Göra rent luftfiltret med avfettning eller YES?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hade för mycket olja i motorn som den nu har tryckt ur sig i luftburken/filtret. Ska ut o köra om en timme och undrar om man kan göra rent luftfiltret med antingen avfettning eller YES diskmedel samt vatten?

MackeNo1 skrev:
Hade för mycket olja i motorn som den nu har tryckt ur sig i luftburken/filtret. Ska ut o köra om en timme och undrar om man kan göra rent luftfiltret med antingen avfettning eller YES diskmedel samt vatten?

Funkar alldeles utmärkt. Själv har jag använt starkare medel. Men vatten å diskmedel är nog det mest skonsamma mot filtret. :tummenupp

MackeNo1 skrev:
OM du har ett tvättbart filter typ K&N så är det mild tvållösning som gäller, det är bara bomullsfiber mellan metallnäten och det tål inga starka grejer, sen måste det oljas in med specialolja för det är oljan som skiten fastnar i.

Kalas, tackar för det snabba svaret :tummenupp Nu ska det ut och wheelas :D

Ja tvättar det alltid i bensin och sen kletar in det i filter olja..

Jocke W skrev:
Ja tvättar det alltid i bensin och sen kletar in det i filter olja..
Låter mindre hälsosamt!!! Skulle avråda från att använda bensin. Jag använde mycket bensin, diesel och avfettning när jag var liten och jag har fått allvarliga problem med eksem på mina händer!!! Ha åtminstone handske på händerna om du måste slabba med sånt!!

Rengör ej filtret med bensin. De förstör fibrerna. Undvik också att vrida ur filtret för att få de torrt, förstör också fibrena.
Jag använder kallavfettning vilket löser olja och smutsen bra. Sen kör ja också en omgång med yes.
Sen får de torka över natten, har man bråttom så får man köra med hårtorken för att få de torrt innan man oljar in det :)
Använd riktig luftfilterolja, den är kladdigast och rinner inte.

hmm..har alltid använt bensin och har alltid funkat bra..vrider aldrig ur, slår ut det mot handflatan, sen kan man ju inte ha ett filter i all evighet heller.

Mjo det kanske inte e det bästa att slaska med på händerna :rolleyes:

Rengör med YES, det funkar ju lika bra och kan inte vara sämre för filtret än avfettning, diesel och bensin.

Jag har använt bensin en gång i brist på annat. Skiten började brinna när jag startade så det misstaget gör jag inte om!!!! Det räckte med en liten baktändning så började det ryka märkligt under sadeln.

/HW

Last edited:
Har alltid slabbat med avfettning och skit och sen diskmedel för att få ur avfettningen men upptäckte för ett ett tag sen att K&N:s filterrengöring är av typen "väldigt dyr Grumme tvättsåpa" så nu kör jag enbart diskmedel och det funkar ju kalas.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka