Göra egna mc-jeans

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
gsx-r1000 k3
det torde väl bli lika bra som köpes att klä sina befintliga jeans med tjockt nötskinn på insidan vid knä höft och rumpa? har nämligen fått köpa en stor skinnbit mycket billigt, och tänkte köpa 2par biltema jeans som är utan dragkedjor och nitar som kan skada hojjen :tummenupp

Hur hade du tänkt att få till hållbara sömmar mellan skinnet o jeansen? :va

Är nog säkrare att du syr till ett par skinnkalsonger istället.

men det är väl bara sy? tänkte låta en skomakare få göra det, jag kommer ju ta till så sömmarna hamnar utanför utsatt "glidområde" om nu olyckan skulle va framme.
pungen lär ju få en del svettattacker av skinnkallingar :p

Blir det inte billigare att köpa ett par vanliga mc -jeans ist?

gör jag så här så kommer 2 par kosta mig kring 600kr.. och tror knappast det borde bli sämre, vissa jeans, tex beriks modell hade ju bara en pytteliten strimma skinn i rumpan :s
brorsan har ett par lindstrands, dom är riktigt fina, men då kostar de ju 1800:-

Ska jag åka fortare än typ moppefart så skulle jag inte välja jeans, oavsett skinnbit eller inte.

okej.. men om jag drar på mig ett par jeans utanpå skinnstället, kommer det skydda sämre då?
ja tänkte skinn som skinn, det borde ju göra sin nytta som glidlager lika bra om det sitter jeans utanpå eller inte, för jeanstyget försvinner ju typ direkt mot asfalten, och kvar blir ju skinnet som då sitter under..
sen så kommer jag endast använda dessa vid just moppefart, dvs upp till 50-60kmh då man bara ska fara på stan och ta en fika osv.

okej.. men om jag drar på mig ett par jeans utanpå skinnstället, kommer det skydda sämre då?
ja tänkte skinn som skinn, det borde ju göra sin nytta som glidlager lika bra om det sitter jeans utanpå eller inte, för jeanstyget försvinner ju typ direkt mot asfalten, och kvar blir ju skinnet som då sitter under..
sen så kommer jag endast använda dessa vid just moppefart, dvs upp till 50-60kmh då man bara ska fara på stan och ta en fika osv.

Skillanden mot att ha ett skinnställ under är att det sitter fast och inte kan röra på sig så lätt.

Det jag tror kan hända är att jeansen försvinner och den skinnbit som du har under kommer att glida iväg från rumpan och antagligen så går den sönder i jeanssömmen. Svagaste länken, du vet.

Då sitter du ändå med rumpan bar efter någon halv sekund eller så.

Det där med moppefart brukar bli till trimmad moppe... som blir till... Hmm, inte lätt att hålla igen helt enkelt. Men du kanske har bättre disiplin än jag.

Själva skydden då?

Köp ett par riktiga MC-jeans och sy ett par fräcka chaps att ha på dig när du vill vara fin istället.

unisex-biker-cowboy-leather-effect-chaps-150-p.jpg

Jeans säger bara svisch, så har dom slitits av och korvat ihop sig.
Så skinnlappen du sytt i kommer nog inte hinna göra mycket nytta.

Men åt andra sidan. Hade du i alla fall tänkt köra med Jeans. Så lär ett par skinnförstärkta vara bättre än icke skinnförstärkta.

Ang. Lindstrands Jeans så hade väll dom sämre slitstyrka än vanliga kvalitetsjeans i något test om jag inte minns fel.
Men dom där testerna brukar ju i sin tur inte vara så bra dom heller :D

Så för att förtydliga mitt inlägg...
Nej, Ja, Nej, Kanske :yoparty

Klotade i fjol med ett par lindstrands.....köpte ett par nya i år igen!
Själva jeanstyget va avslitet men kevlarförstärkningarna i jeansen va som nya..
visst 1800 spänn,men varför snåla på säkerheten??

Jag har skaffat ett par kevlarförstärkta "Draggin" jeans och kombinerar med Knox knäskydd innanför. Visst, inte lika säkert som skinnstället men tillräckligt bra skydd tycker jag för kortare turer i sommarvärmen.

Knox-Knee.jpg

ja jeansen lär ju inte dras av så dom försvinner från kroppen, och som jag sa så kommer skinnbitarnas storlek att tas till så det gör inget om det rör lite på sig,
sen så sitter jag också betydligt hellre i ett par "mc jeans" eller skinnförstärkta än i vanliga, för ja tror inte vanliga klarar lika länge som dessa draggin jeans :S
och huden (skinnet) jag har är 2mm tjockt, så JAG tror iaf det kommer bli minst lika bra än köpes mc jeans då jag kommer ha större skyddade ytor än vad det är i köpes.
http://www.youtube.com/watch?v=t_8A8ZaH9sY

Last edited:
Det kommer se skitsnyggt ut och funka jätte bra, möjligtvis lite varmt där du har sytt in extra skinn.
Ända tills du sitter där på röven på en sjukhusbrits och får jeanstrådarna som du fått indraget i köttet utdragna från dom partier du inte "förstärkt".

Bara för det ser ut som jeans betyder det inte att det är det.

Bara för det ser ut som jeans betyder det inte att det är det.
lindstrands och berik använder då sig av vanligt denim jeanstyg i sina så :s
ajja ja får väl meddela här hur det gick om ja vågar ramla nån gång, och om ja överlever :D

Fan vad alla ska vara pessimistiska och trångsynta.

Jag tror att ett par skinnförstärkta jeans slår draggin' jeans på fingrarna, förutsatt att skinnet håller bra kvalité. När jag körde omkull med vanliga jeans på moppen så var det ju knappast så dramatiskt som vissa försöker få det att låta, att byxorna skulle dras sönder i slamsor vid sömmarna. Det blev hål i byxan vid knät(och knät. :(), som jag släpade i marken, ingen annanstans. Det blir aldrig lika bra som ett ställ, men det tror jag TS förstår. Men ett par knäskydd sitter nog inte fel om du orkar dra på det för kortturerna också, gör fan ont att slå i knäna.

Jag tror hemmagjorda skinnförstärktaüberjeans funkar jättebra för korta turer i 50-60 kmh.

Klotade i fjol med ett par lindstrands.....köpte ett par nya i år igen!
Själva jeanstyget va avslitet men kevlarförstärkningarna i jeansen va som nya..
visst 1800 spänn,men varför snåla på säkerheten??

Hur är det med lindstrands, har dom bara förstärkningar på utsatta ställen, och resten jeanstyg? Vill minnas att jag sett att det är så. Isåfall hur klarade sig dom kroppsdelar där det inte var förstärkningar när du klotade? Jag menar visst att röven, knäna osv. är det man oftast glider på, men det kan ju mycket väl hända att andra delar av underkroppen nöter asfalt samtidigt :va inte direkt så man glider runt på backen och funderar på hur man ska vända sig för att skydden ska ta smällen :D

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup