göra en endo?

aprilia_mac

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Ort
kristianstad
Hoj
aprilia RS 125 1998
alla som kan göra en endo.. berätta för mig hur man gör en sån för jag vill lära mig det.kom med tips och tricks/mac
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Mitt tips är att börja öva på att bara göra vanliga stoppies i väldigt låg hastighet till att börja med. Inget annat, utan gör bara stoppies i hastigheter under 15km/h i några dagar. Efter nån vecka kan du höja hastigheten allt eftersom du lär dig hantera stoppien. Sedan kommer du göra små korta endos av bara farten utan att ha tränat på dem. Till slut är det bara att fortsätta träna och nöta i lagom tempo. Hoppas du lär dig! Jag kämpar fortfarande på stoppienivån :hihi
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Kör i ca 100km/h, håll in frambromsen lite lite grann tills du har stannat helt. Sedan provar du att åka i 100km/h och trycker på frambromsen allt vad du har. Nu är det bara att ligga någonstans där imellan så ska du se att du får rull på det.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Endo

Sitter i tråkig telefonkonferens så jag leker besserwisser. En Endo (av End over) är att slå över framåt. VIll du lära dig det är det bara att bromsa hårt. Vill minnas att en galning i Judgement day 2 hade som specialitet att slå över både framåt och bakåt, dock såg han lika glad ut varje gång han gjorde det. En Stoppie däremot kräver mer känsla. En liten varning är att inte öka bromstrycket ju långsammare det går (lätt att glömma bort). Mindre rörelseenergi gör det lättare att slå över.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Sitter i tråkig telefonkonferens så jag leker besserwisser. En Endo (av End over) är att slå över framåt. VIll du lära dig det är det bara att bromsa hårt. Vill minnas att en galning i Judgement day 2 hade som specialitet att slå över både framåt och bakåt, dock såg han lika glad ut varje gång han gjorde det. En Stoppie däremot kräver mer känsla. En liten varning är att inte öka bromstrycket ju långsammare det går (lätt att glömma bort). Mindre rörelseenergi gör det lättare att slå över.


bra där att du satte oss på plats. nu vet jag hur det står till. :tummenupp
 

aprilia_mac

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Ort
kristianstad
Hoj
aprilia RS 125 1998
Mitt tips är att börja öva på att bara göra vanliga stoppies i väldigt låg hastighet till att börja med. Inget annat, utan gör bara stoppies i hastigheter under 15km/h i några dagar. Efter nån vecka kan du höja hastigheten allt eftersom du lär dig hantera stoppien. Sedan kommer du göra små korta endos av bara farten utan att ha tränat på dem. Till slut är det bara att fortsätta träna och nöta i lagom tempo. Hoppas du lär dig! Jag kämpar fortfarande på stoppienivån :hihi

oki.tack för tipset..ska träna som fan
jag klara av att göra en stoppie..men inte i specillt höga hastigheter och jag ahr klarata det i 20 km/h kanske..ska träna som fan nu

Kör i ca 100km/h, håll in frambromsen lite lite grann tills du har stannat helt. Sedan provar du att åka i 100km/h och trycker på frambromsen allt vad du har. Nu är det bara att ligga någonstans där imellan så ska du se att du får rull på det.

jag vill lära mig att åka långt på framhjulet menar jag.. inte att slö över...kom tisp snälla
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Sitter i tråkig telefonkonferens så jag leker besserwisser. En Endo (av End over) är att slå över framåt. VIll du lära dig det är det bara att bromsa hårt. Vill minnas att en galning i Judgement day 2 hade som specialitet att slå över både framåt och bakåt, dock såg han lika glad ut varje gång han gjorde det. En Stoppie däremot kräver mer känsla. En liten varning är att inte öka bromstrycket ju långsammare det går (lätt att glömma bort). Mindre rörelseenergi gör det lättare att slå över.

