Går inte ner på tomgång igen vid gaspådrag

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
97, kawasaki zx6r
Hej!

Har en strypt 25kw kawasaki er5 som stått väldigt länge, tog fram den nu då min sambo vill prova på att kra mc. Blev omkörd på motorvägen av bilarna nästan när jag körde från förvaringsplatsen till mitt hem. Efter diverse sökande och testande kom jag fram till att det kan vara förgasarna. Bytte flottörpacknignar, Pilot screw (luftbränsleblandskruven) och needle jet (det munstycket som långa nålen går in i).

Startade upp den nu och i början hade jag avgassmällar/nysningar, visade sig att gummit runt luftburken kommit lite snett åtgärda det. Blev väldigt mycket mindre men fortfarande kvartod det lite nysningar, jag justerade då luftbränsleskruven och nu upplevde jag att problemet är borta. MEN det återstår ett annat som jag inte kan hitta någon lösning på.

Jag startar upp den på tomgång låter motorn bli varm så går den på 1200varv, ger jag sen gas då stannar den på 2900-3000varv. Oavsett om jag har motorcykeln på centralstödet eller kör på ettan så är det lika. Jag kan tvinga ner motorn genom att slira lite på kopplingen då fastnar den igen på 1200 rpm. Har kollat att det finns spel på alla kablar och att dom är nysmorda.

Vad kan felet vara? Står helt matt just nu.
Här kan ni se vad jag menar: http://www.youtube.com/watch?v=JDkLXUM0pqA

tjuvluft runt insugsgummina

Spräckt eller dubbelvikta

Spraya startgas eller breakcleaner runt anslutningen

Ändrar den varv så är det läck

Jag misstänker att trottlarna hänger sig, lösningen på det är att plocka isär förgasarna, rengör (om du vill) och sätt ihop igen.

Last edited:
jag hade samma problem med min hoj när jag köpte den, och då var det precis som "andersson turbo" skrev att den drog tjuvluft, men i mitt fall var det i gummina under förgasaren

Ska testa imorn med att starta upp och kolla efter vakuumläckor.
Förgasarna är helt nyrengjorda. Vad skulle trottlarna kunna haka upp sig av? Som löpte fint när jag förde dom in och ut med fingret.

Har i princip samma problem med min 125:a... Felfri förgasare, ändå hänger den sig på varv.

När den gör så går den en aning torrt, samma fenomen uppstår precis när bensinen tar slut i tanken/ förgasaren. Vad det sedan beror på är olika. Det kan vara att förgasarna är snålt justerade eller tjuvluft. Tjuvluft brukar tendera att variera, det är inte konstant inverkan, men har man en öppning någonstans som är fast så kan det bli jämnt osvosv...

Aja jag tror du hajar nu i alla fall ;) Så det är bara att leta tjuvluft, annars försöka fetta förgasarna lite om det är dem som gör att motorn går torrt.

btw: vanligt att ventilerna ställer till med både det ena och det andra om det är fel spel, kan vara värt att se över om du inte hittar något annat

Ska testa imorn med att starta upp och kolla efter vakuumläckor.
Förgasarna är helt nyrengjorda. Vad skulle trottlarna kunna haka upp sig av? Som löpte fint när jag förde dom in och ut med fingret.

Att något har kommit fel när du hade isär dom och satte ihop igen eller så hänger sig vajern någonstans.

Har exakt likadant fel på min zxr750, sprejade startgas på de där plast/gummi-hållarna och varvtalet reagerade på hållare nr 1 och 4, drog åt skruvarna och nu är det bara på nr 1 som det läcker. Så med stor sannorlikhet är det en enkel luftläcka.

Nu går den som en klocka igen. Bytte de 2 små vakuumslangarna från förgasarna, såg slitna ut. Sökte med en butan/propangasbrännare efter läckor kan vart en läcka vid gummit mot luftburken. ryckte lite i slangen och nu går allt som det ska. Tack för tipsen!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT