Göra Ktm 660 smc 6 växlad..

Kevve

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2011
Hoj
KTM 690 Duke -08
Tja!

Börjar bli lite irriterad på att det bara är 5 växlar på min ktm nu, lite väl högt varv på landsvägen, så jag undrar om det är någon som vet om det finns plats att slänga in ett drev till i växellådan och göra den 6 växlad utan att byta 1-5ans drev? Och uppskattningsvis hur dyrt tror ni det kan bli om man lämnar in den på verkstad jämfört med om man plockar med det själv?

Tackar för svar.

Inte för dyrt?

på tok för dyrt för att du/någon i världen ska tycka att det är värt.
byt bak eller framdrevet! mindre bak=snabbare

Hittade nämligen en tråd där en hade funderingar på att göra det och hade räknat lite på det: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?105518-Husaberg-4-till-6-vxlad , tycker inte det var dyrt men sen å andra sidan vet jag inte om det är dyrare till ktm eller vise versa.

Har redan drevat ner den bak så den går lite snabbare..

Hur mycket skulle du tro att det kostar då? Växellådan i 660n har väll plats för en 6de, det är väll bara att den och en skiftgaffel typ är utplockade?

Det går inte att göra för rimliga pengar då LC4 lådan inte är konstruerad för 6 växlar. SX lådan du länkar till är byggd för 6 växlar från början och sen plockar man bort 2 för crossbruk, då är det lätt att sätta i de saknade dreven.

Det man kan göra är att plocka i en vxl-låda med andra drev för bredare utväxling men det är en operation på 10kkr och effekten är inte direkt revolutionerande. Jag hade börjat med att dreva om cykeln, vad åker du med för drev just nu?

Det går inte att göra för rimliga pengar då LC4 lådan inte är konstruerad för 6 växlar. SX lådan du länkar till är byggd för 6 växlar från början och sen plockar man bort 2 för crossbruk, då är det lätt att sätta i de saknade dreven.

Det man kan göra är att plocka i en vxl-låda med andra drev för bredare utväxling men det är en operation på 10kkr och effekten är inte direkt revolutionerande. Jag hade börjat med att dreva om cykeln, vad åker du med för drev just nu?

Ofan, trodde dom var byggda för 6 växlar... Visst går det att dreva ner den ännu mer men då förlorar jag så mycket kraft på 2an-3an, då behåller jag nog samma drevning pga mycket stadskörning :p så det finns alltså inget sätt att få lådan 6 växlad / byta låda för ca 5-8k?

Surt isf...

Nej det finns inget sätt att bygga om till 6vxl utan att bygga om motorn från grunden. Där finns inga andra drev att stoppa i och axlarna från någon annan KTM med 6 vxl passar inte i vevhuset.

Nej det finns inget sätt att bygga om till 6vxl utan att bygga om motorn från grunden. Där finns inga andra drev att stoppa i och axlarna från någon annan KTM med 6 vxl passar inte i vevhuset.

Okej tack så mkt för informationen! Får väll helt enkelt köra denna en säsong till och byta till 690 eller liknande. Fortfarande för kul för att byta bort nu, ländsväg < buskörning :yoparty

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul