Går min koppling fortfarande att rädda??

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej

Totalt kopplingsras på thunderace.

Fattar inte hur då jag stoppa in nya lameller för inte så länge sen.
Nu var några i småbitar när jag öppna och som om inte det räckte så har kopplingskorgen gått sönder.

Vad kan man ha gjort för fel när man råkar ut för det här?

Lär jag riva hela motorn och leta lamelldelar eller kan jag räkna med att alla bitar trillat ner i oljetråget?

Går det att använda denna inte allt för vackra kopplingskorg tills vidare trots att den är skadad så som syns på bilden eller är den bara att kasta?

Bifogat

• 20090510110.JPG
    20090510110.JPG
    143.6 KB · Visningar: 177
  • 20090510111.JPG
    20090510111.JPG
    107.2 KB · Visningar: 146
Hugger kopplingen? Ser ut att vara lite jack där lamellerna greppar tag i yttre korgen, vilket det brukar bli... Hade samma sak på min 660, kopplingen högg som sjutton, en vacker dag rasade korgen som på din, fast hela fliken på korgen gick av (och tog sönder kopplingkåpan o all olja läckte ut, tur att jag hörde & såg det fort), när jag plockade ut lamellerna upptäckte jag på en lamell att den piggen som greppar tag i korgen hade gått av lite i hörnet längst ut, min teori är att lamellen gick sönder först pga ojämnheterna i korgen som gör att lamellen inte glider fritt i sidled, som sedan ledde till att den tryckte av fliken på korgen, lamellen blev som en kil så att säga...

Jag funderade på att svetsa min men efter att ha pratat med lite folk kom jag fram till att det är bättre o köpa ny, kostade 800 kr eller så, fick nita ihop den med stora drevet bakom själv men det va inga problem, din har iofs inte gått sönder lika mkt...

Ojämnheterna som blir går att slipa ner, gjorde det på min gammla 125a och det funkade bra, men det är ju en nödlösning och det blir ju mer glapp vilket borde gör att det slits ut fort igen... Så mitt tips är att köpa ny korg om det går att hitta en för rimliga pengar... Om det är dyrt till din borde det gå att hitta en på nån mc-skrot tycker jag...

Ok får försöka se om jag hittar på nån på nån skrot för jag kan tänka mig att en helt ny är väldigt dyr.

Nån som som vet vad ett rimligt pris för en kopplingskorg kan vara, ny eller begangnad?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back