Göra propellerliknade dB-killer i LaFranconi stil

impp_1104_02_o+garrett+turbocharger.jpg

Fan vilken fränt alternativ till proppellerliknande dB-killers det skulle vara :D En sån till varje pipa skulle ju sitta fint, en CB250 med dubbelturbo :rock:rock Det borde man väl i sånt fall vara ensam om?

Var och besiktade på morgon, besiktningsgubben körde den ca 30 m från där jag parkerat fram till dörren och konstaterade att den lät mindre och var nöjd så.

Körde med Db killers till och från besiktningen och konstaterade att det verkar som att hojen får effekttappet mellan 3500-6500 varv med dB killers, som det verkar den går för fett i det registret för håller man sig ovanför 6500 rpm svarar den igen. Segar man på detta varvtalsområde orkar den inte upp i varv som utan men växlar man bara ner och tar upp varven till 6500-7000 skjuter den på igen.

Ja, tycker dom att det låter för mycket mäter dom. grabbens caferacer cx500 med likadana dämpare gav 118dB..... Blev att modda orginaldämparna så de passade.

Ja, tycker dom att det låter för mycket mäter dom. grabbens caferacer cx500 med likadana dämpare gav 118dB..... Blev att modda orginaldämparna så de passade.

Hade besiktningsmannen varvat enligt tabellen vid första besiktningen så hade det nog säkert varit möjligt att komma upp i samma nivå. Som jag skrivit tidigare så gjorde ompackningen av dämparna med biltemas ljuddämparmatta mest skillnad på ljudnivå, misstänker att jag hade klarat besiktningen med bara ompackade dämpare men jag chansade inte.

Tror dock att jag ska försöka göra nån egen dB killer som stryper mindre då jag får tid för det men nu är det köksrenovering inför en flytt som gäller.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing