Göra fästen och passa in lampa i kraschkåpor?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hej!

Jag har tänkt en göra en liten remake av min K6 i vinter vilket involverar kraschkåpor med urtag för lysen!

Jag har införskaffat ett dremelliknande verktyg för kapningen och alla kåpinfästningar är gjorda av förre ägaren!

Nu behöver jag tips på hur jag enklast ska passa in originallyset i kraskåporna?
Har funderat på att göra en mall på originalkåpan på kraftigt papper eller oh-film och föra över! Det förutsätter att dom har samma mått/inpassning vilket jag inte vet men förutsätter att Murphy kommer att hälsa på...:brinnerup

Det andra problemet är att lampan ska fästas i framkant på kåpan och jag undrar hur man löser det på bästa sätt?
Funderar på att limma dit typ skruvsfästen för vindruta eller en bygel för mutter och sen förstärka med plastic padding då jag inte kan ett skit om glasfiber.

Hade en blade med denna mod och då hade förre ägaren gjort fästen i glasfiber med "hålband" i som gick sönder efter en wheelienedslag och det vill jag gärna undvika!

Finns väl ett antal som gjort detta så ös på med tips om hela processen (kapning, inpassning, material och annat)!
 
På min R7 replica har jag gjort så här
 
Menar du att fästöronen på lamphuset inte ska sitta skruvat i "fram-ram"/varvräknarstaget, som orginal ?
Utan att fästen skall göras i kåpan?
i så fall skulle jag tänka om och köpa eller bygga ett, i så fall alltså..

Gällande att ta upp hålen så kan du ju göra som jag gjorde med tejp, eller så gör du en mall på lampan med bakplåtspapper eller ja vad som helst som du tycker följer ytan bra.

Viktigt är att ta du mäter ut mitten på kåpan ifram, t.ex med en måttband typ ikea.
Är din kåpa redan lackad? näe va?
Då kan du rita blyerts streck på kåpan vart du ska kapa ut hålet, kapa inte ända ut utan slipa fram det sista.
Testa dock att kapa och slipa i ett mindre hål du gör inom det hål du ska göra, gratis träning.

Murphy vill alltid hälsa på, bot mot det är att mäta, ta tid på dig, mäta igen, testa och sen mäta några gånger till..

Later..
 
Last edited:
Menar du att fästöronen på lamphuset inte ska sitta skruvat i "fram-ram"/varvräknarstaget, som orginal ?
Utan att fästen skall göras i kåpan?
i så fall skulle jag tänka om och köpa eller bygga ett, i så fall alltså..

Gällande att ta upp hålen så kan du ju göra som jag gjorde med tejp, eller så gör du en mall på lampan med bakplåtspapper eller ja vad som helst som du tycker följer ytan bra.

Viktigt är att ta du mäter ut mitten på kåpan ifram, t.ex med en måttband typ ikea.
Är din kåpa redan lackad? näe va?
Då kan du rita blyerts streck på kåpan vart du ska kapa ut hålet, kapa inte ända ut utan slipa fram det sista.
Testa dock att kapa och slipa i ett mindre hål du gör inom det hål du ska göra, gratis träning.

Murphy vill alltid hälsa på, bot mot det är att mäta, ta tid på dig, mäta igen, testa och sen mäta några gånger till..

Later..

Lampan fäster både via ram och kåpa dock misstänker jag att kåpfästena bara är till för att delarna inte ska "skallra" mot varandra av vinddraget! Måste dock göra dessa även om man klarar sig utan men skallrandet skulle störa mig enormt och att veta att det inte är "riktigt" gjort sen blir det så mkt snyggare!

Kommer göra mallen och fixera den i nedre vindrutehålen så får man både fixering och samma placering som original!
Tänkte märka med spritpenna(ska lackas mattsvart sen) för att sedan tejpa med målartejp(genomskinlig) och såga sen för att få kanterna bra och slipa sista millimetrarna.

Ska börja med ett litet övningshål fram och sen börja med bakljuset!

Tack för bra input!
 
när jag skulle skära ut för lampan, tog jag och gjöt av originalkåpan med gips/bandagebinda...skar ur för hålet i gipset och sen var det bara o malla av.....blev kanon...förutom att kraschkåporna var cp i passform så blev till o göra en ingjutning till lampan...

resultatet kan du se på en av bilderna här iallfalll ... http://www.sporthoj.com/annonser/?id=36498
 
Lampan fäster både via ram och kåpa dock misstänker jag att kåpfästena bara är till för att delarna inte ska "skallra" mot varandra av vinddraget! Måste dock göra dessa även om man klarar sig utan men skallrandet skulle störa mig enormt och att veta att det inte är "riktigt" gjort sen blir det så mkt snyggare!

Kommer göra mallen och fixera den i nedre vindrutehålen så får man både fixering och samma placering som original!
Tänkte märka med spritpenna(ska lackas mattsvart sen) för att sedan tejpa med målartejp(genomskinlig) och såga sen för att få kanterna bra och slipa sista millimetrarna.

Ska börja med ett litet övningshål fram och sen börja med bakljuset!

Tack för bra input!

Om du kan montera lampan och få dit kåpan utanpå (borde ju gå då det bara bygger tjockleken av kåpan) så kan du borra små hål inom den yta som ska tas bort, i typ en fyrkant, och sen märka ut dessa hål på lampglaset med en tuschpenna el dyl du kan tvätta bort.
Då har utgångspunkter för mått, och ytterliggare placeringshjälp till mallen.
Detta kräver ju dock att lampan och kåpan verkligen sitter där som ska sen.

EDIT
fast nu kom jag på ett sätt till, det finns ju många..
Tejpa frystejp på lampan, rita ut ett rutmönster som du måttsätter med nollpunkter där kåpan ska börja.
Montera sen lampan och kåpan med ett lamphål som är för litet,
nu kan du mäta dig fram till vart kanten ska vara, rita ut punkter på kåpan för dina nollpunkter på tejpen.
montera isär, dra en linje mellan punkterna och kapa 1 - 2mm innanför,
provmontera, justera med inslipning.

Fan kul att klura ut metoder, märks att jag behöver komma igång och bygga snart.
kör hårt och fråga gärna igen.

Som jag gjorde funkar bäst när man inte har en lampa utan ska göra en själv, och dessutom när man ska kopiera en från bilder.

yfrdsuz
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top