Göra hojen fin!

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
OK, folks, jag måste försöka shapa up min hoj lite grand.

Jag skulle tro att jag behöver polera klarlacken en aning (jag har metalliclack, så då borde det vara klarlack utanpå, right?). Den har fått sig lite nötta märken p g a god know what, samt en packrulle som skavt lite på cutsen.

Jag antar att jag börjar med att schamponera lacken, men vad ska jag sen använda för polermedel och teknik?

Sen har jag köpt Sonax Flytande Hårdvax att ha på efteråt. Det är väl OK?

Tacksam för alla slags tips kring detta.

Warburton skrev:
OK, folks, jag måste försöka shapa up min hoj lite grand.

Jag skulle tro att jag behöver polera klarlacken en aning (jag har metalliclack, så då borde det vara klarlack utanpå, right?). Den har fått sig lite nötta märken p g a god know what, samt en packrulle som skavt lite på cutsen.

Jag antar att jag börjar med att schamponera lacken, men vad ska jag sen använda för polermedel och teknik?

Sen har jag köpt Sonax Flytande Hårdvax att ha på efteråt. Det är väl OK?

Tacksam för alla slags tips kring detta.

Jag gillar inte sonax hårdvax riktigt...tycker inte det håller särskillt länge.
Däremot sonax polish är super :tummenupp
Rubbing:en är också helt ok.

Last edited:
Dez skrev:
Jag gillar inte sonax hårdvax riktigt...tycker inte det håller särskillt länge.
Däremot sonax polish är super :tummenupp
Rubbing:en är också helt ok.
Vad är det egentligen för skillnad på polish & rubbing? Förlåt min okunnighet...

Warburton skrev:
Vad är det egentligen för skillnad på polish & rubbing? Förlåt min okunnighet...

Nu är jag inte kung på det här så ni får gärna rätta mig om jag har fel, men så här vill mitt minne säga mig att det ligger till : Rubbing innehåller mera/tuffare slipandeämnen, polish är mindre kraftig i sin slipande effekt. Det är lättare att polera in repor i lacken med rubbing om man inte är försiktig, Polish kan man gnugga med ganska så friskt utan att det ger poleringsränder.

Knappt att jag själv förstår vad jag skriver, hoppas någon är med på vad jag menar........

Använd inte rubbing på metalliclack bara... :gnissla
Rubbing är bara till för riktigt kraftigt oxiderade "vanliga" lacker (typ röd lack som blivit rosa av att stå i solen i x antal år).

Ska du polera för att få bort repor så är maskinpolering ett måste. Rubbing avsett för klarlack måste användas, och att rubba för hand är ingen ide då det repar mer än det polerar. Lämna hojen till en rekondare, risken att det blir konstigt är stor om du ska göra det själv. Vanliga solida lacker kan man maskinrubba själv om man har lite van hand, men inte med samma resultat som om nån som kan det får göra det.
För att göra hojen så bra det går: avfettning på fälgar och andra kraftigt smutsade detajer, normalt behöver du inte avfettning på resten av hojen, tjär/asfaltslösare på sådana fläckar, låt verka. Spola cykeln med RIKLIGA mängder vatten, all lös skit ska bort, ta diskborste på fälgarna och oljiga delar. Vatten och schampoo i en hink, svampa hojen, se till att det löddrar ordentligt. Använd insektslösare på sånna fläckar om de inte går att gnida bort med svampen. Använd inte samma svamp på kåpor/tank som till fälgar/motor. Spola med jämna mellanrum så att inte schampoot torkar in.
Skinna hela hojen med sämskskinn. Ta lackrengöring och gå över kåpor/tank, gnid ordentligt när du polerar av medlet. Ta inte för mycket, dte är det vanligaste felet man gör och då blir det jobbigt att polera av.
Fram med vaxet, upprepa ovan.
På med solbrillorna :cool:

Last edited:
Tack för tipsen.

Har jag alltså uppfattat det rätt om jag tror att det inte är någon idé för mig att försöka göra klarlacken finare själv på sina ställen?

Man får så olika bud. Nån slags polering måste man väl kunna göra själv och utan maskin utan att allt bara blir värre? Eller?

Gå till denna sida
http://www.axesstrading.se/

sedan nästan längst ner finns det en ruta om ULTRA GLOSS
köp detta vax så får du en hoj som blänker som aldrig förr samt så tar den bort massor med repor vid första poleringen,jag använder detta på hojen samt på bilarna och det blir super....

Ps:Kostar en del men är helt klart värt pengarna.....

Warburton skrev:
Tack för tipsen.

Har jag alltså uppfattat det rätt om jag tror att det inte är någon idé för mig att försöka göra klarlacken finare själv på sina ställen?

Man får så olika bud. Nån slags polering måste man väl kunna göra själv och utan maskin utan att allt bara blir värre? Eller?

Crille skrev:
Gå till denna sida
http://www.axesstrading.se/

sedan nästan längst ner finns det en ruta om ULTRA GLOSS
köp detta vax så får du en hoj som blänker som aldrig förr samt så tar den bort massor med repor vid första poleringen,jag använder detta på hojen samt på bilarna och det blir super....

Ps:Kostar en del men är helt klart värt pengarna.....
Hmm, jag blir alltid automatiskt misstänksam mot såna där "mirakelprodukter". Du har inte provision på deras försäljning eller nåt? :7peta

Näää det kan jag lova dig att jag inte har,fick en burk av killen som äger Acess Trading för jag fick fixa till min undertail som kom från honom som någon i tillverkningen hade slipat bort stödkanterna på,så han skickade mig vax för besväret....

Sedan om du inte tror på det så är det helt upp till dig men jag är absolut inte sponsad eller säljer detta medel själv...

Fråga *Ravetracer* (Osäker på stavningen) här på forumet han använder samma vax som mig på sin utställningshoj....

Warburton skrev:
Hmm, jag blir alltid automatiskt misstänksam mot såna där "mirakelprodukter". Du har inte provision på deras försäljning eller nåt? :7peta

Crille skrev:
Näää det kan jag lova dig att jag inte har,fick en burk av killen som äger Acess Trading för jag fick fixa till min undertail som kom från honom som någon i tillverkningen hade slipat bort stödkanterna på,så han skickade mig vax för besväret....

Sedan om du inte tror på det så är det helt upp till dig men jag är absolut inte sponsad eller säljer detta medel själv...

Fråga *Ravetracer* (Osäker på stavningen) här på forumet han använder samma vax som mig på sin utställningshoj....
Det låter ju bra! Finns det några nackdelar?

Använder du det bara som vax, eller polerar du med det också?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard