Går ojämnt och smäller från avgaset vid gaspådrag Ducati Monster 620S 2003

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Hej jag skulle behöva hjälp med att felsöka min hoj. För ett tag sen när jag var ute och körde på motorvägen började jag märka att hojen började varva konstigt och att den inte "svarade" vid gaspådrag. Till slut började den hosta och la sedan av vilket ledde till att jag blev stillastående.

Vid väggrenen försökte jag starta upp den vilket ledde till att motorcykeln började varva upp och ner mellan 1000-4000 varv/min och vid gaspådrag så small det högt från avgaset vilket i sin tur ledde till att motorcykeln la av.

Nu står den hemma efter att ha blivit bärgad och jag förstår inte riktigt vad som felat och skulle gärna få lite tips innan jag måste ta den till verkstan och än en gång bli bärgad, om det inte går att köra den dit.

Jag har kollat tändstiften och dom ser bra ut, jag har dessutom försökt leta efter läckor (tänker om det läcker in/ut luft från slangar) utan större framgång. Vad kan ha hänt?

Jag kör en Ducati Monster 620S 2003, 2000-mila service gjord förra sommaren.
 
De första jag tänker på är att bränslepumpen semi lagt av. Bäst är om den lagt av helt för då startar inte hojen. Du kan ju lyssna om den går fint när du slår på tändningen för jag antar att din hoj är som de flesta andra hojar att bränslepumpen går en kort stund när man vrider på tändningen innan man trycker på startknappen. Ex på min ktm 990 slår man på tändning och då hörs ett kort surrande från bränslepumpen samtidigt som varvräknaren gör ett frivarv .
 
Hej, lite sent svar men bränslepumpen funkar så det är inte den som felar. Ingen annan som varit med om liknande?
 
Kollat batterispänning? Även med hojen igång om möjligt. En kass regulator som skickar ut skitig spänning kan ge upphov till mycket konstiga fenomen.
 
Få se om jag kan väcka liv i tråden efter en lång vila...

Jag har bytt tändstift, ingen skillnad.

Det är inte problem med lufttillförsel till tanken då jag testat att se om den beter sig annorlunda med öppet tanklock och det var ingen skillnad.

Batterispänningen har jag inte kollat, skulle kunna vara det som felar (den stod hela vintern utan underhållsladdning), dock laddade jag upp batteriet utan någon framgång men den kan ju fortfarande ha dålig spänning.

Nu är den inne på verkstan :( och felsöks. Det dom gjort är att byta ut tändhattarna och dom har iaf lyckats köra runt med hojen, vilket inte var möjligt tidigare, dock så hände samma sak och slutade med att dom fick rulla in den i verkstan igen. Sist jag pratade med dom så har dom uteslutit det mesta (bränslerelaterat, tändning, läckage eller klämda slangar etc) och tror i dagsläget att det kan vara någon kabel som strular och därmed strular till det med ECU:n? Eller att det är fel på TPS:en? Jag kan inte mycket alls om motorer och liknande, och ännu mindre om elektronik men vad tror ni?
 
Tps är en bra sak att mäta upp. Om de inte är den bör de kolla kabelstammen vid styrkronan där de rör sig mest vid styrutslag.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top