Går inte på 4:e cylindern.

RISK

RISK
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 525
kawa Zxr 750 -89
Någon som kanske vet var man skall börja ?
Den tänder inte på 4:ans cyl. på tomgång annars går den som en klocka.
Kompression samt gnista är ok.
Justerings grej? :fakta
 
Kolla förgasaren samt dränera ur gammal soppa.

Kolla även att gnistan slår på rätt ställe på stiftet.
 
Det e e förgasar problem om jag inte misstar mig inte helt ovnligt på den modellen rengör dom o kolla så det inte tar tjuvluft...
 
Jag skulle ha kollat ventilspelet, i och för sig skrev du att kompet var ok men den hojmodellen har ofta problem med för snålt ventilspel (inget alls oftast). Jag tror också på bränsleproblem i det här fallet men skulle ha kollat ventilerna i alla fall.
 
Funkar den bra på allt utom tomgång så tror jag att problemet sitter i ett igensatt tomgångsmunstycke ( i fuggen alltså )
 
Hojjen kommer nästan precis från verkstad där dem bla har just. ventilerna.

Det där med igensatt "fugg" kan det kanske vara.
Något man kan lösa med de/mo fugg samt blåsa rent, lr måste förgasaren just. efter ingreppet av proffs?


Ps. tack för alla svar DS. :bow
 
Prova det absolut enklaste först. Köp upp dej på en flaska Injection Cleaner, töm den i tanken och kör en sväng.
 
Skall prova en flaska ( funkar verkligen dem där ?)
Bifogar även bilder där den som känner sig manad att förklara vart "fuggen" sitter får fritt fram, lr vet vad det heter på engelska då jag inte fick med någon sv. översättning på min haynes.

Haynes= :fatta!
 

Bifogat

"fuggen" är ett slangord för förgasare och används mest bland testosteronstinna ungdomar och mera sällan bland mekaniker... :hej :hej
 
Ändrar då frågan till ,tomgångsmunstycke, och gör med det kanske frågan något svårare. :tummenupp

Någon som kan rekomendera bra injection cleaner ?
 
En undran: Går den på alla, när du varvar upp den lite?
Går det bättre när du kör?
Har nämligen liknande problem men med nya kolvar och nyborrat så jag har inte vågat varva så mycket.
 
Jag tror att nr 21 är tomgångsmunstycket och nr 19 är huvudmunstycket på din cykel.
De sitter vad jag kan se inne i själva flottörhuset, i botten på förgasaren, du får alltså skruva av nr 16 för att komma åt dessa.
Oftast är det lättare att ta bort förgasaren i sin helhet först.
Dessa är ofta gjorda i mjuka legeringar, hanteras alltså försiktigt.Behöver blåsas ut med tryckluft, finns på macken.

Kort repitition av ditt problem: Din hoj går inte på 4:ans cylinder på tomgång men vid gaspådrag.?
Alltså borde det vara så att felet beror på att den inte får bränsle vid tomgång, då huvudmunstycket är stängt men tomgångsmunstycket ska ge nog bränsle för att driva motorn.

Det är knappast ett elfel, då du har gnista och den går från 2500 varv och upp, knappast heller ett ventilproblem, då spelet mellan ventil och kam ej är varvtalsberoende.

Eftersom du har en sprängskiss kan du lugnt ta isär hela förgasaren och blåsa ur kanaler och munstycke med tryckluft, och så tror jag att du får snurr på hojen igen.
 
har haft samma problem...

Har ett liknande dilemma med min R1-99!!!

Från början så gick den bara på 3 cylindrar, kunde lätt komma fram till vilken det var genom att känna på avgassystemet vilken som var kall (kallare).
Fick tips om att det kunde vara tomgångsmunstycket och mycket riktigt, på 2:ans förgasare så var det igenbäckat!!
Blåste rent 2:ans förgasare, tjipp tjopp, allt frid o fröjd trodde jag.....

Tyckte fortf att den inte gick rent på tomgång!!

Nu är alla 4 förgasare o munstycken rengjorda, alla fyra krökar på avgassystemet varma, men på tomgång går den inte rent, det hörs som att den går på 3!!! :mad:
När jag gasar o kör så är allt ok, men inte på tomgången.

Har inte ändrat några inställningar på förgasaren, samma som förra året o då var det inga problem!!
Ska nu pova att byta tändstift e det ej är gjort på ett bra tag....
Har iof ej kollat om gnistan är ok.

Någon som vet om motorn kan gå dåligt på tomgång men bra då man varvar om tändstiften är dåliga???? :confused:

Kan tändspole-problem ge sådana symtom???

Leffe
 
Gött Mos !!

Fick igång den 4:e cyl. genom att justera tomgångsskruven .
Plockade först isär förgasarna och blåste rent dock utan resultat.
Problemet nu är bara att jag skruvat ut skruven för långt så att fanskapet flög ur efter ca: 2 mil.
Men nu vet jag hur jag skall gå till väga.

Tack för alla svar som har underlättat min felsökning :bow

Jag återkommer när något annat pajjar.
 
Back
Top