Göra rent bromsar (gör jag rätt)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ska byta alla belägg på motorcykeln och fick tipset om att ta ut kolvarna och göra rent även dom så man ändå är där och grejar.

Nu har jag gett mig på bak okét och då plockade jag dän okét och tog en polygrip och drog loss kolvarna för att sedan göra rent från all broms sot.

Är det så man ska gå tillväga?

Förstår att jag blir tvungen att lufta bromsarna sen.

Vilken bromsvätska ska jag köra på sen? Dot 5, Dot 5.1 ??

Mr Helmut skrev:
2418317 Ska byta alla belägg på motorcykeln och fick tipset om att ta ut kolvarna och göra rent även dom så man ändå är där och grejar.

Nu har jag gett mig på bak okét och då plockade jag dän okét och tog en polygrip och drog loss kolvarna för att sedan göra rent från all broms sot.

Var försiktig med att använda polygrip på kolvarna, repar du dom så kan du ha läckage sedan.

ThomasS skrev:
2418326 Var försiktig med att använda polygrip på kolvarna, repar du dom så kan du ha läckage sedan.

jo de låter ju smart men är de rätt annars att dra ut kolvarna så?

:D
Mr Helmut skrev:
2418317 Ska byta alla belägg på motorcykeln och fick tipset om att ta ut kolvarna och göra rent även dom så man ändå är där och grejar.

1. Rör aldrig något som funkar. :D
2. Använd alltid den bromsvätska som tillverkaren rekommenderar.
Vill du så kan man pumpa ut kolvarna lite och sen trycka in dom med pollygrip för att smörja upp hela cylindern.
Tar du isär för att dom kärvar så kan du horna ur cylindern och byta tätringen och/eller dammskydd.
Hur gick licenskursen? berätta:)

Mr Helmut skrev:
2418338 jo de låter ju smart men är de rätt annars att dra ut kolvarna så?
pumpa bara ur dom med bromspedalen/bromshandtaget.

Last edited:
Mr Helmut skrev:

Som sagt om du använder polygrip måste du vara super försiktig så att du inte repar kolvarna det minsta. Jag brukar använda tryckluft för att blåsa ut kolvarna ur oken.
Använd den bromsvätska som hojtillverkaren rekomenderar. 5.1 är overkill i vilket fall som helst eftersom det brukar man använda till absbromsar

crashtestdummy skrev:
2418340 :D
1. Rör aldrig något som funkar. :D
2. Använd alltid den bromsvätska som tillverkaren rekommenderar.
Vill du så kan man pumpa ut kolvarna lite och sen trycka in dom med pollygrip för att smörja upp hela cylindern.
Tar du isär för att dom kärvar så kan du horna ur cylindern och byta tätringen och/eller dammskydd.
Hur gick licenskursen? berätta:)

pumpa bara ur dom med bromspedalen/bromshandtaget.

Tack:tummenupp

Du har pm om 3 snabba!

Din inbox är full:pannkyss

Last edited:
Nejnejnej ge fan i kolvarna sålänge dem inte kärvar. Det är långt ifrån ett stort problem med kärvande kolvar på hojar (därimot på bilar)

Ljunghusen skrev:
2418362 Nejnejnej ge fan i kolvarna sålänge dem inte kärvar. Det är långt ifrån ett stort problem med kärvande kolvar på hojar (därimot på bilar)

Kan ju var skönt att ha allt tipptopp då man ska åka mycket bana. Eller finns det några nackdelar med att göra rent dom?

Har i dagsläget inga problem med dom.

Ajjabaja på att ta ut kolvarna med polygrip. Då måste du ju greppa i den ytan som ska täta... Det är helt ok att trycka in dom med polygrip däremot. Se till att byta bromsvätskan o lufta, det räcker!

Tänk på följande:

Kolvarna får du lättast ut genom att helt enkelt pumpa på handtaget tills de kommer farande, se dock upp så du inte klämmer fingrarna då de kommer med en ruskig fart lägg en trasa i oket så de landar mjukt.

Tvättar gör du med t-röd absolut inte avfettning utan det skall vara alkoholbasserat. Har du råd så byt tätningarna i oket då risken för att skada dem vid demontage är rätt stor. Vid återmontering skall kolvarna smörjas med special bromsfett som inte är petroleumbasserat (går att köpa på biltema).

Lufta nogrannt och använd vätska som fabrikanten rekomenderar (troligtvis DOT 4) välj vätska efter högsta möjliga kokpunkt. KÖR ABSOLUT INTE MED DOT5

Boris JR skrev:
2418735 Tänk på följande:

Kolvarna får du lättast ut genom att helt enkelt pumpa på handtaget tills de kommer farande, se dock upp så du inte klämmer fingrarna då de kommer med en ruskig fart lägg en trasa i oket så de landar mjukt.

Tvättar gör du med t-röd absolut inte avfettning utan det skall vara alkoholbasserat. Har du råd så byt tätningarna i oket då risken för att skada dem vid demontage är rätt stor. Vid återmontering skall kolvarna smörjas med special bromsfett som inte är petroleumbasserat (går att köpa på biltema).

Lufta nogrannt och använd vätska som fabrikanten rekomenderar (troligtvis DOT 4) välj vätska efter högsta möjliga kokpunkt. KÖR ABSOLUT INTE MED DOT5

Koppaspasta vet jag man använder till bromsar men inte är de oken man smörjen in med den?:rolleyes:

Har inte råd med tätningar.

Tack för alla bra svar:tummenupp

Använd siliconfett till bromsklossarna i stället....
Kopparpasta får bromsarna att sätta sig

Boris JR skrev:
2418735KÖR ABSOLUT INTE MED DOT5

Varför inte? jag har gjort det i mina landsvägshojar, mopperacern och nu Aprilian?

Vad kan hända? Den suger ju inte upp vatten så den håller sig år efter år med hög kokpunkt.

/Pär

Mr Helmut skrev:
2418745 Koppaspasta vet jag man använder till bromsar men inte är de oken man smörjen in med den?:rolleyes:

Om man inte har råd med tätningar och eventuell honing av cylindrarna samt om bromsarna funkar som de ska - då ska man ge tusan i att pillra ur kolvarna! Med angivna premisser kommer inkentinken att vara bättre efter än innan.

Mr Helmut skrev:
2418745 Koppaspasta vet jag man använder till bromsar men inte är de oken man smörjen in med den?:rolleyes:

Kopparpasta använder du möjligen i gängorna till okfastsättningen men i övrigt använder man ett specialfett som är basserat på silikon istället för petroleum vilket ger omedelbar upplösning av bromstätningarna med bromsbortfall som följd. http://www.biltema.se/products/productprint.asp?iSecId=718&iItemId=83231

sleven skrev:
2418786 Varför inte? jag har gjort det i mina landsvägshojar, mopperacern och nu Aprilian?

Vad kan hända? Den suger ju inte upp vatten så den håller sig år efter år med hög kokpunkt.

/Pär

Jag vet att det är ghey att qouta sig själv men http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1790889&postcount=11

Vatten kommer in i bromsvätskan ändå oavsett om vätskan i sig är hygroskopisk eller ej, och efterssom DOT5 inte löser vattnet kommer vattnet att samlas längst ner i oket då det har högre densitet och vips när vatteninehållet är högt nog så kokar vår kära bromsvätska vid 100C.

Dessutom så skall man aldrig använda DOT5 om inte tillverkaren specar det då packningarna kan få spader då de inte är gjorda för silikonbaser , har själv varit med om att packningar börjat svälla då de sög åt sig vätskan för att därefter bli spröda och krackelera.

PacMan skrev:
2418743 ...ej att förväxla med DOT 5.1 som är kompatibel med DOT 4. :)

Korrekt dock behöver inte DOT 5.1 vara bättre då det är minimivärden som krävs för att uppfylla kraven så en DOT4 klassad racebromsvätska kan ha högre kokpunkt än en 5.1 men den klarar inte en del 5.1 krav associerade med ABS funktion så handla den vätska med högst kokpunkt snarare än högst klassning.

Last edited:
G-L skrev:
2418807 Om man inte har råd med tätningar och eventuell honing av cylindrarna samt om bromsarna funkar som de ska - då ska man ge tusan i att pillra ur kolvarna! Med angivna premisser kommer inkentinken att vara bättre efter än innan.

Mecka / springa in till datorn:D

Jo men ja tog ut kolvarna fram lite och torkade bort sotet som satt sig ( tar inte bort dom helt där) men bak har jag redan tagit ut kolvarna.

Men väntar på nya belägg sen blir de ny bromsvätska då.

Boris JR skrev:
2418823 Kopparpasta använder du möjligen i gängorna till okfastsättningen men i övrigt använder man ett specialfett som är basserat på silikon istället för petroleum vilket ger omedelbar upplösning av bromstätningarna med bromsbortfall som följd. http://www.biltema.se/products/productprint.asp?iSecId=718&iItemId=83231

Tack:)

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!