Går på tre cylindrar på tomgång men inte annars?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Går på tre cylindrar på tomgång men inte annars? 1100R

Fick lite bekymmer med turbohojen nu, och vill bara vara helt säker på vad det är innan jag skruvar av förgasarna. Där är många fler grejor att skruva av och koppla loss än det är på en vanlig hoj, så det blir lite jobbigt om det inte skulle vara det jag tror att det är...
På tomgång går den bara på tre cylindrar, men när jag gasar liiiite så går den på alla. T.ex. när jag kör och jag kommer ner till strax över tomgång i t.ex. någon korsning så går den på tre cyllar och ger jag minsta lilla belastning så går den på alla. Den går utan problem på jämn gas i 60 i 4:an, men släpper jag gasen det minsta så går den bara på tre cyllar. Så den går alltså på alla fyra från 1500 varv och uppåt (går som den ska upp till rödmarkeringen) och även strax under 1500 också om jag belastar den lite, men under 1500 utan acceleration så går den på tre.
Kan det vara något annat än skit i något munstycke?
Det är alltid 3:ans cylinder som inte går. Jag har skiftat på stiften mellan cyllarna och ändå bara 3:an som inte vill. 2:an och 3:an går på samma tändspole (Dyna2000-spole), men jag har skiftat tändkablarna mellan 2:an och 3:an, fortfarande 3:ans cylle som krånglar. Så då borde det inte vara fel på spolen iaf.
Detta hände alltså inom en halv mil. I en korsning gick den fint, och i korsningen efter (efter 5 km) så gick den inte lika bra...

Detta måste väl ändå vara skit i något munstycke i 3:ans fugge? Vad säger de lärde om detta? Några andra idéer?

(Många trådar om bluddrande gixxers nu :hihi )

Last edited:
Låter onekligen troligt med en igensatt tomgångskrets i treans förgasare.

Om du låter motorn gå med lite förhöjd tomgång så att den blöddar lite-lite, kolla sen stiftet efter ett par minuters gång om det är klent eller fett, dvs igensatt munstycke eller flödande flottör. Om det är klent kan det ju även vara vakumläcka. Ser stiftet normalt ut kan det vara taskigt spel på insugsventilerna eller brända insug/avgas-ventiler. Komp-testad?

DM skrev:
2287828 Låter onekligen troligt med en igensatt tomgångskrets i treans förgasare.
Jag tycker det också. Gäller bara att hitta alla små kanaler och munstycken i fuggarna, och kunna komma åt att rensa dem också...

andersbrink skrev:
2287869 Om du låter motorn gå med lite förhöjd tomgång så att den blöddar lite-lite, kolla sen stiftet efter ett par minuters gång om det är klent eller fett, dvs igensatt munstycke eller flödande flottör. Om det är klent kan det ju även vara vakumläcka. Ser stiftet normalt ut kan det vara taskigt spel på insugsventilerna eller brända insug/avgas-ventiler. Komp-testad?
Ska testa det. Låter jag den gå på tomgång nu och rycker av 3:ans tändhatt så blir det ingen skillnad alls på gången, så den verkar inte tända alls på 3:an på tomgång. Men om ventilerna har taskigt spel eller de är brända, eller om jag har en vacuumläcka, så borde den väl inte så som ett skott under belastning och på varv över 1500? Då går den precis som den har gjort innan, utan bludder mm. Jag har inte komptestat den, skulle kanske ta och göra det.

du kan starta den kall och känna på grenröret på 3:an om den inte värms upp som dom övriga.

igentäppt tomgångskanal förmodligen.

Skala en bit kabel och ta en av kapilärerna ur den så brukar det gå att peta med den i ,dessutom är dom i mjuk koppar som inte repar något.

För att lindra förvirringen lite, en kardel i en kabel har kapillärkraft. Det är den enskilda kardelen i en kabel man kan använda för att göra rent med.

Idag skruvade jag av slangar och allt annat mög och rev av förgasarna och plenumet. Jag hittade inget skit i förgasarna, men jag blåste allt vad jag kunde med tryckluften och skruvade av de munstycken jag kunde skruva av. I med Bräkleen och blåsa, blåsa. Ihop med skiten igen, på med plenumet och alla slangar och så startade jag den. Fortfarande gick skiten på tre cylindrar! Av med förgasarna igen, skruvade av munstyckena och nålarna, trottlarna åkte av och blandningsskruvar mm mm. Alla blandningsskruvar är lika långt ut, ingen som har gängat ut sig. I med mer Bräkleen och blåsa mer än jag någonsin gjort tidigare... Sen skruvade jag ihop förgasarna igen och skruvade fast alltihop på hojen. Ihop med plenum och slangar och annat skit och starta. FORTFARANDE GÅR DEN PÅ TRE CYLINDRAR!!! :huvet :huvet På tomgång alltså. Minsta gaspådrag eller jämn gas i t.ex. 4:an i 50 så går den fint, men släpper jag lite lite så går den på tre. Rycker jag tändhatten till 3:an, stoppar i ett stift och håller mot motorn när jag startar så gnistrar det som det ska göra. Kraftigt också. Men lik förbannat gör det ingen skillnad på gången om jag rycker av tändhatten på tomgång, men vid lite varv märks det.

Slangen som styr dumpen och laddtrycksmätaren sitter på 3:ans förgasare (den som krånglar...) men det är ju inget flöde i den. Kopplar jag av slangen så den får suga luft genom den också, så går motor på alla fyra! Då verkar det som om den inte får någon luft på 3:an på tomgång, men hur är det möjligt? Blandningsskruven har inte gängat ut sig, alla fyra är lika långt ute. Hojen går fint över 1500 varv. Så det verkar som någon luftkanal är igensatt, men jag har blåst allt som kan blåsas. Från blandningsskruven går ju ett litet litet hål ut i förgasaren (där luften går igenom (fin beskrivning va?)). Blandningsskruven är också sammankopplad till flottörhuset via pilot jet, och till undersidan på trottelmembranet. allt det där är indränkt i Bräkleen och blåst väldigt mycket... Men ingen skillnad. Är där fler småkanaler som jag kanske glömt? Jag har verkligen försökt leta upp varenda liten kanal...

Det är inget som har blivit sämre och sämre, utan vid en korsning funkade det, och i nästa funkade det inte.

Hjälp mottages tacksamt!

andersbrink skrev:
2287869 Om du låter motorn gå med lite förhöjd tomgång så att den blöddar lite-lite, kolla sen stiftet efter ett par minuters gång om det är klent eller fett, dvs igensatt munstycke eller flödande flottör. Om det är klent kan det ju även vara vakumläcka. Ser stiftet normalt ut kan det vara taskigt spel på insugsventilerna eller brända insug/avgas-ventiler. Komp-testad?

:fakta
provat detta ännu?

Synkningen av de fyra spjällen då? Fått en back-fire så att spjällen har fått en kyss och är sneda och vinda?

Själv tror jag att det lilla hålet som finns i röret som går ner i flottörhuset är igentäppt. Hålets diameter är ca 0.20 mm och är lagom enkelt att få rent. En kopparkardel från en elkabel är det enda man ska försöka göra rent där med.

lahi skrev:
2292936Slangen som styr dumpen och laddtrycksmätaren sitter på 3:ans förgasare (den som krånglar...) men det är ju inget flöde i den. Kopplar jag av slangen så den får suga luft genom den också, så går motor på alla fyra! Då verkar det som om den inte får någon luft på 3:an på tomgång, men hur är det möjligt? Hjälp mottages tacksamt!
Hej. Du beskriver ju själv var felet ligger nånstans i stycket som jag kopierat ovan. Slangen som styr dump och laddtrycksmätaren. När den är losskopplad så funkar motorn (men inte dumpen och tryckmätaren förstås). Följ slangen till den ändan som inte sitter fast i förgasaren. Där någonstans har du felet. Du kan på skoj (du verkar gilla att skruva) koppla den slangen till en annan förgasare och se om du har flyttat felet.
Ha 1 QL kväll i garaget! :tummenupp

Blitzen skrev:
2292970 :fakta
provat detta ännu?
Nja, när jag stod i garaget och rev i grejorna så kom jag ihåg att det var något jag skulle testa, men jag kom inte ihåg vad det var... :hihi Testar imorgon :tummenupp

andersbrink skrev:
2292971 Synkningen av de fyra spjällen då? Fått en back-fire så att spjällen har fått en kyss och är sneda och vinda?

Själv tror jag att det lilla hålet som finns i röret som går ner i flottörhuset är igentäppt. Hålets diameter är ca 0.20 mm och är lagom enkelt att få rent. En kopparkardel från en elkabel är det enda man ska försöka göra rent där med.
Alla spjäll ser ut att öppna exakt lika, jag kollade dem idag och jag tyckte de såg väldigt fina ut. Ska testa att rensa rören igen. Vad är det där röret förnågot egentligen? Vart går det och vad gör det för nytta?

bsajanne skrev:
2292978 Hej. Du beskriver ju själv var felet ligger nånstans i stycket som jag kopierat ovan. Slangen som styr dump och laddtrycksmätaren. När den är losskopplad så funkar motorn (men inte dumpen och tryckmätaren förstås). Följ slangen till den ändan som inte sitter fast i förgasaren. Där någonstans har du felet. Du kan på skoj (du verkar gilla att skruva) koppla den slangen till en annan förgasare och se om du har flyttat felet.
Ha 1 QL kväll i garaget! :tummenupp
Tjenare!
Nja, det ska inte vara något flöde i den slangen, och det är det inte heller, så den är som den ska vara. Kopplar jag loss slangen i den änden som inte sitter i förgasaren så går den på alla cyllar (dvs. när den drar tjuvluft genom slangen), men sätter jag en tumme för hålet (inget flöde dvs så som det ska vara) så går den på tre. Kör man utan turbo så ska den slangen bara öppna bensinkranen så där ska inte vara flöde. Det ska vara stopp... Jag kan inte flytta slangen till någon annan fugge eftersom den anlutningen bara sitter på treans fugge.

lahi skrev:
2293018Tjenare!
Nja, det ska inte vara något flöde i den slangen, och det är det inte heller, så den är som den ska vara. Kopplar jag loss slangen i den änden som inte sitter i förgasaren så går den på alla cyllar (dvs. när den drar tjuvluft genom slangen), men sätter jag en tumme för hålet (inget flöde dvs så som det ska vara) så går den på tre. Kör man utan turbo så ska den slangen bara öppna bensinkranen så där ska inte vara flöde. Det ska vara stopp... Jag kan inte flytta slangen till någon annan fugge eftersom den anlutningen bara sitter på treans fugge.
Hmmm... Ja, inget flöde i den slangen. Du menar säkert att den styr någonting med hjälp av undertryck. Hmm, jag tycker det lutar åt den i alla fall. Du berättar väl sedan vad det var för fel så alla vi nyfikna kan glädjas med dig!

lahi skrev:
Ska testa att rensa rören igen. Vad är det där röret förnågot egentligen? Vart går det och vad gör det för nytta?

Det är luftskruven som bestämmer hur mycket soppa som ska sugas upp från flottörhuset via de rören, dvs blandningen för tomgången. Dvs Herr Bernoulli kan förklara det bättre. Kortfattat, undertrycket (i insuget) som luftskruven påverkar suger upp bränslet från flottören via de där små munstyckena.

Ett bra sätt att leta efter eventuella "tjuvluftdrag " spraya lite startgas runt slanganslutningar mm det brukar höras tydlig om gasen dras in i motorn

bsajanne skrev:
2293050 Hmmm... Ja, inget flöde i den slangen. Du menar säkert att den styr någonting med hjälp av undertryck. Hmm, jag tycker det lutar åt den i alla fall. Du berättar väl sedan vad det var för fel så alla vi nyfikna kan glädjas med dig!
Ja, den styr med undertryck utan flöde. Jajjemän, jag säger till när jag hittat problemet! Om jag hittar det...

andersbrink skrev:
2293251 Det är luftskruven som bestämmer hur mycket soppa som ska sugas upp från flottörhuset via de rören, dvs blandningen för tomgången. Dvs Herr Bernoulli kan förklara det bättre. Kortfattat, undertrycket (i insuget) som luftskruven påverkar suger upp bränslet från flottören via de där små munstyckena.

Ahaaaa, på det viset! Tackartackar. Herr Bernoulli känner jag :tummenupp Eller, nja, han kom ju med sin teori 1738 eller nått, men jag fattar vad han menar iaf :hihi

Muppe skrev:
2293325 Ett bra sätt att leta efter eventuella "tjuvluftdrag " spraya lite startgas runt slanganslutningar mm det brukar höras tydlig om gasen dras in i motorn
Det har jag testat, inga läckage.

stranglefoot skrev:
2293361 Minsann tror jag inte att det just nu vilar en liten förbannelse över alla gammelgixxers....! :död
Ja, det måste det göra! Just nu är det ju många som har bekymmer med sina gammelgixxers. Alla bluddrar. Det kom en svartlackad 86:a här i byn igår, och den bluddrade den också! :hihi Lite lustigt faktiskt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla