Går inte på alla cylindrar?

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Uddevalla/Halmstad
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Går inte på alla cylindrar? [Ny fråga!]

Tjenare!

Såhär ligger det till, har strypt min ZX-6R -98 till 25kW för ett tag sedan, sedan dess har den fungerat kanon. Hade regbesiktning i måndags och hade givetvis turen att det kom en massa snö just då, så det fick bli till att hyra en kärra och eftersom det var dåligt plogat så skakade det ju som fan både på vägen dit och hem. Väl på bilprovningen fungerade den också perfekt, sedan lastades den in i kärran och direkt in i garaget när vi kom hem.

Var sedan ute och skulle starta den i förrgår och då låter det helt plötsligt som att den inte går på alla cylindrar :va

Någon som har någon idé av vad detta kan bero på? ska ut precis nu och riva ner tanken osv för att kolla tändkablar och tändstift i hopp om att det skall vara någon simpelt fel.

Tacksam för svar! :)

Ny fråga

Har stött på ett "problem" när jag ska ta ur tändstiften, hur gör ni när ni byter stift? Varje stift sitter ju en bit ner i ett hål, behöver man något specialverktyg? eller fungerar det med något liknande denna http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=499&iItemId=80963 ?

Känns som att det kan vara ganska svårt att komma åt med en sån förlängare också, då det är ganska trångt. :va Hur gör ni? och vad använder ni? :)

Tack på förhand!
 

Bifogat

  • tandstift.jpg
    tandstift.jpg
    50.7 KB · Visningar: 95
Last edited:
du har inte surat ner den med en massa små kallstarter/tomgångvarvande och sedan stängt av den innan den var helt varm?

Detta surar ner speciellt en förgasarmotor så inne h-lvete!
Tänstiften blir sotiga också

Garanterat detta! byt/rengör stiften, låt den även torka ut några timmar med stiften ur
 
Last edited:
du har inte surat ner den med en massa små kallstarter/tomgångvarvande och sedan stängt av den innan den var helt varm?

Detta surar ner speciellt en förgasarmotor så inne h-lvete!
Tänstiften blir sotiga också

Nu när du säger det så startades den när vi kom tillbaka från bilprovningen, har backe upp till garaget så den startades, varmkördes litegrann, men inte så den blev helt genomvarm, körde sedan in den i garaget och stängde av, efter det har den stått.

Edit: Det blev ju även små kallstarter vid bilprovningen då besiktningsmannen skulle mäta ljudnivå osv
 
Last edited:
Vatten i bensinen. Det snöade ju, skrev du. Räcker med en liiiiten droppe i förgasaren för att den inte ska gå rent. Prova med k-sprit.
 
Vatten i bensinen. Det snöade ju, skrev du. Räcker med en liiiiten droppe i förgasaren för att den inte ska gå rent. Prova med k-sprit.

exakt, häll även i K-sprit

Nu när du säger det så startades den när vi kom tillbaka från bilprovningen, har backe upp till garaget så den startades, varmkördes litegrann, men inte så den blev helt genomvarm, körde sedan in den i garaget och stängde av, efter det har den stått.

Edit: Det blev ju även små kallstarter vid bilprovningen då besiktningsmannen skulle mäta ljudnivå osv

mm, dessa motorer är inte till för gubbkörning, garanterat sur bara
 
Last edited:
Vatten i bensinen. Det snöade ju, skrev du. Räcker med en liiiiten droppe i förgasaren för att den inte ska gå rent. Prova med k-sprit.

Okej, men hur skulle vattnet hamnat i förgasaren då? går ju att köra när det regnar så varför skulle det inte gå när det snöar, var ju bara ~25m in på bilprovningen den kördes också. Tanklocket var ju inte öppet direkt, eller tänker jag fel? :va Hur mycket K-sprit ska jag blanda i ungefär? :)
 
Skräp i den förgasaren som cyllen jävlas på, eller vattendroppe häll i lite rödsprit i tanken för säkerhets skull och kör,, rödspriten tar då med sig vattendroppen ut. leta rätt på vilken cylle som jävlas genom att ta en blommsputa och spruta på krökararna då ser du vilken som är kallast ta sedan och riv lös luftburkens lock och filter så du kommer åt att stoppa igen insuget till just den gasare som klatrar, starta sedan maskinen och håll för med något i insuget till gasaren tokgasa och håll för så den surar och grinar ordentligt!! Då kan skräp och dyligt åka väck:tummenupp
 
När du ändå är ute i garaget så kolla avluftningsslangen till tanken. Jag (grabben) råkade ut för ett märkligt fel på hans FZR. Hojen gick som den skulle tills det kom en regnskur, då hackade den och stannade efter en stund. Hällde i k-sprit och den gick tills nästa regnskur. Visade sig att avluftningen från tanken var klämd. Avrinningen från tanklocket var hopkopplad med avluftningen på FZR:en så istället för att suga luft från avluftningen sög den in vatten från tanklockets avrinning så fort det regnade........:rolleyes:

Kan ju bli kondens i tanken om du kör ut och in i värme/kyla.
 
Last edited:
När du ändå är ute i garaget så kolla avluftningsslangen till tanken. Jag (grabben) råkade ut för ett märkligt fel på hans FZR. Hojen gick som den skulle tills det kom en regnskur, då hackade den och stannade efter en stund. Hällde i k-sprit och den gick tills nästa regnskur. Visade sig att avluftningen från tanken var klämd. Avrinningen från tanklocket var hopkopplad med avluftningen på FZR:en så istället för att suga luft från avluftningen sög den in vatten från tanklockets avrinning så fort det regnade........:rolleyes:

Kan ju bli kondens i tanken om du kör ut och in i värme/kyla.

haha, lurigt! får kolla upp det på samma gång då! :) Tackar & bockar för svaren! :tummenupp Plockar ur stiften, rengör dem och hoppas på det bästa. :)
 
Ser ut som en ok t-stiftsnyckel. Kolla bara så du får ner hylsan. Alltså så den inte är för grov i ytterdia. Misstänker att du har 16mm skalle på dina stift. Så du får rätt hylsa till. Eller kanske följer med flera?
 
Ser ut som en ok t-stiftsnyckel. Kolla bara så du får ner hylsan. Alltså så den inte är för grov i ytterdia. Misstänker att du har 16mm skalle på dina stift. Så du får rätt hylsa till. Eller kanske följer med flera?

Japp, det är 16mm på mina stift! medföljde även en 20,5mm hylsa :)
 
När du ändå är ute i garaget så kolla avluftningsslangen till tanken. Jag (grabben) råkade ut för ett märkligt fel på hans FZR. Hojen gick som den skulle tills det kom en regnskur, då hackade den och stannade efter en stund. Hällde i k-sprit och den gick tills nästa regnskur. Visade sig att avluftningen från tanken var klämd. Avrinningen från tanklocket var hopkopplad med avluftningen på FZR:en så istället för att suga luft från avluftningen sög den in vatten från tanklockets avrinning så fort det regnade........:rolleyes:

Kan ju bli kondens i tanken om du kör ut och in i värme/kyla.

Inte helt sant, den gick tills det blev vacum(stavning?) i tanken igen. men såklart gick det snabbare för den att dö vid fuktigt väder.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top