Gör Shell bra lådolja till 2t?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Någon som kört med deras växellådsolja till sin cross, eller kanske vet vad andra tycker om den!? Samma undran ang deras 2t-olja!!!

/oscar
 
jag har kört med deras advance ultra i både 2 och 4-taktare, har funkat perfa :tummenupp

köp shells värsta 2-t olja a 195:- litern....den borde duga!
har mest kört med statoils 2-t och TTs så jag vet inget om shells 2-t oljor
 
Det e svårt att rekommendera nån olja men jag har alltid under hela min karriär åkt på röd automatväxelolja till mina crosshojar. Har aldrig haft några problem. Det viktigaste e som vanligt inte att köpa den dyraste oljan utan att byta den i tid... Frågar du 10 man i en crossdepå får du säkert 10 olika svar om viken olja som e bäst..

I bensinen åker jag med castrols TTS olja.. Samma med den, har använt den sen urminnes tider o den fungerar..
 
alakhai skrev:
Det e svårt att rekommendera nån olja men jag har alltid under hela min karriär åkt på röd automatväxelolja till mina crosshojar. Har aldrig haft några problem. Det viktigaste e som vanligt inte att köpa den dyraste oljan utan att byta den i tid... Frågar du 10 man i en crossdepå får du säkert 10 olika svar om viken olja som e bäst..

I bensinen åker jag med castrols TTS olja.. Samma med den, har använt den sen urminnes tider o den fungerar..

Röd automatväxelolja? Varför? Hur ofta är "byta i tid"?
 
Last edited:
Jag har gått över från Golden Spectro och Castrol TTS till Motul - de har växellådsolja framtagen speciellt för tvåtaktare (om man nu inte vill ha racingoljan med grafit iblandat :) ) Tvåtaktsoljan kleggar inte lika mycket som TTSen och är i det närmaste rökfri i jämförelse. Finns säkert annat som är bra också, men jag har en bra leverantör av Motul och kan få hem hela deras sortiment (för privat bruk då, jag säljer inte).
 
Jo, precis så är det ju... Man åker med det som kostar gratis och som funkar.. Många har ju nåt som de får tag på lättare o billigare..
 
oscar skrev:
Röd automatväxelolja? Varför? Hur ofta är "byta i tid"?

Oftast rivs mina motorer oftare än vad man skulle behöva byta olja men 10h e väl vad jag skulle rekommendera på en 2-taktare. Många som byter efter varje körning men det är overkill o då vill man ju gärna ha oljan gratis..
Sen finns det ju många som byter olja väldigt sällan o de hojarna fungerar ju oxo.. Svårt att säga generellt alltså..
 
alakhai skrev:
Oftast rivs mina motorer oftare än vad man skulle behöva byta olja men 10h e väl vad jag skulle rekommendera på en 2-taktare. Många som byter efter varje körning men det är overkill o då vill man ju gärna ha oljan gratis..
Sen finns det ju många som byter olja väldigt sällan o de hojarna fungerar ju oxo.. Svårt att säga generellt alltså..
Kör du verkligen i tio timmar med oljan? JAg byter var femte timme.
 
Bingo skrev:
Kör du verkligen i tio timmar med oljan? JAg byter var femte timme.

Bytesintervall beror även på körsätt och yttre samt inre förhållanden.
Brukar byta med olika intervall beroende på hur och var jag kört.
 
LasseR6 skrev:
Bytesintervall beror även på körsätt och yttre samt inre förhållanden.
Brukar byta med olika intervall beroende på hur och var jag kört.

Något säger mig att alakhai inte sparar på krutet när han kör... :)
 
oscar skrev:
Något säger mig att alakhai inte sparar på krutet när han kör... :)
Exaktemente. Och något säger mig nu att min oljeräkning är högre än den behöver vara... Den där jävla oljan är ju apdyr.
 
Bingo skrev:
Exaktemente. Och något säger mig nu att min oljeräkning är högre än den behöver vara... Den där jävla oljan är ju apdyr.

Mmm... och jag är fortfarande lite nyfiken på vad som menas med röd automatväxelolja. Är det olja för automatlådor till bil/hoj!?
 
Last edited:
oscar skrev:
Mmm... och jag är fortfarande lite nyfiken på vad som menas med röd automatväxelolja. Är det olja för automatlådor till bil/hoj!?
Det är olja för automatväxlade billådor. Kostar inte mycket och säljs på alla mackar. Ni har sån i Gårdstånga. Fick du inte med någon handbok förresten? Där borde stå om oljekvaliteter och bytesintervall. Honda uppger fö va 5:e timme - vilket man i sin enfald följt :brinnerup
 
:) I Teorin är jag inte rädd för att köra 10h med samma olja naä.. MEN i praktiken sitter inte mina motorer ihop så länge utan nån sorts service eller rivning!! Så mina bytesintervaller ligger nog närme 3-5h i snitt än 10h....

Det är automatolja för bilmotorer ja o den är billig.. Gratis för mig o det är väl den största anledningen till att jag kör med den... Eller anledningen till att jag inte byter är att det fungerar ypperligt utan några probem!!..

Det är självklart bra att byta olja var 5:e timme men helt ärligt vill jag påstå att det är helt onödigt... Faktiskt.. På en 2-taktare då alltså!!! På en 4-taktare snackar vi HELT andra saker..

Det är betydligt viktigare då med att va noga med att byta filter ofta o då vara extremt noga med att inte lämna kvar nåt gruskorn som man tappar eller som ramlar ner i luftburken... Snarare den vägen man rasar en 2-taktare "oförklarligt".
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top