Går ojämt och bränner huvudsäkringen

peter153

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2009
Hoj
1983, Suzuki gsx 400
Tjena.
Min mc går väldigt ojämt och trots att man håller en jämn gas böljar gaspådraget upp och ned. Den går att starta och köra ett litet tag om än ojämnt men sedan går säkringen. Den svarar inte heller någon vidare på gasen och känns väldigt slö.
Har gått igenom kablarna för att hitta nån avskavd som orsakar kortslutning men kan inte hitta någon. Tror inte att det spelar någon roll hur mycket jag gasar för att säkringen skall gå, de räcker mä tomgång.
Har inte kunnat kolla om generatorn laddar riktigt eftersom säkringarna har tagit slut, måste skaffa nya innan.:brinnerup

Om någon har nån ide vad felet kan ligga vore jag mycket tacksam.

Lite på frihand då ingångsvärdena är så osäkra:

En klassiker på 80-tals 250 o 400 Suzuki är spänningsregulatorn. Den lever ett hårt liv genom det lite speciella regleringssystemet (laddningsmängden styrs av om lyset är på eller ej).
Vet att Touringbutiken sålt sådana hyfsat billigt.

Obs: Du måste såklart mäta upp elsystemet ordentligt så du inte bara byter delar.

Last edited:
Tack för svaret. Testade generatorn och upptäckte att den inte laddade. I detta läge gick hojen perfekt och utan ojämnheter. Men plötsligt började generatorn ladda och då kom felet tillbaka med ojämnheter i gasen och tio sekunder senare gick säkringen. Kan felet fortfarande sitta i regulatorn eller är det generatorn eller någonstans från generatorn som felet bör sitta. Har försökt följa sladdar från generatorn men kan inte hitta några avskavda bitar eller något glapp nånstans.

Inte helt ovanligt att statorlindningarna ger upp heller, tyvärr.
Men: Kolla över samtliga kontakter, kopplingsblock, anslutningar och kablar riktigt noggrant.
Kolla dessutom om allt är som det ska med lyset i läge "Off". Kan vara skillnad beroende på hur många generator-lindningar som är inkopplade vid gång. Om allt funkar som det ska (mät spänning över batteripolerna), har du troligen inte felet i regulatorn.

Testade spänningsregulatorn genom att mäta motståndet genom enligt vad jag hittade i verkstadshandboken. Resultatet blev att jag fick en mycket större resistans vid alla mätningar än vad som angavs som korrekt. Den blir också fruktansvärt varm på bara några sekunders körning.
Testade även statorlindningen och fick då bara några få volts spänning mellan de tre olika sladdarna.
Testade också att göra mätningarna både med lyset på och av. Resultatet blev att jag fick ännu lite lägre spänning mellan sladdarna än vad jag fått med lyset på. Märkte också att huvudsäkringen går direkt när jag slår av ljuset vid körning.
Spänningen över batteriet ligger på ca 11,5 volt vid körning och det är oberoende av hur man drar på med gasen.
Betyder det här att både statorlindningen och spänningsregulatorn är sönder eller kan felet fortfarande ligga nån annan stans?
Har lite problem med att testa särskilt mycket eftersom säkringen går nästan direkt.
Är mycket tacksam för både gissningar och snarlika erfarenheter.

Det där var nog för knepigt för undertecknad. Särskilt som jag inte längre har något kopplingsschema.

Det passerar alltså så mycket ström (Ampere) genom huvudsäkringen att den går omedelbart när motorn börjar ladda. Däremot kommer knappast någon kräm fram till batteriet då du har så läg spänning över polerna.
Mycket tyder på regulatorn (den blir varm även i vanliga fall men det låter ju nästan som att den gör om all ström till värme just nu) men som sagt var...

Mätte du förresten laddspolarna medan de fortfarande var inkopplade?

Tycker du kommit väldigt långt i din felsökning men nu skulle du ha god nytta av en bilelektriker alternativt något Forum med specialintresse för just din maskin.

Även om de numera inte driver verkstad, har Mc-Shopen i Skåre ( http://www.mc-shopen.se/ ) en enorm kunskap om lite äldre Suzuki. Kanske kan de komma med råd?

Då var problemet nog löst men det lämnade ett rejält hål i plånboken.
Du hade rätt G-L. Både statorlindningen och spänningsregulatorn har brännt sönder. Plockade bort statorlindningen och körde enbart på batteri och då funkade de perfekt. Har precis beställt nya delar.

Tack för hjälpen G-L. De hade blivit ett betydligt större och svårare problem utan din hjälp.

Roligt om man, även som gammal gubbe, kan bidra med något.

Men du: Innan du startar upp med nya prylar; gå igenom kablage ordentligt så du inte har dålig kontakt eller halvkortis någon stans. Kolla också att du har fräscha lampor fram o bak så åtminstone delar av strömmen sväljs.

Ok, de ska ja göra. Vore surt att sabba de nya prylarna direkt. Tack än en gång för tipsen. Kände mig ganska vilsen när jag skulle börja felsöka direkt efter haveriet.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back