Göra egen ensitscuts

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
Jag har funderingar på att försöka tillverka en ensitscuts till min Fazer. Något att pyssla med i vinter hade jag tänkt. Nu till problemet...Jag har inte den blekaste aning om hur man ska gå till väga. Någon som gjort liknande sak förut som kan ge mig en fingervisning hur man gör. Alla tips är välkommna...:va

Bygg grunden i byggskum, som du skär/designar med en kniv, sen lägger du glasfiberväv och epoxy på väven. Voila', grunden e klar.

Gör grunden i styrofoam istället. (Blå el. rosa frigolit. Är mycket tätare och hårdare än vanlig frigo) :tummenupp
Fast du måste nog göra något innan du vävar.. styrofoamen smälter har jag för mig. :va

Gör grunden i styrofoam istället. (Blå el. rosa frigolit. Är mycket tätare och hårdare än vanlig frigo) :tummenupp
Fast du måste nog göra något innan du vävar.. styrofoamen smälter har jag för mig. :va

japp vanlig frigolit smälter rätt ordentligt om man plastar direkt på... ett billigt och smidigt sätt är att tejpa hela frigolitformen med vanlig brun packtejp, kanske två lager om man vill vara säker på att det blir tätt. sen är det bara att plasta ovanpå, lossnar fint efteråt och formen ändras inte

Vart hittar man då alla dessa prylar...Inget jag sett på ICA när jag var där senast.. Tack för bra svar :)

på nån färghandel, dom brukar ha glasfiberväv. eller på k-rauta

på nån färghandel, dom brukar ha glasfiberväv. eller på k-rauta

Biltema har också. Deras mattor är dock något håradare (Mer svårarbetade) än dom brukar vara, men jag tycker absolut inte det är några problem.

Här är en jäkligt bra tråd på Zatzy om du är helt nybörjare. (Iofs bra även om man inte är det)

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=200541

Fanns det inte nån tråd där någon tipsa om att använda fleecetyg och lim? Skulle tydligen vara lätt att jobba med.

Fanns det inte nån tråd där någon tipsa om att använda fleecetyg och lim? Skulle tydligen vara lätt att jobba med.

nopp.. precis som vanligt fast med fleece istället för glasfiberväv..
gör man en form är de ganska enkelt o dra över fleecet.

finns även ett ännu mer lättjobbat material när de gäller o göra form.. ska nog oså tejpas även fast när jag använde det inte smällte..
sånt som plastblommor bruka sitta instuket i..
bruka finnas på blomaffärer ganska billigt..
om blocket inte räcker så är de lätt o köpa fler o sätta ihop.

finns även ett ännu mer lättjobbat material när de gäller o göra form.. ska nog oså tejpas även fast när jag använde det inte smällte..
sånt som plastblommor bruka sitta instuket i..
bruka finnas på blomaffärer ganska billigt..
om blocket inte räcker så är de lätt o köpa fler o sätta ihop.

Det materialet heter väl Oasis har jag för mig och det används tydligen även att suga upp olja på Strippen med men då i nedmald form (Onödigt vetande) :)

har jobbat en del med glasfiber. jag inhandlade allt mitt material på biltema. finns säkerligen bättre material att köpa men för min del så låg det nära.

När det gäller o göra en form så finns det två alternativ.
Alt 1. gjuta utanpå formen

Alt 2. gjuta invändit i formen. man lägger ett lager gelcoat först o sedan glasfiber

Kan likna det som att göra en sockerkaka antingen utanpå formen eller i formen. skall du gjuta i en form så måste formen behandlas med något så att formen sedan släpper i från gjutningen. undrar om de inte använder vaselin för detta??? skall man gjuta utanpå formen så är formens överlevnad troligen ganska kortlivad.

Men gjuter man i en form som tex kommer från en redan orginal avgjuten del (Med eller utan modifikationer) och får formen att släppa så borde man få en lika fin utsida som formens finish.

har jobbat en del med glasfiber. jag inhandlade allt mitt material på biltema. finns säkerligen bättre material att köpa men för min del så låg det nära.

När det gäller o göra en form så finns det två alternativ.
Alt 1. gjuta utanpå formen

Alt 2. gjuta invändit i formen. man lägger ett lager gelcoat först o sedan glasfiber

Kan likna det som att göra en sockerkaka antingen utanpå formen eller i formen. skall du gjuta i en form så måste formen behandlas med något så att formen sedan släpper i från gjutningen. undrar om de inte använder vaselin för detta??? skall man gjuta utanpå formen så är formens överlevnad troligen ganska kortlivad.

Men gjuter man i en form som tex kommer från en redan orginal avgjuten del (Med eller utan modifikationer) och får formen att släppa så borde man få en lika fin utsida som formens finish.

hur skulle du gjort...Ska ju ha en cuts som skall passa på sadelns bakre del samt fästas på något smart sätt...måsta ju ha formen som sadeln är underst....ska man sedan bygga på denna "grund man gjort" med typ någon sån där blomfrigolit???

För material tycker jag att du ska leta upp ngn firma som andvänder plast och byta till dig det du behöver mot fikapengar/fika, komemr nog billigast undan på det viset. Polyester (plasten) ska ligga runt 30kr/kg och ungefär samma lika för den matta+härdare du behöver till 1kg så runt 60kr/kg allt som allt. Vet att vissa färghandlar tar upp emot 200kr/kg för samma grejer.

Provade för övrigt att andvända fleece (stavning?) när vi gjorde en sadel till polarens fighter och det gick väl ok att andvända, går åt massvis med mer plast per m2 men du kan ju skära betydligt noggrannare bitar av den än av gasfibern, vet dock inte hur den är att jobba i när den väl härdat dock.

Plast och industrimontage i sundsbruk kan vara ett bra ställe att börja på

jag hadde gjort en plugg i frigolit som hadde exact rätt mått (Hadde troligen använt mig av lite spackel oxå) gjort den riktigt perfekt. sen hadde jag gjort en avgjutning på den som jag sedan hadde gjort gjutningen i. låter kanske som lite overkill men jag tror det är det sättet som tar minst tid trots allt. men du får gärna försöka göra en plugg o gjuta på som är precis så mycket mindre så att plasten bygger på till lagom tjocklek.

Byggskum smälter INTE av polysetern under härdning och det är ENKELT att köpa, Varför böka med frigolit, bukett-grejer o annat onödigt, byggskum finns ju på burk. Man kan LÄTT applicera den mängd man behöver för att göra en skummboll. Det är LÄTT att skära i och det ÄR ett väldigt tätt material. Har använt det många gånger med lika bra resultat varje gång.

Byggskum smälter INTE av polysetern under härdning och det är ENKELT att köpa, Varför böka med frigolit, bukett-grejer o annat onödigt, byggskum finns ju på burk. Man kan LÄTT applicera den mängd man behöver för att göra en skummboll. Det är LÄTT att skära i och det ÄR ett väldigt tätt material. Har använt det många gånger med lika bra resultat varje gång.

Så om ja försod dig rätt...Börja med att göra en boll av byggskum, därefter skära till de i den form man vill ha. Sedan dunka på med plast på byggskummet?! Förstod jag det rätt?? :gnissla

jag hadde gjort en plugg i frigolit som hadde exact rätt mått (Hadde troligen använt mig av lite spackel oxå) gjort den riktigt perfekt. sen hadde jag gjort en avgjutning på den som jag sedan hadde gjort gjutningen i. låter kanske som lite overkill men jag tror det är det sättet som tar minst tid trots allt. men du får gärna försöka göra en plugg o gjuta på som är precis så mycket mindre så att plasten bygger på till lagom tjocklek.

Låter som en bra idé...Känns som naturligast för mig också...Nu är bara frågan...Byggskum eller frigolit...:huvet

Last edited:
Tänk bara på att du måste karva ur all byggskum ur den färdiga delen när du är klar, klart enklare att tejpa skiten vilket material du än andvänder.

Om du ska göra en plugg som någon föreslog så kom för guds skull ihåg att vaxa skiten före du lägger i plast som ska bli den färdiga delen, annars har du det du gör om du ska få loss den.

Vist måste du karva ut byggskumet ur den färdiga cutsen. Även om du använder tejp så tror jag att det kommer att smälta vid härdningen och bli en klibbig sörja som gör det ännu värre att få rent.

Jag hade hoppat över det där med en plugg, och gjort en form i byggskum som jag sedan hade plastat direkt ovanpå då det är absolut enklast. Eftersom du är nybörjare så hade jag inte börjat kladda med släppmedel, vax, gelcoat och topcoat eftersom det bara behövs när man gjuter något ur en form. Vist, det är lite meckigt att gräva ut byggskummet från cutsen när den är plastad, och missar man lite så är det inget som syns eftersom det är på undersidan av cutsen. Det som blir svårast är att få en snygg finnish på utsidan, många sliptimmar blir det. Använd andningsmask, polyester stinker som f-n och glasfiberdamm är inget bra för lungorna. =)

Om du använder en frigolit som löser sig med bensin så kan du nog själv lista ut hur du skall få bort rästerna då glasfiber och polyester inte löser sig av bensin.

Kan oxå tillägga att du måste (Bör) ha rummstemperatur när du gjuter. du får annars väldigt svårt att få skiten att stelna.

Men lägg ner god tid på pluggen! Sedan kommer du nog få exprimentera lite. de gjutningarna jag gjorde var inte på pluggar utan jag göt ihop 2 olika top kåpor till en kåpa och sedan gjorde jag en instrument panel. (där användes en plugg av kartong och ståltråd)

Back