terrorister, för det är de inte! Den grundläggande skillnaden mellan Israels militära styrkor, och terrorister som t ex PLOär att även om Israelisk militär har dödat civilister genom åren så är det inte avsiktligt. Till skillnad från PLO m fl som konsekvent anfaller civila mål såsom, skolor, bussar, sjukhus etc, hela tiden.

Dessutom, kastar du gatsten o molotovcocktails, eller skjuter stålkulor med slangbella. Då är du inte civilist, då är du en kombatant.

/

Cujo skrev:
Al-qaida, PLO, IRA, ETA osv, det är precis samma sak, bara det att det stavas olika... Terrorist som terrorist.

Det spelar absolut ingen roll vilken sak du kämpar för, terrorism som påtryckningsmedel är alltid oaccepptabelt och får aldrig leda till framgång.

O kom nu inte med snacket om att Isreaelerna är precis lika mycket terrorister, för det är de inte! Den grundläggande skillnaden mellan Israels militära styrkor, och terrorister som t ex PLOär att även om Israelisk militär har dödat civilister genom åren så är det inte avsiktligt. Till skillnad från PLO m fl som konsekvent anfaller civila mål såsom, skolor, bussar, sjukhus etc, hela tiden.

Dessutom, kastar du gatsten o molotovcocktails, eller skjuter stålkulor med slangbella. Då är du inte civilist, då är du en kombatant.

/

Vilka floskler, tror du på dem själv?

Cujo skrev:

/
Ja men då är Israelerna lika kass dom
Dom står ju å kastar sten på palestinska 6-åriga flickor när dom ska gå till skolan.
Skjuter med sina "gummikulor" 17mm plastbeklädda stålkulor
Det är klart, det är skillnad på att skjuta stålkulor med gevär och slangbella

t-rex skrev:
Nä. Och det vittnar om en oförmåga att se problemet lite djupare än det senaste aftonbladsinlägget.
Vaddå då? Menar du att det inte räcker med att hetsa upp sig som en drucken babian :confused:

Markus skrev:
PLO - Krossa Israel (fram till för ett par år sedan, nu är det väl att blåsa EU på stålar)

Al Qaida - Fördriva Judar och Kristna från Muslimska länder

Så stor skillnad är det inte, men visst föreligger det viss skillnad. Jämförelsen kom ifrån att du rättfärdigade en prioritering genom att Arafat var betydelsefull, det var Hitler också. Det håller inte, "betydelsefull" i sig räcker inte som argument här.
Betydelsefull i sammanhanget ja, för det palestinska folket sak: deras möjligheter att leva ett drägligt liv, fria i en egen stat.

Cujo skrev:
Varför skulle jag inte det? Det är ju sant vart enda ord.

/

Har tagit detta innan och kör en kort sammanfattning

*Israel har begått brott mot mänskliga rättigheter, avsiktligt
*Israeliska soldater har deserterat och vittnat om grymheterna som begås mot araber, avsiktliga sådana
*Vem som är terrorist eller inte ligger i betraktarens ögon, sionisterna bedrev terror på sin tid, liksom irländska separatister, ANC, partisaner och motståndsmän under WW2. Samtliga kallas idag frihetskämpar av de flesta.
*Attacker mot civila mål är aldrig bra, oavsett om det är attackhelikoptrar mot tältläger eller självmordsmombare.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back