Göra lite service själv, snabba frågor

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Är det någon skillnad på motorolja till bilar kontra till en mc (Xt660r)?
Jag tänkte köra på SAE10w-40 när jag byter olja.

Har någon testat den där luftningspumpen för bromsar som Biltema säljer för ca 700:-, funkar den till mc och är den bra?

//Tack för svar.:tummenupp

Iom att hojen har våtkoppling och bilar torrkoppling så finns det tillsatser i mc-oljan för att motverka kopplingsslir, håll dig till mc-olja så vet du att det funkar.

Har inte oljetrådarna här på forumet för länge sedan kommit fram till att det enda intressanta är att köra helsyntet (med rätt viskositet då), sen spelar det ingen roll vilket märke eller olja man använder? (vad skulle det vara för tillsats som gjorde kopplings grepp bättre då, och borde inte en sån påverka resten av motorn negativt? =)

Har inte oljetrådarna här på forumet för länge sedan kommit fram till att det enda intressanta är att köra helsyntet (med rätt viskositet då), sen spelar det ingen roll vilket märke eller olja man använder? (vad skulle det vara för tillsats som gjorde kopplings grepp bättre då, och borde inte en sån påverka resten av motorn negativt? =)

Har inte hft nått problem med kopplingen på mina hojar, jag har kört på samma olja som i bilarna....

bromsluftningsgrejen kan du skita i, den är för bilar då man inte kan byta vätskan själv / ensam annars. Vilket man kan på hojar. En genomskinlig slang att sätta på nippeln är vad du behöver.

Ok, tack för all bra info.
Då skiter jag i Biltema (var egentligen mest en bekvämlighetsgrej..)
:tummenupp

Det fungerar alltså på din Triumph! eller menar du någon annan mindre effektstark hoj?

Det fungerar bra på min hoj iaf och det är en sprint st det är väl ingen sport maskin direkt, min är om mappade och ska enligt uppgift ha ca 130-140 hästar! Jag ligger på en del ibland och gör snabba växlingar utan några problem med kopplingen... mvh//jonny

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år