Mja, back in the days, när Las vegas extremes var det hetaste, så benämdes "långa stoppies" som "rollin´ endos".
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
jag vill lära mig att åka långt på framhjulet menar jag.. inte att slö över...kom tisp snälla

För rulla långt på framhjulet behöver du upp ganska högt med bakhjulet.
Det finns ju en balanspunkt även när man gör en stoppie precis som när man kör på bakhjulet. Knepet är lite att komma upp så fort som möjligt till balanspunkten, annars tappar du för mycket fart pga att du bromsar för mycket. När du väl nypt till bromsen och kommer upp så pass att det suger till i magen, då släpper du efter lite på bromsen. Sen är det "bara" att kontrollera höjden med fingret på bromshandtaget. :tungan
Att ha raka armar är oxå en fördel tycker jag, och inte bromsa stopp på bakhjulet när det är i luften. (som jag alltid lyckades med i början av någon anledning) :gnissla
Själv gillar jag att åka fort som fan och sen bromsa upp mig på framhjulet. :yoparty
Rekordet för mig ,än så länge, ligger på lite drygt 190 meter! :2cool

Räkna kallt med att slå över ett par gånger. Det är inte så farligt, så länge det inte sker i 100 knyck. Själv har jag varit runt 4-5 gånger typ. Men bara i låg fart som tur är. Det är ju farligt när man ska pressa den där "sista metern". :gnissla
Så, ut och öva med sig!!

Lycka till!
 
Last edited:

aprilia_mac

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Ort
kristianstad
Hoj
aprilia RS 125 1998
För rulla långt på framhjulet behöver du upp ganska högt med bakhjulet.
Det finns ju en balanspunkt även när man gör en stoppie precis som när man kör på bakhjulet. Knepet är lite att komma upp så fort som möjligt till balanspunkten, annars tappar du för mycket fart pga att du bromsar för mycket. När du väl nypt till bromsen och kommer upp så pass att det suger till i magen, då släpper du efter lite på bromsen. Sen är det "bara" att kontrollera höjden med fingret på bromshandtaget. :tungan
Att ha raka armar är oxå en fördel tycker jag, och inte bromsa stopp på bakhjulet när det är i luften. (som jag alltid lyckades med i början av någon anledning) :gnissla
Själv gillar jag att åka fort som fan och sen bromsa upp mig på framhjulet. :yoparty
Rekordet för mig ,än så länge, ligger på lite drygt 190 meter! :2cool

Räkna kallt med att slå över ett par gånger. Det är inte så farligt, så länge det inte sker i 100 knyck. Själv har jag varit runt 4-5 gånger typ. Men bara i låg fart som tur är. Det är ju farligt när man ska pressa den där "sista metern". :gnissla
Så, ut och öva med sig!!

Lycka till!
oki.tack så mycket för tipset..ska träna som fna nu och öva mycket på det n'¨r det blir bättre väder
 

Tommy_L

www.stuntindustry.com
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Gävle
Hoj
ZX6R
För rulla långt på framhjulet behöver du upp ganska högt med bakhjulet.
Det finns ju en balanspunkt även när man gör en stoppie precis som när man kör på bakhjulet. Knepet är lite att komma upp så fort som möjligt till balanspunkten, annars tappar du för mycket fart pga att du bromsar för mycket. När du väl nypt till bromsen och kommer upp så pass att det suger till i magen, då släpper du efter lite på bromsen. Sen är det "bara" att kontrollera höjden med fingret på bromshandtaget. :tungan
Att ha raka armar är oxå en fördel tycker jag, och inte bromsa stopp på bakhjulet när det är i luften. (som jag alltid lyckades med i början av någon anledning) :gnissla
Själv gillar jag att åka fort som fan och sen bromsa upp mig på framhjulet. :yoparty
Rekordet för mig ,än så länge, ligger på lite drygt 190 meter! :2cool

Räkna kallt med att slå över ett par gånger. Det är inte så farligt, så länge det inte sker i 100 knyck. Själv har jag varit runt 4-5 gånger typ. Men bara i låg fart som tur är. Det är ju farligt när man ska pressa den där "sista metern". :gnissla
Så, ut och öva med sig!!

Lycka till!

Å fan 190meter är ju riktigt bra det,, vad gjorde du det på för hoj?
 

Tommy_L

www.stuntindustry.com
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Gävle
Hoj
ZX6R
:3freak
Vem är matti?

Säger super_motard att han åker 190 meter är det så. Han är en riktig fena på stoppies såg man på barkarby, för det va väl du?

Har inte sagt eller trott annat, undrade vad han körde på för hoj.

Men jag undrar faktiskt oxå vem denna där matti är?? :3freak
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
:3freak

Har inte sagt eller trott annat, undrade vad han körde på för hoj.

Men jag undrar faktiskt oxå vem denna där matti är?? :3freak

Påstog inte att du trodde han snacka skit heller, ville bara backa upp hans 190 meter för det ÄR misstänkt långt. Hade inte jag sett han köra hade jag gissat att han skarvat en hel del.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top