Göra iordning korroderade magnesiumfälgar

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Har fått korn på en uppsättning Marvic Penta gjutna magnesiumfälgar i rätt dim till mitt bygge, (lite ovanlig 5.0 bred bakfälg vilket är max jag kan ha).

Tyvärr är de ganska korroderade, se bild.

Har googlat och läst och det finns gott om folk som "har hört" att magnesiumfälgar som korroderat är big no no, men även en och annan som säger sig ha flerårig praktisk erfarenhet av Mg-fälgar och aldrig haft några problem med sprickor etc.

Så nu skulle jag vilja ha era synpunkter, och då är det väl främst den samlade expertisen med egen erfarenhet i ämnet jag har i åtanke, inget "jag har en kompis som hört att...".:tummenupp

Tanken är att glasblästra dessa, prima med speciell grundfärg för alu (finns speciell primer även för Mg?) och lägga på en riktig 2k färg.

Bygget är en kombinerad lätt gat/banbushoj på max 140kg och runt 70 häst.

Bifogat

• penta1.jpg
    penta1.jpg
    73.3 KB · Visningar: 87
  • penta2.jpg
    penta2.jpg
    75.7 KB · Visningar: 103
  • penta3.jpg
    penta3.jpg
    52.9 KB · Visningar: 79
Jag skulle ta varningarna på allvar och låta någon erfaren titta på fälgen. Det är nog ingen "expert" på forumet som kan ge några garantier genom att studera en fälg på bild.

Om vi bortser från säkerhetsaspekten skulle jag lämna på glasblästering med efterföljande bulverlackering, se bara till att dom kör en UV-beständig lack.

Det enda rätta är att gå till en ytbehandlingsfirma. Fråga dessa om du ska blästra eller de betar bort original ytbehandlingen.

Eloxera om dem.

Sedan kan du välja lackering om finishen på gamla lite småporiga fälgar blir för dålig. Men du har ett bra stopp för vidare korrision om fälgarna skulle få en lackflaga när du byter däck (vilket oftast brukar hända förr eller senare)

Lurigt material.

Om jag förstått det hela rätt, så om fukt kommit in i magnesiumet via skador i ytbehandlingen. Typ dina skador. Blir magnesiumet som vitt pulver. Och problemet för dig är att du kan inte se detta som kan vara inuti fälgen. Jag tror den måste röntgas! Inge kul om den delar på sig i hög fart.

Är inge expert, men sådant här händer. Och i dragracingen som jag höll på med ett tag hade vi en del delar i magnesium. Utan ytbehandling överlevde ej detaljerna länge. Likaså med skador i ytbehandlingen.

BE en expert, riktigt kunnig TITTA på fälgarna.

MVH Toyman.

Tack för era tips!
De dök upp på brittiska ebay så det blir svårt att titta på dem innan, det är i så fall grisen i säcken så att säga.

Nä, jag hoppar nog över det. Ska de dessutom betas och eloxeras om så tenderar det ju att dra i väg i pengar. Bättre att satsa på smidda alu marchesinis, om man nu promt ska ha nåt lätt. Och då vet man att de håller vilket ju är det allra viktigaste, bara dumt att chansa.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!