går kasst..efter tvätt?

CeZar

Medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
KTM 660 SMC -04
Tvättade hojen igår (inte högtryck, mest med svamp)
Skulle köra en sväng nu o den gick riktigt kasst, blev nästan stående i en korsning men den startade tillslut...

Verkar bara gå på tre cylindrar (vid lite högre varv går den bra)
Kollade lite snabbt nu, en slang som går från undersidan av luft burken verkar det komma bensin ifrån...

kan de va fördelaren som e fukt i? tändstiften? men varför rinner det ut bensin från luftburken?

kanske en flottör som hängt sig..behöver inte vara tvättrelaterat.
knacka på förgasarna lite..
du kan lätt kolla viken cylle som inte får soppa genom att det grenröret inte e lika varmt som dom andra efter uppstart.

Hjälpte det att knacka på flottörhuset? Annars kanske bäst att kolla stiftet så att det verkligen är torrt/ger gnista innan Du fortsätter med demontering av gasarbryggan. Vilken cyl är det?

Hände mig oxå efter tvätt

Hade exakt samma problem när jag tvätta hojen dan före besiktningen.Fick åka till Bes på 2 cyl gick som en påse skit.(Bes gick bra ändå :banana )

Mina tändstift sitter i hål 6-8 cm ner, så där samlades en jävla massa vatten. Fick först blåsa med tryckluft för att få bort vattnet och sen thinner på tändstiften och göra rent dom.

Så nu blåser jag alltid rent med tryckluft efter tvätt.

Läckte däremot ingen soppa.
Kan det inte vara "överskotts soppa" efter som den bara går på 3 burkar `?

Hoppas det löser sig ! :hihi

ladbol skrev:
2160926

Läckte däremot ingen soppa.
Kan det inte vara "överskotts soppa" efter som den bara går på 3 burkar `?

Hoppas det löser sig ! :hihi

Tänkte oxå så, men bör det inte rinna åt andra hållet? Alltså ut i grenröret..

roffe_s skrev:
2160848 Hjälpte det att knacka på flottörhuset? Annars kanske bäst att kolla stiftet så att det verkligen är torrt/ger gnista innan Du fortsätter med demontering av gasarbryggan. Vilken cyl är det?

Ska på de ikväll efter jobbet. Det är den längst till vänster om man sitter på cykeln.

Har gnista när jag testade med stiftet ur... stiftet var blött så bensin borde det juh komma...

Torkade det och satte tillbaka, men när jag startar så blir bara 3 rör varma.. Men jag tycker den låter precis som vanligt, på tomgång iaf...

Tändkablarna var dåliga fick skarva en lite provisoriskt precis vid tändhatten.

Vad bör jag göra nu? ska köpa nya kablar i morgon...

har du bytt tändstift? min har gått si o så på 3 burkar, mest vid pytte pytte gaspådrag och konstant gas.

Bytte tändstift idag, helvete vilken skillnad!
Nu går den som en dröm :banana

Superbee skrev:
2163179 har du bytt tändstift? min har gått si o så på 3 burkar, mest vid pytte pytte gaspådrag och konstant gas.

Bytte tändstift idag, helvete vilken skillnad!
Nu går den som en dröm :banana

Nä inte än, tänkte köpa nya kablar o stift i morgon..
Vad kostar en uppsättning startkablar?

CeZar skrev:
2163222 Nä inte än, tänkte köpa nya kablar o stift i morgon..
Vad kostar en uppsättning startkablar?

startkablar..du menar väl tändkablarna? :)

jaja..vet ej vad dom kostar men bra att du byter dom/den då en paj kabel kan göra mycket.
byt stift o försök få rent på vatten (som dom andra säger) om du hittar nåt i stifthålet.
sen borde den funka..annars måste de va flottören om inget av det funkar :va

ozeo skrev:
2163242 startkablar..du menar väl tändkablarna? :)

jaja..vet ej vad dom kostar men bra att du byter dom/den då en paj kabel kan göra mycket.
byt stift o försök få rent på vatten (som dom andra säger) om du hittar nåt i stifthålet.
sen borde den funka..annars måste de va flottören om inget av det funkar :va

Haha jo tändkablarna menar ja :tungan

CeZar skrev:
2163252 Haha jo tändkablarna menar ja :tungan
har du separata tändspolar? isf. kan en spole ha gått sönder pga. att du haft vatten ståendes runt tändstiftet. eller så har du gnussat bort någon sladd eller slang i ditt putsande :hihi

crashtestdummy skrev:
2163331 har du separata tändspolar? isf. kan en spole ha gått sönder pga. att du haft vatten ståendes runt tändstiftet. eller så har du gnussat bort någon sladd eller slang i ditt putsande :hihi

Har två tändspolar (de e väll dom som tändkablarna kommer från?)
Men då borde de väll inte bli någon gnista öht?

Hur kan man lättast kolla om det kommer bensin som de ska? från förgasaren alltså..

Om kablarna är dåliga så ger dom lätt överslag och då uppstår gnistan utanför motorn istället för på stiftet!
När du tvättat så blir det fuktigt och gnistan från kabeln transporteras lättare till exempelvis ramen eller motorblocket och hojen går sämre!
Byt dom så ska du se att den går fin fint!

Fördelare har du ingen på den hojen!

Se till att du får dit kablarna ordentligt och att det sluter tätt i tändspolen!

Dåså! nu går alla 4 :)

Men... nu till nästa ny problem, den bludrar som f*n mellan 2-3000 varv.. Och de gjorde han inte innan (dvs innan problemet med 3 burkar)

Har kört i lite K-sprit i tanken får se om det hjälper, hur långt måste man köra innan K-spriten börjar göra nytta i förgasarna?

CeZar skrev:
2165634 Dåså! nu går alla 4 :)

Men... nu till nästa ny problem, den bludrar som f*n mellan 2-3000 varv.. Och de gjorde han inte innan (dvs innan problemet med 3 burkar)

Har kört i lite K-sprit i tanken får se om det hjälper, hur långt måste man köra innan K-spriten börjar göra nytta i förgasarna?

Kolla vidare på stift,kablar & tändhattar.
Alla symtom din hoj har, har jag haft på en 750R & då var felet en sprucken tändhatt. Då räckte det med regn för att motorn skulle börja pysa,fnysa & bluddra.
Sprickan var svår att se, jag behövde böja & bända på hatten för att upptäcka sprickan.

Nu så går den bra igen! :)

K-spriten gjorde susen!
Det bästa med att hojen strular e att man får chans att lära sig lite om den.

Stort tack till alla hjälpsamma på detta forum! Skulle inte va så enkelt utan er :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back