Göra isdubb, vässa skruvar, verktyg

håkan skrev:
Hejsan!

Som en del har sett så har jag spenderat en del tid på isen med R6:an...
det som saknas är egentligen spets på M6 skruvarna så blir det riiiiktigt bra skulle jag tro.

Jag letar efter något sorts verktyg som man tex kan sätta på borrmaskinen o spetsa till skruvarna med? Pennvässare deluxe :va

Jag vet inte riktigt vart jag ska leta, hur gör isracing snubbarna när dom vässar? inte kan de väl göra det för hand i slipmaskin?

Slänger ut en fråga här på måfå lite för jag har kört fast...

Det går lite för brett när man kör utan spets...

Mvh Håkan

dumt att fixa dubb nu, sommaren kommer ju snart :banana :D

Melin skrev:
rostfritt ÄR MYCKET hårdare än vanligt stål..... :7peta

Jo det tro fasen att materialet är hårdare men av någon anledning får har du inte samma hållfasthet i en rostfri skruv som i en vanlig.
Jag kan lägga upp ett utdrag ur någon verkstadshandbok om du inte tror mig.

Jag slippade mina skruv i ett rör som satt monterat i vinkel mot en bänkslip.
Stoppade i en skruv i röret och roterade skruven med en skruvdragare försiktigt annars blir det spår i skivan. Det går undan ca 200 på en timme :)

Svarta insex (försänkta är att rekomendera) är hårdast och ska man ha värre blir det svindyrt, glöm rostfritt dom är mjuka.

Jag har inte testat dubben det blir nästa vinter. Men jag använder m8 bak och m6 fram med nedre brickan svetsad på bulten. Stålradial däck med brända hål för dubbarna.

Dom flesta av mina ideer har jag fått från Herrmanson i vansbro (han som dubbade ferrarin i nyaste bond filmen)

Hur spetsades skruvarna på KTMen? För hand? Någon som hittat ett verktyg än? Måste spetsa mina och det är just M6

Åh helvete, nu grävde du väl bra djupt i sporthojs arkiv...
Värsta trådlyftningen hittils tror jag... 2 år efter senaste inlägget! :rofl :rofl

Macke skrev:
Åh helvete, nu grävde du väl bra djupt i sporthojs arkiv...
Värsta trådlyftningen hittils tror jag... 2 år efter senaste inlägget! :rofl :rofl

Ja det heter ju "Den som söker, den skall finna" Hittade bara nästan vad jag söte så det passade ju att fråga här.

Uppe på Svenska Rallyt hade "Uddeholm" nån form av monter i depån. Där dom visade up sina dubb som dom tillverkar till isracinghojarna... Långa, hårda, och vassa som fan....

kanske kunde vara nåt....

Macke skrev:
Uppe på Svenska Rallyt hade "Uddeholm" nån form av monter i depån. Där dom visade up sina dubb som dom tillverkar till isracinghojarna... Långa, hårda, och vassa som fan....

kanske kunde vara nåt....

Du råkar inte sett någon bild nån annastans på dom då? Låter ju lite vettigt men nu börjar jag fundera på om det är någon idé att forsätta, snart byter det ju till sommarsäsong.

Dubbarna får ju inte heller vara för långa i mitt fall. Bricka = 1,5mm, M6 Nyloc = x mm, utstick efter mutter = 12mm så gissningsvis 18-19 mm sticker ut totalt.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back