Göra justerbara kamdrev?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Skall ställa kammarna i min GSX 1400 men har inte justerbara kamdrev.
Kan man modifiera originaldreven?
Borde ju rent hypotetiskt gå att fräsa upp hålen i sidled (inte för att jag vet åt vilket håll men ni kanske vet?)?
Någon som gjort detta och kanske har någon bild eller så?
Hittade en bra "how to" här http://www.turbo-bike.com/Cam timing.html
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag föreslår att du tar reda på vilken timing dina kammar har med de drev du har helt omodifierade, innan du tar bort material.
Då ser du OM de behövs över huvud taget, de e inte alltid de e så lyckat att göra för mycket slits den dan de ev. släpper.
OM de behövs så är de beroende på hur mycket som behöver tas bort, de kan räcka med att fila med rundfil eller roterande fil.
Och beroende hur många grader fel kammarna skulle ev. stå, så är de bara å syfta hur mycket som kan behöva tas bort.
I bland görs de saker i onödan som bara kostar resurser och pengar i onödan.

Mitt råd iaf...
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Jag har fräst upp kamdreven i sidled som du skriver, gav riktigt mycket i effekt på en liten kines motor. Har dock svårt att tro att en GSX1400 skulle vara så dåligt inställd original, fast man vet aldrig.
Finns lite saker att tänka på så inget går fel.
-Kamdrevet måste ha en bra mitt centrering som inte ska påverkas.
-Se till att rengöra ytorna som ligger emot varandra ordentligt, det är inte skruvar som håller emot belastningen utan metallyta mot metallyta, finns det olja kan det glida.
-kolla frigången av ventilerna, en kollision mellan ventiler och kolv är inte direkt billigt.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag har fräst upp kamdreven i sidled som du skriver, gav riktigt mycket i effekt på en liten kines motor. Har dock svårt att tro att en GSX1400 skulle vara så dåligt inställd original, fast man vet aldrig.
Finns lite saker att tänka på så inget går fel.
-Kamdrevet måste ha en bra mitt centrering som inte ska påverkas.
-Se till att rengöra ytorna som ligger emot varandra ordentligt, det är inte skruvar som håller emot belastningen utan metallyta mot metallyta, finns det olja kan det glida.
-kolla frigången av ventilerna, en kollision mellan ventiler och kolv är inte direkt billigt.

Min GSX är rätt långt ifrån original... men kamdrivningen är iofs helt orörd.
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Om du exempelvis, planat toppen eller använder dig av andra packningar får du förändringar på kamdrivningen och då kan det vara stor ide'. Vissa motorer är dock kassa från fabrik, vet att Volvo hade någon kam för några år sedan man fick ställa om bortåt 12 grader. De värden som anges för en kam stämmer inte alltid heller. Att mäta upp en kam exakt kräver specialverktyg. Att fräsa upp kamdrevet är enklare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På många cyklar finns där effekt att hämta genom att timea (eller hur fan man får till stavningen på svenska) om kammarna men då måste man veta vad man sysslar med eller kopiera någon annans arbete. Det går utmärkt att slotta original kamdrev med fil/fräs/trådgnist....
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Har samma fråga fast med pressade kamdrev. "Bara" dra av och pressa på i rätt läge eller? :gnissla
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
På många cyklar finns där effekt att hämta genom att timea (eller hur fan man får till stavningen på svenska) om kammarna men då måste man veta vad man sysslar med eller kopiera någon annans arbete. Det går utmärkt att slotta original kamdrev med fil/fräs/trådgnist....

Äntligen kan jag hjälpa dig, det brukar vara tvärtom :)

"Tajma" precis som i Tajmat o klart Sickan..
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Maggy, Sildeman fixar dina drev på en pisskvart.

Angående tajmingen tror jag det viktigaste är att optimera ventilöverlappet vid TDC.

Antagligen... men jag måste nog veta åt vilket håll det måste slitsas.
Nya kammar kommer förhoppningsvis i slutet på nästa vecka och de är troligtvis optimerade på annan tajmning än originalisarna.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
De vore bättre du kollar de nya kammarna med gradskiva och mätklocka.
Sitter de med rätt värde så har du sluppit en kostnad för slitsning.

Kammarna kommer med största säkerhet vara org. kammar som e antingen påsvestade å slipade så de är org. bascirkel.
Eller så har de som gjort kammarna slipat ner så bascirkeln e mindre.

Glöm inte att kolla så inte ventilerna tar i kolvarna heller.

Timing har vi kallat de sedan 80-talet :tummenupp

Antagligen... men jag måste nog veta åt vilket håll det måste slitsas.
Nya kammar kommer förhoppningsvis i slutet på nästa vecka och de är troligtvis optimerade på annan tajmning än originalisarna.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
De vore bättre du kollar de nya kammarna med gradskiva och mätklocka.
Sitter de med rätt värde så har du sluppit en kostnad för slitsning.

Kammarna kommer med största säkerhet vara org. kammar som e antingen påsvestade å slipade så de är org. bascirkel.
Eller så har de som gjort kammarna slipat ner så bascirkeln e mindre.

Glöm inte att kolla så inte ventilerna tar i kolvarna heller.

Timing har vi kallat de sedan 80-talet :tummenupp

Det är Motospeed som levererar kamaxlarna. De kör med dessa i sitt 1550 kit så man får verkligen hoppas att ventilerna går fritt då jag har "samma" setup bortsett från portningen.
De som bara klappat i dessa kammar med originaldreven har inte fått så bra effektökning men justerat till 106 på insug och 105 på avgas (MP Racing)ökade HP från 147,5 (156Nm) till 154,6 (160Nm)på hjulet.
Enligt specen på kammarna skall de dock ställas på 105(in) och 107(ex) grader!? Vem har mest rätt? MP Racing eller Motospeed som låtit tillverka kammarna?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mats på MP Racing har rätt, hans setup ger ju mer effekt. :)

Sen vad gäller kamdreven så är det bara att fila upp bredare hål. Gör ju inget att det är lite mer än vad du behöver. Att ventilerna skulle klappa i kolvarna med dom nya kammarna tror jag inte, men det går ju att kolla enkelt genom att dra runt motorn efter att du installerat och tajmat dom nya kammarna. Tar det i nånstans så får du justera kamdreven nån grad hit eller dit för att få mer frigång.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Det är som Amulla säger, att timing + mappning hör ihop.
Så efter en timing så måste den mappas för detta för att de ska bli rätt.

Sedan vem som har rätt angående vilken timing som är rätt.
Det visar endast om man kör enligt en statistisk försöksplaneringsserie med ett antal kaminställningar/mappningar, och ser vilken som ger bäst resultat på en dynokurva.
Hittils verkar MP har givit ett bra resultat, men frågan e om det är optimalt.
Har MP testat alla möjliga inställningar som e möjliga, för att få en optimal effekt/momentkurva?
Man får ju olika motorkaraktär beroende hur kammarna ställs (jag har en redogörelse i en trimmkatalog hur karaktären ändras).

Å de e viktigt att verkligen kolla spelet ventil/kolv då man frångår tillverkarinställningar.

Sedan om kammdreven.
Är dessa fortfarande i pressad å stansad plåt som på gammel gsx/gsx-r?
De kunde wobbla å hade dålig form som i sig kunde slita ut kamkedjan för snabbt.
Då kanske eftermarknadsdrev är ett bättre alt. ( om de finns) med färdiga slitsar, (ofta för långa slitsar mot vad som behövs). De borde vara "bearbetade" och härdade i solidstål om de rätt utförda.
OBS! Detta gäller endast om det är rullkedja, INTE HY-VO som sitter i bla. Hayabusa, de dreven går inte att stansa å få rätt kvalisort utan e skapliga std.

Hoppas de reder sig å du får ut så mycke d går ur maskinen :tummenupp


Det är Motospeed som levererar kamaxlarna. De kör med dessa i sitt 1550 kit så man får verkligen hoppas att ventilerna går fritt då jag har "samma" setup bortsett från portningen.
De som bara klappat i dessa kammar med originaldreven har inte fått så bra effektökning men justerat till 106 på insug och 105 på avgas (MP Racing)ökade HP från 147,5 (156Nm) till 154,6 (160Nm)på hjulet.
Enligt specen på kammarna skall de dock ställas på 105(in) och 107(ex) grader!? Vem har mest rätt? MP Racing eller Motospeed som låtit tillverka kammarna?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Sedan om kammdreven.
Är dessa fortfarande i pressad å stansad plåt som på gammel gsx/gsx-r?
De kunde wobbla å hade dålig form som i sig kunde slita ut kamkedjan för snabbt.
Då kanske eftermarknadsdrev är ett bättre alt. ( om de finns) med färdiga slitsar, (ofta för långa slitsar mot vad som behövs). De borde vara "bearbetade" och härdade i solidstål om de rätt utförda.
OBS! Detta gäller endast om det är rullkedja, INTE HY-VO som sitter i bla. Hayabusa, de dreven går inte att stansa å få rätt kvalisort utan e skapliga std.

Hoppas de reder sig å du får ut så mycke d går ur maskinen :tummenupp

Är "modern" kamkedja med ståldrev... faktiskt rätt mycket Hayabusadelar i GSX motorn... samma reservdelsnummer på tex drevaxeln... det vet jag för min gick av! :död

Måste få ut mer mos ut motorn... man kan ju inte ha 147hk på bakhjulet som säkert alla förstår! :rolleyes:

Och naturligtvis skall den mappas om efter kambytet.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
En annan fråga angående detta då... om jag slitsar upp dreven åt bägge håll så kan jag ju garanterat ställa dem. MEN räcker de två M6 bultarna som håller drevet till för att behålla kammarna i rätt läge? Om de lossnar om än bara lite så så blir det kanske ventilsallad? Räcker det med vanlig blå Locktite?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mats på MP Racing har rätt, hans setup ger ju mer effekt. :)

Fast i en helt annan bromsbänk med annat lufttryck, luftfuktighet osv...

Har dom ens mätt tiden vid lika mycket ventillyft?

Om insugsventilen stänger vid 105 eller 106 grader har nog väldigt liten påverkan i jämförelse med om man istället tittat på hur mycket ventilöverlappet påverkas av en vevvinkelgrads skillnad i öppningstid.

Och på samma sätt med avgasventilen.

Ventilöverlappet dvs när bägge ventilerna är lite öppna påverkar väldigt mycket hur bra det avstämda avgassystemet hjälper till att dra in nya färskgaser.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är Motospeed som levererar kamaxlarna. De kör med dessa i sitt 1550 kit så man får verkligen hoppas att ventilerna går fritt då jag har "samma" setup bortsett från portningen.
De som bara klappat i dessa kammar med originaldreven har inte fått så bra effektökning men justerat till 106 på insug och 105 på avgas (MP Racing)ökade HP från 147,5 (156Nm) till 154,6 (160Nm)på hjulet.
Enligt specen på kammarna skall de dock ställas på 105(in) och 107(ex) grader!? Vem har mest rätt? MP Racing eller Motospeed som låtit tillverka kammarna?

Jag skulle tro på dem som provat i den aktuella motortypen (MP)
Det är omöjligt att säga vad som är bäst generellt, det handlar ju om kombinationen kammar/motor/avgas. Bara de som provat på den här motortypen (och avgassystem) vet

Det som kan sägas i generella termer om MP:s tider är att det är en taktik som flyttar kamaxelns effektregister ngt (inte mycket i det här fallet) till vänster i effektregistret. Sannolikt är detta ngt som funkar bra i just denna motortyp, dvs att GSX1400 motorn ger mer om kammen supportar den lite lägre ned i registret isf enl kamspecen, men som sagt 1 grad är ju snudd på obetydligt. Avancering av insug höjer också det dynamiska kompet vilket också är bra lite längre ned i registret. Överlappet (som diskuteras i tråden) påverkas i det här fallet obetydligt, MP:s omtimning ger ju bara 1 grad mindre överlapp eftersom man avancerat även avgas.

Att man avancerat avgas 2 grader kan också vara ett tecken på att det är lite dåligt flöde på avgassidan i motortypen, då kan det vara bra öppna avgas lite tidigare

Stort överlapp ger effekt i den del av varvtalsregistret där avgassystemet leverar en negativ backpuls vid överlappsfasen. Dvs stort överlapp kan ge mer effekt i mellanregistret, det behöver inte vara på topp. Det beror alltså på hur avgassystemet är utfört.

Man måste prova. Eller gå på ngn som provat.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fast i en helt annan bromsbänk med annat lufttryck, luftfuktighet osv...

Var inte detta före och efter justering av kammarna hos MP i samma bänk? Han bänkar alltid före och efter ändringar, annars kan det ju kvitta eftersom det skiljer från bänk till bänk.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top