Gör sintrade belägg att det känns som beläggen är slut?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Var och kollade på en hoj idag, den gick bra och så.. Men bromsarna kändes precis som beläggen var sopslut. När jag påpekade detta så sa ägaren att det berodde på att han kör på sintrade belägg.
Jag blev rätt skeptisk, och då särskilt när jag har sintrade belägg på min budhoj och inte märker ngt konstigt.

-PLM- skrev:
2325420 Var och kollade på en hoj idag, den gick bra och så.. Men bromsarna kändes precis som beläggen var sopslut. När jag påpekade detta så sa ägaren att det berodde på att han kör på sintrade belägg.
Jag blev rätt skeptisk, och då särskilt när jag har sintrade belägg på min budhoj och inte märker ngt konstigt.

De flesta belägg är väl "sintrade"???

Hmm, slut hur då? Att de inte tar eller att de tar väldigt långt ner?

Kan vara ojämn bromsverkan, kolla alla belägg, kan vara att 1 av 4 belägg fram är tokmycket mer slitet, och då tar handtaget långt ner, eller luft i systemet? Det ska vara stumt och fint, och inte ta för långt ner, sen kan beläggen vara snedslitet i färdriktning, så att man tittar framifrån ser det bra ut, sen om man tittar bakifrån är de slut, gör också att de känns som "slut" vilket de också är isf...

rfb skrev:
2325454 De flesta belägg är väl "sintrade"???

Hmm, slut hur då? Att de inte tar eller att de tar väldigt långt ner?

Kan vara ojämn bromsverkan, kolla alla belägg, kan vara att 1 av 4 belägg fram är tokmycket mer slitet, och då tar handtaget långt ner, eller luft i systemet? Det ska vara stumt och fint, och inte ta för långt ner, sen kan beläggen vara snedslitet i färdriktning, så att man tittar framifrån ser det bra ut, sen om man tittar bakifrån är de slut, gör också att de känns som "slut" vilket de också är isf...

Det är en skrapande känsla i handtaget. Beläggen skulle va hyffsat nybytta, kollade inte noggrannare på det då.

-PLM- skrev:
2325488 Det är en skrapande känsla i handtaget.
En del belägg känns onekligen lite råa i bromsgreppet. Jag tycker t ex att Premiers dubbelsintrade racebelägg ger lite metall mot metall-känsla. Originalbeläggen har en mycket mjukare känsla i handtaget.

Bingo skrev:
2325512 En del belägg känns onekligen lite råa i bromsgreppet. Jag tycker t ex att Premiers dubbelsintrade racebelägg ger lite metall mot metall-känsla. Originalbeläggen har en mycket mjukare känsla i handtaget.

Okej så det kan alltså vara på det sättet. Jag ska nog dit och kolla mera på hojen. Kan den skrapande känslan uppstå på annat sätt än dessa belägg eller att de är slut (metall mot metall)?

Såååå nu kommer det gå undan! Tråden icke aktuell längre alltså.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025