Göra Internet barnvänligt! filter/program?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Vad finns det för program/filter som gör internet barnvänligt?

Jag skall googla också men det är alltid kul att höra personliga åsikter om hur det funkar, eller inte funkar.

Har ni några program som ni testat och kan rekommendera?

Tack på förhand!
/D-R

Varför ska du filtrera internet?

Tror du att dina barn aktivt söker bombrecept, porrbilder, och annat skit på nätet?

Logga vad barnen gör istället för censur, så minskar du effekten av "förbjuden frukt..." samtidigt som du kan hålla koll på vad de gör.

Tror du att dina barn aktivt söker bombrecept, porrbilder, och annat skit på nätet?

Barn söker inte
Dom klickar på allt, å då kan ALLT komma in i datorn

Har provat lite olika men det brikar sluta med att jag kopplade ur skiten, annars är det heltidsjobb att hålla det uppdaterat, finns iofs nåt sånt som man laddar ner en fil med tillåtna ord.

Annars brukar det gå att blockera i routern, allt som inte är tillåtet av dig går inte att nå.
Din egen datorn släpper givetvis igenom allt så porrsurfandet är rädddat :banana

Nej det tror jag inte, men iaf en av dom, den minsta klickar ju precis överallt och vipps så kan dom få upp nån skit.

Ingen av dom skall bli lämnad vid datorn sittandes och surfa själva i timtal men det kan vara skönt att kunna lämna dom ett par minuter och veta att man har gjort allt i sin makt för att det inte skall dyka upp något som en 7 åring respektive fyraåring inte skall få se.

Man kan ju sätta på ett helt oskyldigt my little pony flashspel som dom gärna får sitta med medans man lagar mat tex... och därifrån finns det ju annonser och länkar till förbannelse.

Finns det något bra program där man kan tillåta vissa sidor och spärra ALLA andra.

Dom är så pass små bägge två så dom skall tex inte se blodiga sargade ansikten på Aftonbladet!

Om det inte finns några bra filter/program så kommer datorn bli utan internet och endast nyttjas med förinstallerade program/spel, förutom om man sitter med då.

Det sistnämnda är nog den bästa lösningen.

Mina barn växte upp med helt öppet Internet, spywareprogram och antvirus scannade deras datorer varje gång dom lämnades på över natten, loggarna visade inga värre saker än lite tracking-cookies...

Däremot minns jag då min dotter fnittrande berättade att det fanns bilder på Britney Spears tuttar på nätet, hon kan ha varit 6 år gammal när den insikten infann sig....

Ett alternativ om du är rädd för virus är ju att installera Linux åt ungarna.

Last edited:
Logga vad barnen gör istället för censur, så minskar du effekten av "förbjuden frukt..." samtidigt som du kan hålla koll på vad de gör.

Inget alternativ!

Barn söker inte
Dom klickar på allt, å då kan ALLT komma in i datorn

Har provat lite olika men det brikar sluta med att jag kopplade ur skiten, annars är det heltidsjobb att hålla det uppdaterat, finns iofs nåt sånt som man laddar ner en fil med tillåtna ord.

Annars brukar det gå att blockera i routern, allt som inte är tillåtet av dig går inte att nå.
Din egen datorn släpper givetvis igenom allt så porrsurfandet är rädddat :banana

Ok skall undersöka saken lite närmare.

Last edited:
Antar att du inte kör Vista? Där finns det inbyggt annars.

F.ö. hade jag samma problem för några år sen när grabbarna var små. jag letade förtvivlat efter lämpliga program och laddade ner massor och testade, men inget fungerade som jag ville. Tyvärr...
Netnanny har jag för mig att det fungerade hyfsat, men kostade en massa pengar.

Last edited:
Antar att du inte kör Vista? Där finns det inbyggt annara.

F.ö. hade jag samma problem för några år sen när grabbarna var små. jag letade förtvivlat efter lämpliga program och laddade ner massor och testade, men inget fungerade som jag ville. Tyvärr...
Netnanny har jag för mig att det fungerade hyfsat, men kostade en massa pengar.

Dom kommer ha trådlöst via usb sticka, så det får bli surf endast när någon vuxen är med ( får väll fråga någon av grannarna ;) )

Skall installera en massa "kunskapspel" istället. Pma gärna länkar till bra barnspel har ett gäng men jag skall fylla upp en 80 gigs disk nu :D

Dom kommer ha trådlöst via usb sticka, så det får bli surf endast när någon vuxen är med ( får väll fråga någon av grannarna ;) )

Skall installera en massa "kunskapspel" istället. Pma gärna länkar till bra barnspel har ett gäng men jag skall fylla upp en 80 gigs disk nu :D

Samtliga Mulle Meck, T.I.M (the incredible machine) är ju givet, men då får du lova att inte natta dom tidigare bara för att få låna deras dator!

Har inte tittat på alla själv men det fanns en hög att ösa ur
http://www.ekdahl.org/kids.htm
längst ner på den länjen finns ett proggg som heter Zebran, det är perfekt för 4:a åringen, förmodligen går det hem hos den äldre också.
Kanske hos 6 åringen med :D

>>Eric

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu