Göra en z1000sx mer snabbstyrd

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Hej
Jag har en Kawa Z1000SX som jag upplever som lite understyrd. Svårt ta snäva kurvor med den utan att drifta ut. Vill ha den lite mer som "carvingskidor" om ni förstår. SAG inställningen är korrekt. Är det höjning i bak som gäller? Antingen 55 profil istället för 50? Hörde att om man vrider hela justerexcentern för kedjespänningen ett halvt varv så höjer den i bak. Är det nån som vet?

Det stämmer att den höjs lite i bakänden om man roterar kedjespänningen ett halvt varv.
Och 55-profil bak är rätt vanligt sätt att göra den mer lättsvängd, så det kan nog vara en sak att testa.

Vad kör du på för däck?

Skjut upp gaffelbenen några mm i kronan, det är gratis, går fort och gör helt klart skillnad! Ta dock max 5 mm, börja inte med 2 centimeter, då är risken stor att du hamnar i olyckstråden!

Bridgestone Battlax BT016R Hypersport 180/50zr17m/c
Det stämmer att den höjs lite i bakänden om man roterar kedjespänningen ett halvt varv.
Och 55-profil bak är rätt vanligt sätt att göra den mer lättsvängd, så det kan nog vara en sak att testa.

Vad kör du på för däck?

Olyckstråden vill man ju undvika :) Är det ett bra sätt då? Bättre än att få den högre i bak med t ex högre profil?
Skjut upp gaffelbenen några mm i kronan, det är gratis, går fort och gör helt klart skillnad! Ta dock max 5 mm, börja inte med 2 centimeter, då är risken stor att du hamnar i olyckstråden!

Köp kortare "hundben" så du får en högre bakdel samt brantare gaffelvinkel. Byts på 5 minuter

Olyckstråden vill man ju undvika :) Är det ett bra sätt då? Bättre än att få den högre i bak med t ex högre profil?
Jag testade på min gixxer, och jag upplevde hojen som mer snabbstyrd och kvick än den var innan. Det är ju en enkel och billig metod, och känner du att hojen blir trevligare så kan du ju låta det vara så, eller höja gaffelbenen igen och byta hundben, dvs få samma vinkel på hojen men slippa sänkningen. Men som sagt gäller det ju att ta lite i taget, inte flytta 2 cm det första man gör ;)

Ok då ska jag börja med att testa det. tack!
Jag testade på min gixxer, och jag upplevde hojen som mer snabbstyrd och kvick än den var innan. Det är ju en enkel och billig metod, och känner du att hojen blir trevligare så kan du ju låta det vara så, eller höja gaffelbenen igen och byta hundben, dvs få samma vinkel på hojen men slippa sänkningen. Men som sagt gäller det ju att ta lite i taget, inte flytta 2 cm det första man gör ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman