Göra isdubb, vässa skruvar, verktyg

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Hejsan!

Som en del har sett så har jag spenderat en del tid på isen med R6:an...
det som saknas är egentligen spets på M6 skruvarna så blir det riiiiktigt bra skulle jag tro.

Jag letar efter något sorts verktyg som man tex kan sätta på borrmaskinen o spetsa till skruvarna med? Pennvässare deluxe :va

Jag vet inte riktigt vart jag ska leta, hur gör isracing snubbarna när dom vässar? inte kan de väl göra det för hand i slipmaskin?

Slänger ut en fråga här på måfå lite för jag har kört fast...

Det går lite för brett när man kör utan spets...

Mvh Håkan

Last edited:
jag har tyvärr inget svar på din fråga. jag lånar bara tråden för att fråga dig om dubbningen. vad är det för delar man behöver för att fixa en dubb. alltså brickor, skruv, mutter? hur många dubbar behöver man ungefär? hur mycket får man ge för brickor, skruvar och muttrar eller vad man nu behöver?

kan du inte slipa spikarna med en vinkelslip. typ att du slipar till varje spets med sidan på vinkelslipen. du får ju ingen rund spets då men det borde väl funka i alla fall, eller?

Jag tror att det finns slipstift som har ett koniskt hål i sig, lite pennvässare deluxe alltså. :hihi
Hör med en välsorterad järnaffär.

Tror att man använder en svarv.... Satter fäst bulten och svarvar den vass bara. Kan inte vara dyrt att lämna till verkstad. Finns säkert någon AMU verkstad i din närhet där dom gör detta för en kvarting virre.... :tummenupp

!

RSV_R skrev:
Tror att man använder en svarv.... Satter fäst bulten och svarvar den vass bara. Kan inte vara dyrt att lämna till verkstad. Finns säkert någon AMU verkstad i din närhet där dom gör detta för en kvarting virre.... :tummenupp

Jag skulle vilja se den verkstaden som spetsar 500-600st skruv i en svarv och dessutom billigt.

RSV_R skrev:

lite smygjobbigt kanske att ta bort alla skruvar också för att sedan sätta dit dom igen. vore ju klart bäst om det går att vässa dom på plats.

!

Bara ett tips håkan spetsa inte däckena som du har för då går de sönder.
Dubben kommer att vika sig garanterat för det blir så mycket mer belastning!

!

Micke_Lindstrom skrev:
Spciellt svårt blir det eftersom skruvarna redan är monterade i däcket. :hihi
Skruva i och ur dem det är inget jobb alls igentligen någon timme bara jag spetsade alla mina i en bänk slipmaskin det var drygt.

idiot förklarad !!!

Jag står en stund då ock då i svarven å håller på med is dubb,alla min jobbar kompisar bara skakar på huvet å tycker man e galen !!! men då e la de så då!!!
det finns helt enkelt inga genvägar till att ha kul på isen.men frågan är om man hinner få färdigt alla dubb innan isen smälter? får la gägga de på is tills nästa år eller ...............? :confused:

Det står en del på http://foto.vtr.nu/MC/Icetires-HOWTO/ MEN
om jag skulle göra nya idag så skulle jag se till att ha vässade och ett annat mönster, åtminstone bak
Idag har jag 7 rader i bredd och ca 4cm mellanrum på längden (runt hjulet) mönstret blir då av sig själv eftersom det är olika diameter på däcket.

Jag skulle nog idag göra 5 och 4 rader om vartannat
| * * * * * |
| * * * * | (fan det ser inget bra ut här men du kanske förstår hur jag menar ändå..)

för att få ett sicksack mönster och kanske bättre grepp. avstånd mellan ca 4 cm kanske 5 och det blir med 4cm mellanrum ca 45skruvar per rad och varv.
detta är då på ett 165däck ... fram vet jag inte... det blir nästas vinter :)

bmwjohan skrev:
jag har tyvärr inget svar på din fråga. jag lånar bara tråden för att fråga dig om dubbningen. vad är det för delar man behöver för att fixa en dubb. alltså brickor, skruv, mutter? hur många dubbar behöver man ungefär? hur mycket får man ge för brickor, skruvar och muttrar eller vad man nu behöver?

kan du inte slipa spikarna med en vinkelslip. typ att du slipar till varje spets med sidan på vinkelslipen. du får ju ingen rund spets då men det borde väl funka i alla fall, eller?

TOKER skrev:
Bara ett tips håkan spetsa inte däckena som du har för då går de sönder.
Dubben kommer att vika sig garanterat för det blir så mycket mer belastning!
Skruva i och ur dem det är inget jobb alls igentligen någon timme bara jag spetsade alla mina i en bänk slipmaskin det var drygt.

Spetsa däcken hade jag inte tänkt men skruvarna :) .... vi körde med spetsade M6 spetsade på en KTM i helgen se http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35161

det syntes inte på dom.. men det är ju en SM så visst är det skillnad mot R6:a men ändå... Fästet på den var enormt!!

och förresten, hur får du ut & i 550 skruvar på 1 timme?? eller är det bara jag som är dum som skruvade i med skruvdragare o satt i kanske 8-10 timmar med att skruva i alla skruvar och muttrar...

Toker, var det du som gjorde med M8 ??

Cheerio, Håkan

Last edited:
Jag läste om någon som hade spetsat sina med hjälp av en vinkelkap och en borrmaskin...

Tror han satte bulten i borrmaskinen och drog den mor vinkelkapen som han hade färt i ett skruvstycke, då borde det bli runt och fint...

Sen behöver man ju inte göra så vass vinkel på spetsen, lite trubbighet ökar ju säkert livslängden... Man behöver ju inte sylvassa dubb...

Lycka till..... :tummenupp

TOKER skrev:
Jag skulle vilja se den verkstaden som spetsar 500-600st skruv i en svarv och dessutom billigt.

En AMU verkstad här kapade, vässade, 10 000 spikes och svetsade fast på hjul till skogsmaskin (sådan som fäller, kapar, grenar träden) Pris= gratis, för träning av eleverna.... :tummenupp

RSV_R skrev:
En AMU verkstad här kapade, vässade, 10 000 spikes och svetsade fast på hjul till skogsmaskin (sådan som fäller, kapar, grenar träden) Pris= gratis, för träning av eleverna.... :tummenupp

fixa 1500 till slipade skruvar till mej så blir jag glad! :)

håkan skrev:
fixa 1500 till slipade skruvar till mej så blir jag glad! :)

Har tyvärr inte dom kontakterna kvar längre..... Anledningen ja vet detta är att jag gick en kurs på AMU verkstad för typ 5 år sedan. Och dom som fick göra spikes va inte sååå nöjda.....
Men d kan ju vara värt att kolla upp. Vad kostar 1500 bult? Värt att skita i o skruva ur dom gamla?
Såg även ett reportage i bike förra vintern då dom provkörde bla gixxer 1000 på is me dubb! Va nå norrlänningar som öppnat företag o hyrde ut sportisar på is. Möjligt d står nå bra tips i den blaskan, eller nummret till norland.... Kan kanske beställa fördigt av dom, om nu priset är rätt.... :gnissla

!

håkan skrev:
Det står en del på http://foto.vtr.nu/MC/Icetires-HOWTO/ MEN
om jag skulle göra nya idag så skulle jag se till att ha vässade och ett annat mönster, åtminstone bak
Idag har jag 7 rader i bredd och ca 4cm mellanrum på längden (runt hjulet) mönstret blir då av sig själv eftersom det är olika diameter på däcket.

Jag skulle nog idag göra 5 och 4 rader om vartannat
| * * * * * |
| * * * * | (fan det ser inget bra ut här men du kanske förstår hur jag menar ändå..)

för att få ett sicksack mönster och kanske bättre grepp. avstånd mellan ca 4 cm kanske 5 och det blir med 4cm mellanrum ca 45skruvar per rad och varv.
detta är då på ett 165däck ... fram vet jag inte... det blir nästas vinter :)

Spetsa däcken hade jag inte tänkt men skruvarna :) .... vi körde med spetsade M6 spetsade på en KTM i helgen se http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35161

det syntes inte på dom.. men det är ju en SM så visst är det skillnad mot R6:a men ändå... Fästet på den var enormt!!

och förresten, hur får du ut & i 550 skruvar på 1 timme?? eller är det bara jag som är dum som skruvade i med skruvdragare o satt i kanske 8-10 timmar med att skruva i alla skruvar och muttrar...

Toker, var det du som gjorde med M8 ??

Cheerio, Håkan

Nix m6 rostfria 6x30mm med mönster som du vill ha sicksack men med rader om sex fem istället dock på ett 180 däck och spetsarna tål inte vikten och effekten tyvärr och jag hade ändå rostfria. Fram funkar asbra men bak håller inte tyvärr.
Så satsa till nästa säsong med skoter dubb bak och spetsade fram lite billigare i alla fall så kanske det även går att leta reda på fler så man kan försöka göra ett gruppköp.
Och förresten det kanske inte tar en timme men det är inte ett dugg jobbigt om man jämför med jobbet att spetsa skruven.Sedan så är spetsade skruvar lättare att skruva i och man behöver inte för borra lika stort körde själv med 3.25 borr funkade kanon

Last edited:
Skruvarna är nog billiga för att fixa nya, om jag ska göra nya isdäck så tar jag nya däck & gör nytt mönster också.

1500 M6:or 30mm kanske kan kosta 500:- sådär... han i norrland är inte värt att prata med.... han har tagit patent, vill inte berätta hur han har gjort och vill inte sälja heller... är ett moment 22 där med Svemo inblandat har jag hört... vet dock inte alla detaljer så jag försöker inte spekulera.

//håkan

RSV_R skrev:
Har tyvärr inte dom kontakterna kvar längre..... Anledningen ja vet detta är att jag gick en kurs på AMU verkstad för typ 5 år sedan. Och dom som fick göra spikes va inte sååå nöjda.....
Men d kan ju vara värt att kolla upp. Vad kostar 1500 bult? Värt att skita i o skruva ur dom gamla?
Såg även ett reportage i bike förra vintern då dom provkörde bla gixxer 1000 på is me dubb! Va nå norrlänningar som öppnat företag o hyrde ut sportisar på is. Möjligt d står nå bra tips i den blaskan, eller nummret till norland.... Kan kanske beställa fördigt av dom, om nu priset är rätt.... :gnissla

TOKER skrev:
Nix m6 rostfria 6x30mm med mönster som du vill ha sicksack men med rader om sex fem istället dock på ett 180 däck och spetsarna tål inte vikten och effekten tyvärr och jag hade ändå rostfria. Fram funkar asbra men bak håller inte tyvärr.
Så satsa till nästa säsong med skoter dubb bak och spetsade fram lite billigare i alla fall så kanske det även går att leta reda på fler så man kan försöka göra ett gruppköp.
Och förresten det kanske inte tar en timme men det är inte ett dugg jobbigt om man jämför med jobbet att spetsa skruven.Sedan så är spetsade skruvar lättare att skruva i och man behöver inte för borra lika stort körde själv med 3.25 borr funkade kanon

Tänk på att en rostfri skruv är mjukare än en vanlig, men å andra sidan så är det kanske inte så sexigt med 500 rostiga bultj*vlar på sitt bakdäck.

!

Limstift skrev:
Tänk på att en rostfri skruv är mjukare än en vanlig, men å andra sidan så är det kanske inte så sexigt med 500 rostiga bultj*vlar på sitt bakdäck.
Är rostfritt mjukt då undrar jag varför de var mycket hårdare och slipa!!!

Okej.. har hittat en som stansar ut dom i maskin sen skruva i dom i däcket

http://foto.vtr.nu/MC/icetire.jpg?width=2048

resultatet... verkar helt OK tycker jag...

Om jag köper sånna, är det nån mer som vill ha? M6 storlek, 30mm långa, vad det är för järn kan jag ta reda på.

De håller för SM åkare så jag hoppas de ska hålla för sporthoj åkare också...

//håkan

*/ ?>
Back