Göra musik på datorn. Vilket program är enkelt och bra?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag tänkte fixa lite musik på datorn och undrar nu om vilket program jag ska använda mig av.

Jag vill kunna:

- Lägga på egen "sång" på ex karaoke
- Köra lite slingor och egenkomponerade beats
- Kanske någon form av övrig musik ex pianoplink via tangentbordet

Det ska vara:

- Gratis
- Lätthanterligt

Ljudkvaliten är inte så viktig då detta inte ska bli min nya inkomstkälla, utan ska vara en kul grej i present.

Blev tipsad om Fruity Loops som ett bra nybörjarprogram, men min tumme har fastnat så jag har inte kollat upp det. Vet dock inte om det gör det du vill. Pris har jag inte heller koll på. Finns kanske någon demo eller så.

Blev tipsad om Fruity Loops som ett bra nybörjarprogram, men min tumme har fastnat så jag har inte kollat upp det. Vet dock inte om det gör det du vill. Pris har jag inte heller koll på. Finns kanske någon demo eller så.

Fruityloops jobbar bara med loopar, så skulle inte tro att det funkar så bra.

Till TS så har jag inget bra svar, har väl plöjjt igenom det mesta men tycker inget är vidare lätt för nybörjare.

Edit:
Gör dina slingor med fruity, lätt program, konvertera till mp3.

Tanka hem något sequenserprogg för att lägga på eventuell kareoke och sång.

Auto-tune verkar ju fint också. Då behöver man inte ens kunna ta en ton rätt. youtuba om ni inte vet vad jag menar.

Går det att köra lite karaoke som man sjunger in lite egen sång på, i dessa program?

Går det att köra lite karaoke som man sjunger in lite egen sång på, i dessa program?

Muse har både midi- och audio-spår.

MusE_screenshot.jpg

FruityLoops

Tror Reason 4 gör samma sak, fast det är mycket mer avancerat.

Ska ladda ned fruity loops och testa. Den där muse verkar bara funka till linux om jag fattat det rätt? Lite som tumgängade skruvar i europa...

"Ejay" fanns väl i olika format oxo. Gratis vete fan, men det var gratis då när det begav sig i sjörövarbukten.

annars finns ju både cubase och Pro logic/logic på valfri bukt...

de tillsammans med lite plugins osv så har du en bra grund att stå på..

Har nu testat fruity loops lite, men vilket jädra stort program! Man kan säkert göra allt man kan tänka sig med den, men nackdelen blir då att det är svårt. Mycket svårt...

Tja.. Logic/CuBase/Reason känns alla i varierande grad användarfientliga.

Programmet som jag föredrog när jag pysslade med produktion, som samtidigt jag upplever som både bäst (Logic möjligtvis undantaget) och mest användarvänligt är Ableton Live. Går att göra allt från lite och amatörmässigt till mycket och professionellt. Finns en gratisversion på hemsidan också (kanske är en tryout iof).

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back