Gör ni eget snus?

• Thread starter Thread starter AGV
  • Start date Start date

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Med lyckat resultat?

Är det bara att köra på, eller något att tänka på?

Något märke att rekommendera om man gillar grovt?

Tänkte mig typ Grovsnus utan påsar.

Alltså, jag gillar Borg för det mesta, men jag har svårt för hans nya skattesatser på snus. Snart är det lika dyrt att snusa som att röka och det gynnar INTE folkhälsan precis.

Så nu får det bli av med eget. Jag har hittat en gammal ugn hos föräldrarna som inte används!! Den får bli snusmakarugn! :)

Köper Smålands portion, 170:-/stock. Överkomligt.
Göra eget snus är för meckigt.

Jomen jösses va man kan spara... säg att jag köper lössnus på Statoil, då kostar en dosa drygt 50 spänn redan (och dyrare blir det).

Köper man en snussats och meckar själv får man typ 50 dosor för 400 spänn, och det finns billigare alternativ.

Nu räknar jag på det å då blir det 8 spänn. Jag gör av med 3 dosor i veckan nu nästan när de blivit så små. Säg 150 dosor på ett år.

150 ggr (50 - 8) är lika med en jävla massa pengar!!! 6 300 spänn!!! :näsblod

Jag tror inte man hittar lössnus under 30 spänn lågpris. Så även då sparar men 3 - 4 000 om året.

Tänkte testa i alla fall nu när jag hittat en bra ugn att grisa ner.

Jo, ska man ha lössnus är det nog värt ett försök. Jag har snusat 25 år, varav sista 20 med portion. Provade hemgjort snus av en jobbarkompis, det smakade relativt okej, med tanke på priset! Hemgjort portionssnus, går det? ;-)

Jo, ska man ha lössnus är det nog värt ett försök. Jag har snusat 25 år, varav sista 20 med portion. Provade hemgjort snus av en jobbarkompis, det smakade relativt okej, med tanke på priset! Hemgjort portionssnus, går det? ;-)

Jupp. Man köper tobak i påsarna, men det är lite dyrare än lössnus såklart. Man kan komma ner i 10 spänn dosan.

http://www.snusmajoren.se/gora-eget-snus/snussatser-portion

Inte riktigt samma besparing, men i alla fall....

Fattar egentligen inte hur det kan vara så pass billigt, skatten måste ju vara där i alla fall???

Nej, det är just "slabbandet". Polaren hade en kakburk i kylen med lössnus.

Jag har samlat dosor så det blir väl förpackat. Ugnen skall jag ha i snickarboden, liksom allt slabbande. Snus går bra att frysa dessutom.

Nej, det blir bra detta... näst att elda med egen ved så blir detta min enklaste besparing. :)

Har du någon källa på det?

Hur förr då förresten?

Jag vet inte, på monopolets dagar. Källan är min mor om jag minns rätt.

Man odlade ju tobak kommersiellt förr, inte minst i Åhus där jag växte upp. Men i och med monopolet så blev det inte tillåtet, Ja, eller det krävdes väl skatt och kontroller och liknande så hela näringen dog. Jag har ett litet häfte om tobaksodling i Åhus som min faster skrev som C-uppsats en gång i tiden. Tobaken var en stor sidoinkomst för folk, och man odlade i egna trädgården i halva byn. Lite typ äggapengar om du vet?

Nu är ju den lagen hävd, tobaksmonopolet är borta. Men jag undrar om man inte måste skatta och ha sig ändå... lite som hembränning ju, det är väl fortfarande inte okej utan tillstånd och skattning?

Jag skall googla....

....

http://www.vibyigamlatider.se/om-tobaksodlingen.htm

Nja, för eget bruk hittar jag inget direkt. Men man var tvungen att sälja till tobaksmonopolet... kan ju varit att inspektörerna blev misstänksamma om man knipsade blommorna??? Att det är vad mor minns... ?

Last edited:
Det finns en oändligt lång tråd på flashback om att göra snus, mycket bra tips i den. Att göra lössnus är inte svårt eller klabbigt. Coobras tobaksspill är lättast att lyckas med, aromer från. V2 är de bästa.

Var noggrann så kommer du att få snusbart snus, sedan kan det ta många försök att hitta en favoritmetod och snussats.

Och jo, använd stekpåsar runt lådorna i ugnen och håll dig utomhus när du vispar i karbonatet..

Det finns en oändligt lång tråd på flashback om att göra snus, mycket bra tips i den. Att göra lössnus är inte svårt eller klabbigt. Coobras tobaksspill är lättast att lyckas med, aromer från. V2 är de bästa.

Var noggrann så kommer du att få snusbart snus, sedan kan det ta många försök att hitta en favoritmetod och snussats.

Och jo, använd stekpåsar runt lådorna i ugnen och håll dig utomhus när du vispar i karbonatet..

Stekpåsar bra tips, nu skall jag bara ha den ugnen till att baka snus, men fräscht vill man ju ha det.

Cobra har jag hittat på nätet... finns ju grovmalet om jag förstår... får bli en sådan!

Orange, helt ok. Ett tips till, rund diskbalja i plast från biltema fler ett par tior är fasen så mycket bättre att blanda i än en hink som många gör. Billiga också. En dedikerad visp är också bra, det tar åt sig lukt med tiden.

Följ Coobras recept men kör 9 + 5 dl vatten, lagra sedan ett par veckor innan du avger slutligt omdöme

Orange, helt ok. Ett tips till, rund diskbalja i plast från biltema fler ett par tior är fasen så mycket bättre att blanda i än en hink som många gör. Billiga också. En dedikerad visp är också bra, det tar åt sig lukt med tiden.

Följ Coobras recept men kör 9 + 5 dl vatten, lagra sedan ett par veckor innan du avger slutligt omdöme

Jag beställde prillans grov med extra nitroglycerin. :) Plus gruv smakextrakt (kan varit felstavat). Blev osäker på om Coobra var grovmalet. Gillar det grovmalna.

Skall testa Coobra om detta går åt helvete.

Diskbalja och visp inhandlas snarast! Allt blir helt dedikerat till snusframställning då jag som sagt får hålla till i snickarboden. :)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025