Göra banhoj av inreggad mc

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Jag har en gammal Kawa som inte används till ngt vettigt men som kostar försäkring ( Bilsport & MC veteranförs.) Jag tänkte om man skulle avregga den och bara köra bana..lite som hobby, jag har inga planer på classic racing eller så :)

Hur går jag tillväga? Skall den avregistreras eller kan man ta en annan försäkring eller är det bättre att ha den som den är? ( Försäkringen är relativt billig, 1500/år och gäller på vissa evenemang, men inte alla )

Alltså, du FÅR ju köra bana med en reggad och försäkrad hoj, så du måste inte avregga den.

Skulle jag enbart kört bana och hojen var reggad så skulle jag ha den avställd men garageförsäkrad för stöldskyddets skull.

Jag har också en gammal Kawwa som är classic försäkrad. Med den premien så är den påställd året runt trots att jag bara använder den ifall jag inte orkar byta till gatdäck på R1:an mellan två bankörningar eller för att låta någon polare övningsköra lite ibland.

Du lär inte hitta något billigare alternativ om du vill ha hojen försäkrad.

Annars är det bara att ställa av den och betala några tior i registerhållningsavgift och bara köra oförsäkrad/licensgrupp på bandagar. Då kommer istället kostnad för licenskurs + c:a 1050:-/år för enklaste licensen (BAS) om du vill köra träningar som är SVEMO godkända. Samt plocka bort stöd, fylla tanken med skum, byta till rejskåpor med "båt", fixa uppsamlingskärl för spillslangarna från tank och kylare, naja bromsok, oljeplugg, oljelock, oljefilter osv osv osv.

(Fast jag hade övervägt att göra tvärtom, kör bana med SP1:an och använd kawan som brukshoj) :-)

(Fast jag hade övervägt att göra tvärtom, kör bana med SP1:an och använd kawan som brukshoj) :-)

Jo det klart :) men jag trivs med den som gathoj också så jag kör nog bara försiktiga allmänna bankörningar med den.
Kawan får nog fortsätta sitt inreggade, klassikerföräkrade pensionärsliv då. Behövs licens och allt det andra kan man ju lika gärna ta steget fullt ut till classic racing. Skulle vara kul om tid fanns.

Tack för input :tummenupp

Det finns arrangörer där du kan köra oregistrerat utan licens också. Men med licens får du fler möjligheter att köra då många banor har "kvällskörning" nån dag i veckan för licensförare.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien