Göra egna styrändsvikter!?

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Vad är styrändsvikter för något?
Hur fungerar de? Vad får man för effekt, stabilare körning?

Är det bara en vikt som sitter i änden av styret, skulle man inte kunna göra egna sådana?
Hur mycket väger de som regel?
Skulle man inte bara kunna klämma in lite bly i änden av styrstången? Blir effekten större ju längre ut på styret de sitter?

Jag fattar inte vad det är, men är beredd att bygga egna om det har någon effekt på något sätt.

Tack för svar på mina frågor :confused:

A-SAVIBRADNEW.jpg

Huvudskälet till varför de existerar är väl för att minska vibrationerna i styret (handtagen).

Min tanke var att det ser ju egentligen rätt ugly ut med vikter på styrändarna, styret blir väl för långt för att det ska vara behagligt för ögat att titta på.
Så min tanke var att då bara klämma in bly i styränden och sen handtaget över. Jag skulle då erhålla effekten, men slippa se på det långa fula styret med något konstigt dinglande på ändarna :-)

styrändsvikter

aldrig hört talas om de förut som att de skull ha nå inverkan på körningen....
:va

ända ja vet är att man sätter i sånna för att skydda styret från att slipas ner onödigt mycket vid en eventuell vrurpa.....

_stensmo_ skrev:
aldrig hört talas om de förut som att de skull ha nå inverkan på körningen....
:va

ända ja vet är att man sätter i sånna för att skydda styret från att slipas ner onödigt mycket vid en eventuell vrurpa.....

:rofl , ja jisses, Jag lovar, de gör nytta om det inte är en *symaskin" vi pratar om.

(har kört en halv säsong med bara en styrvikt pga ett litet missöde :död )

Så till trådskaparen, de är för att minska vibrationerna som uppkommer.

Last edited:
Behövs även för bankörning då en styrände kan skada både människa & bana (asfalten)

Loffe skrev:
Min tanke var att det ser ju egentligen rätt ugly ut med vikter på styrändarna, styret blir väl för långt för att det ska vara behagligt för ögat att titta på.
Så min tanke var att då bara klämma in bly i styränden och sen handtaget över. Jag skulle då erhålla effekten, men slippa se på det långa fula styret med något konstigt dinglande på ändarna :-)

de sitter ju direkt efter handtagen slutar skulle nog se värre ut tag styrändsvikt och så stabilisera de ju med men de har andra redan sagt

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8