Göra servicen själv?

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
Vad tror ni, ska man göra 100 mila servicen själv och spara en slant, eller kommer man att få äta upp det den dagen man ska sälja.
Jobbar som mekaniker dock inte mc mekaniker.
Därför känns det lite "löjligt" att lämna in hojen för (i stort sett) ett oljebyte!

Buskenstrom skrev:
2396109 Vad tror ni, ska man göra 100 mila servicen själv och spara en slant, eller kommer man att få äta upp det den dagen man ska sälja.
Därför känns det lite "löjligt" att lämna in hojen för (i stort sett) ett oljebyte!

Jag skulle vara skepptisk till att köpa en hoj(motard) av en som inte skruvar själv. Kan man inte skruva, är det stor risk att det som borde fixas på hojen inte har blivit fixat. Jag skulle inte ge ett extra öre för att hojen varit inlämnad. Men det är jag det.

Buskenstrom skrev:
2396109 Vad tror ni, ska man göra 100 mila servicen själv och spara en slant, eller kommer man att få äta upp det den dagen man ska sälja.

När jag körde sporthoj skulle jag aldrig drömt om att serva själv pga garantier andrahandsvärde mm mm men på motarden gör jag det själv! (förutom ventilerna..) Ägaren innan hade lämnat bort den för 100 mila men gjorde 250 mila dagen innan jag köpte den..

Känns lite löjligt på en offroad/motard att inte göra det själv om man kan! sen vill jag göra det någorlunda ofta och då håller det inte att lämna bort den för dyra pengar..

Buskenstrom skrev:

Jag skulle ha gjort den själv. Eller är det nån garantigrej som säger att garantin inte gäller om man inte har servat den första gången på verkstad?

Mats757 skrev:
2396164 Jag skulle vara skepptisk till att köpa en hoj(motard) av en som inte skruvar själv. Kan man inte skruva, är det stor risk att det som borde fixas på hojen inte har blivit fixat. Jag skulle inte ge ett extra öre för att hojen varit inlämnad. Men det är jag det.

Ligger faktiskt nått i det! en motard kräver ju en del underhåll och man vill ju veta att den som ägt den tidigare skött om hojjen!

Jag sätter ju ganska mkt värde på om hojjen varit servad hos auktoriserad verkstad. Även om man både kan byta olja/filet o ställa ventiler själv. Med en korrekt ifylld service bok skulle jag betala mer för hojjen tror jag än om Ärlige-Leffe själv har meckat....än om han e tekniker på NASA eller om han jobbar på en skrot...

kN_KY skrev:
2396917 Jag sätter ju ganska mkt värde på om hojjen varit servad hos auktoriserad verkstad....
Du måste ha haft tur i livet du som inte dykt på skitverkstäder (som det tyvärr finns en del av).

Näe, som dom övriga i tråden säger, gör det själv och för noggrann dagbok (datum, mätarställning/gångtid, åtgärd) över det du gör i stället. Skriv in ev. slipons, ombestyckningar osv också... allt alltså. Som köpare av hoj så uppskattar jag en sån dokumentation mycket mer än en stämpel som tyvärr inte garanterar att saker och ting är gjorda.

Sen finns det ytterligare en anledning till att serva själv och det är kanske den som är den viktigaste, du vet själv vad som är gjort och framför allt att allt är gjort och gjort som du vill ha det.

Missförstå mig rätt i allt detta, det finns en packe bra verkstäder i landet men tyvärr finns också motsatsen. Jag har själv råkat ut för en och det var då jag beslutade mig för att skruva allt själv.

.

Som köpare av hoj så uppskattar jag en sån dokumentation mycket mer än en stämpel som tyvärr inte garanterar att saker och ting är gjorda.

.[/QUOTE]
Exakt min uppfattning!:tummenupp

Är det inte 100-mila som dom (KTM) "kräver" att man gör på verkstad för att garantin ska gälla?

Har för mig att det är en extra flik i boken som skall rivas av och skickas in av aukt. verkstad för att man ska få sina 2 års garantitid på 640... Eller var det bara "förr i tiden"?

I övrigt anser jag att man kan serva själv. Kollar/lyssnar iaf på hojen jag ska köpa och avgör efter mitt intryck då. Lägger ingen större vikt vid servicebok faktiskt.

Men det är ju en personlig åsikt.

/Lucky9

Du måste serva hojen på verkstad under garantitiden om garantin ska gälla. (6 månader) Därför lämnade jag in min, efter de 6 månaderna har jag servat själv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT