Går trotteln i topp/semi flatslide

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
1. På min V4:a sitter cv fuggar och nu har jag satt dit K&N filter. Hur kan jag veta om trottlarna lyfter ända upp nu när jag antagligen har minskat det lyftande undertrycket.

2. Slidarna(?) är fyrkantiga saker med platta sidor, men med volym, dvs inte tunna skivor som i en flatslide och inte runda som i de flesta cv fuggar jag har sett. Är det nån som vet nått om tankarna bakom dom - sitter dom på fler hojjar?

U-joppe skrev:
2. Slidarna(?) är fyrkantiga saker med platta sidor, men med volym, dvs inte tunna skivor som i en flatslide och inte runda som i de flesta cv fuggar jag har sett. Är det nån som vet nått om tankarna bakom dom - sitter dom på fler hojjar?

Semi flatslide ska tydligen kombinera en del av fördelarna med flatslide och runda trottlar, den ska visst störa luftströmmen mindre än vad en flat trottel gör och är samtidigt lättare än vad en rund trottel är för att ge snabbare respons.

U-joppe skrev:
1. På min V4:a sitter cv fuggar och nu har jag satt dit K&N filter.

Varför då? Ba lite nyfiken...

Det finns en annan tråd på SH som handlar om just luftfilter och vad som händer när man byter till annan typ och varför man bör tänka sig för två gånger innan man gör det.

andersbrink skrev:
Varför då? Ba lite nyfiken...

Det finns en annan tråd på SH som handlar om just luftfilter och vad som händer när man byter till annan typ och varför man bör tänka sig för två gånger innan man gör det.

Javet, jag har läst vad du har skrivit tidigare och är säker på att du har rätt - det är därför jag vill veta om dom går i topp.

Hade ett från min förra VFR och det var dags att byta så det var mer en fråga om att spara 500 spänn för ett nytt pappersfilter.

Återstår alltså frågan, går dom i topp?

Om de går i topp eller inte... är nog enklast att kolla i en bromsbänk (jämför med gamla och nya filtret) - om du nu inte installerar en videokamera i luftburken. :D

andersbrink skrev:
Om de går i topp eller inte... är nog enklast att kolla i en bromsbänk (jämför med gamla och nya filtret) - om du nu inte installerar en videokamera i luftburken. :D

jag har ju denhäringa digitalkameran... få se nu... :D

Det är inte trottlarna som stryper i en cv, så det betyder inte så mycket om dom går i topp eller inte.
/u

ulf_lundin skrev:
Det är inte trottlarna som stryper i en cv, så det betyder inte så mycket om dom går i topp eller inte.
/u

Den tanken hade inte slagit mig tidigare... :va men det måste väl stämma. Man vill väl inte ha den rackarn hängande i vägen för luftströmmen förstås... men då ökar ju undertrycket på insugssidan... och då lyfts den... jösses!
Det blir till att lyfta nålen om den går magert förstås.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...