Går min 450 cross dåligt?

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
sverige
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
Har en video på där jag kör min yamaha yz 450 f 2005 och jag undrade om ni kunde berätta för mig om ni tyckte att den går segt/slött för att vara en yzf450. Om det är på det sättet så skulle det vara snällt om ni kunde berätta hur man åtgärdar problemet.

http://www.youtube.com/watch?v=ciXIBwA1qUU
 
Alltså igår fick du en massa olika kommentarer på samma tråd och då tittade jag inte på filmen.
Nu gjorde jag det och då undrar jag hur i helskotta man ska veta om den går dåligt när du kör som en påse skridskor?
 
Kör normalt istället för att tramsa så kanske man kan höra/se om den går dåligt.

Dra den till varvstopp med kopplingen inne säger inte så mycket förutom att det är felkod 40...
 
Alltså igår fick du en massa olika kommentarer på samma tråd och då tittade jag inte på filmen.
Nu gjorde jag det och då undrar jag hur i helskotta man ska veta om den går dåligt när du kör som en påse skridskor?

Blev länkad hit för dit svar! Nu går det ann va? ;) :D :krama
 
Jag varvade med kopplingen i och jag gasade fullt ibland som man tydligt kan se
 
Jag varvade med kopplingen i och jag gasade fullt ibland som man tydligt kan se

NEJ! Du ryker i gasen som om det är din dase! Sorry killen. Men tyvärr har sportbike rätt.

Dock kan jag gladligen meddela för att vara lite konstruktiv denna gång.. Det är inget fel på hojen. Tro mig, jag jobbar som mc-mek.
 
Även om det smäller efter jag har gasat på som att det är felinställda ventiler?
 
Även om det smäller efter jag har gasat på som att det är felinställda ventiler?

Att det börjar smälla i rör och liknande är mer för att folk slänger på rör de tycker "låter coolt" och gör inga återgärder, läs luftfilter och justering av bränsleblandning (olika hur man gör beroende på om du har insprut eller förgasare).

Och sen för den delen är det ju inte jätte ovanligt att en motard puffar och smäller lite ibland på avslag. Och så är det svårt som fan att avgöra om din hoj låter onormalt från en film från tuben med dålig ljudkvalité.
 
Last edited:
Den går väll som den ska? Men zzoolie, om du absolut vill åka på asfalt med din cross tycker jag du ska lugna dig lite, skaffa motardhjul och dyka ut till banan när vi drar igång där om någon månad, då kan vi även lyssna på hojen din. Att köra runt med en oreggad cross på gata i stan gör ingen glad, håll dig på crossbanor eller i endurospåren.
 
Det här påminner stark om alla filmer från sporthojsstjärnorna där dom gör 300 rakt fram och undrar om dom har chans i MotoGP.
 
Du och jag och en annan körde ju till kumla och tillbaks om jag inte minns fel kanvarit nora också men då var det min 125 sen så har jag inte råd med motardhjul :( fast har tagit bort dubben och en sak är att den är lågdrevad d.v.s. 12/52
 
Vad jag kan se utifrån filmen saknar du hela 3,3km/h när du maxar den, jag misstänker att det kan bero på ett klassiskt förarfel. Men seriöst, hur ska vi kunna avgöra om den är slö när du inte ens har en hastighetsmätare, detta känns mer som en "skrytfilm" :hihi
 
Ett solklart fall av grus bakom spakarna. Lös detta genom att bli medlem i närmaste enduroklubb och börja nöta ett par gånger i veckan så ska du se att det löser sig.
 
Felet med den där crossen är föraren. Sorry. Den hör verkligen inte hemma på gatan, en cross körs var? ;) Men det kräver ju att man kan spaka med.
 
Att det börjar smälla i rör och liknande är mer för att folk slänger på rör de tycker "låter coolt" och gör inga återgärder, läs luftfilter och justering av bränsleblandning (olika hur man gör beroende på om du har insprut eller förgasare).

Och sen för den delen är det ju inte jätte ovanligt att en motard puffar och smäller lite ibland på avslag. Och så är det svårt som fan att avgöra om din hoj låter onormalt från en film från tuben med dålig ljudkvalité.

sry:) lånar tråden en sväng:tummenupp

tjena shadow:) har en fråga till dig angående slipon mm.. har själv bytt på min till ett yoshi, har även satt på ett kn filter. här om dan skulle jag lämna in min på besiktning så jag slängde i min db killer i sliponet och märkte en rätt så betydlig skillnad både ljud mässigt samt att när jag inte har db killern i så går han lite orent. det är inte mycket vi snackar om o jag hadde förmodligen inte märkt nåt ifall jag inte lagt i db killern. när jag starta upp hojen första gången för nåra veckor sen så lät jag den gå varm motorn o sen efter det så gasa jag på lite på tomgång o han kan smälla lite ibland när man når rätt höga varv o sen släpper på gasen. Är mitt enda alternativ pc3/5 eller finns det något annat alternativ som tex att skippa kn filtret o se om det blir bättre? Om jag nu skulle välja på fixa med pc3/5 va ligger kosnaderna på då? Jag vill ju ha kvar mitt ljud så att köra me db killern i va ju värre än orginal systemet?
 
sry:) lånar tråden en sväng:tummenupp

tjena shadow:) har en fråga till dig angående slipon mm.. har själv bytt på min till ett yoshi, har även satt på ett kn filter. här om dan skulle jag lämna in min på besiktning så jag slängde i min db killer i sliponet och märkte en rätt så betydlig skillnad både ljud mässigt samt att när jag inte har db killern i så går han lite orent. det är inte mycket vi snackar om o jag hadde förmodligen inte märkt nåt ifall jag inte lagt i db killern. när jag starta upp hojen första gången för nåra veckor sen så lät jag den gå varm motorn o sen efter det så gasa jag på lite på tomgång o han kan smälla lite ibland när man når rätt höga varv o sen släpper på gasen. Är mitt enda alternativ pc3/5 eller finns det något annat alternativ som tex att skippa kn filtret o se om det blir bättre? Om jag nu skulle välja på fixa med pc3/5 va ligger kosnaderna på då? Jag vill ju ha kvar mitt ljud så att köra me db killern i va ju värre än orginal systemet?

Med tanke på att du citera mig har du säkert läst inlägget du citerade, så då är det enda jag kan lägga till att det är helt upp till dig. Du måste inte ha en pc3/5a. Hojen kommer ju fortfarande gå men då kommer ditt rör smälla ibland och en likadan hoj med orginalrör och orginalluftfilter kommer nog kunna dra dig på en raka (om du värderar sånt). Allt har med hur lätt luft tar sig in och ut från motorn. Ju lättare det blir för luft att ta sig in och ut ur motorn, ju mer bensin behövs. Som min östgötska meklärare jämt sa "wat koms in möst kom awt".

Sen vad det finns för andra motsvarigheter till powercommander kan jag inte svara på då jag inte har det i huvet. Men googla på "motorcycle injection tuner" eller något. Vet att det finns mer än ett fabrikat som tillverkar sånt.

Lycka till! :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top