Går inte att starta efter 2-3 veckor

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hojen har fått stå orörd över jul och nyår och nu vill den inte starta. Den brukar annars gå igång direkt hur fint som helst. Hojen är en Aprilia Pegaso, och jag har hört att vissa exemplar av dessa är svårtstartade i kyla, men det har min aldrig varit. Jag har fyllt på bensin då jag körde på reserven sist jag hade igång hon, men det gjorde ingen skillnad. Jag har tagit ur och laddat batteriet men hojen är totalt stendöd ändå. Vad ska jag mer prova? Kan jag ta ur luftfiltret och spruta startgas in i luftburken?


Varför jag vill ha igång hojen är för att köra den till garaget ett par km bort för vinterförvaring.
 
Nissepelle, Du får ändra presentationen av din hoj !!!

Hoj - En som aldrig stannar

till

Hoj - En som definitivt stannat
 
En sprutt startgas, så hoppar den nog igång.
Fyll tanken och töm flottörhuset när du ställer undan den.
 
Stendöd som i inget liv i lampor/startmotor/reläer eller stendöd som i tuggar och tuggar men startar aldrig?

Gissar på alternativ 2 men man vet ju aldrig.
 
Hej,
Med all respekt...
En Aprilia som inte startar är inget ovanligt, det hade varit en mer intressant tråd om du skrev att den startade efter 3 veckor orörd.
 
Hej,
Med all respekt...
En Aprilia som inte startar är inget ovanligt, det hade varit en mer intressant tråd om du skrev att den startade efter 3 veckor orörd.

Vad tyckte du att du tillförde tråden nu då? Tack för din åsikt men om du nu är van vid svårstartade aprilior så kan du ju berätta det du vet om saken istället för att bara komma och spela allan.
 
Ska tömma flottörhuset det första jag gör imorgon, lite mörkt ute nu! :) Även prova med startgas. Går det att dra i startgas i luftburken som sagt eller måste man in längre fram i systemet för att det ska funka?

Alla lampor och startmotor etc funkar finfint, men den tuggar bara runt. Hostade väl till sammanlagt typ 3 gånger på typ 10 startförsök om 4sek vardera.
 
Ska tömma flottörhuset det första jag gör imorgon, lite mörkt ute nu! :) Även prova med startgas. Går det att dra i startgas i luftburken som sagt eller måste man in längre fram i systemet för att det ska funka?

Alla lampor och startmotor etc funkar finfint, men den tuggar bara runt. Hostade väl till sammanlagt typ 3 gånger på typ 10 startförsök om 4sek vardera.
Spraya i luftburken.
Inte noga alls, motorn suger i sig.
 
Även om batteriet har varit på laddning kanske det är på sista versen. Prova att kabla från en bil så kan man lätt utesluta dåligt batteri. Att startmotorn snurrar är inte ett bevis på att batteriet är friskt. Kunskap som kommer från erfarenhet och utökat ordförråd. Dränera förgasare är fortfarande en bra idé. Glöm inte fyll tanken med bensin så slipper du rosten. Lycka till.
 
Under förutsättning att död menas att startmotorn snurrar på men den inte tänder.

Har du kört med den för 3 veckor sen, eller bara startat den?

Får du noll reaktion på startgas så är det läge för tändstift..
 
Testat att ladda batteriet?

Det står i första inlägget.

Även om batteriet har varit på laddning kanske det är på sista versen. Prova att kabla från en bil så kan man lätt utesluta dåligt batteri. Att startmotorn snurrar är inte ett bevis på att batteriet är friskt. Kunskap som kommer från erfarenhet och utökat ordförråd. Dränera förgasare är fortfarande en bra idé. Glöm inte fyll tanken med bensin så slipper du rosten. Lycka till.

Känns ändå tveksamt eftersom startmotorn snurrar på med bra fart. Hur kan batteriet vara kasst om startmotorn spinner runt som en elvisp på maxhastighet?
Jag har varit med om dåliga batterier innan, och det har i alla fall inte då känts på samma sätt som nu.

Under förutsättning att död menas att startmotorn snurrar på men den inte tänder.

Har du kört med den för 3 veckor sen, eller bara startat den?

Får du noll reaktion på startgas så är det läge för tändstift..

Jag har fram till för 3 veckor sedan kört den regelbundet och i princip dagligen.

Tänkte först att det kunde vara fukt i tändhatten eller nåt sånt, eftersom den stått ute i regn och annat. Men det har den gjort innan utan problem och om det är skit där brukar man ju i alla fall få hojen att tända lite ojämnt.
 
Stanna till på statoil på vägen dig o köp startkablar o startgas. Gunga hojen fram o tillbaka med intryckt handbroms. Knacka på förgasaren med en skruvmejsel eller liknande. Skvätt in lite startgas, och montera sen på sladdarna o kör tills den startar.

Du får antagligen lite o pyssla med i vinter att serva, byta stift o rengöra förgasare, men den bör starta efter det.
 
Du har inte varvat den tillräckligt, alla vet att hojar mår bäst på varvstoppet och nu har den lagt av i protest för att du kört den för snällt..
 
Har den gnista? Får den någon soppa om ens lite? En början..
 
Gick igång fint efter några duschar med startgas. :)

Nu undrar jag istället om någon vet vart jag kan ladda ner en maual/handbok till hojen? Tror det är årsmodell 99 på den om jag minns rätt! Möjligtvis -00 eller 01 om det gör någon skillnad
 
Känns ändå tveksamt eftersom startmotorn snurrar på med bra fart. Hur kan batteriet vara kasst om startmotorn spinner runt som en elvisp på maxhastighet?
Jag har varit med om dåliga batterier innan, och det har i alla fall inte då känts på samma sätt som nu.
Batteriet kan leverera tillräckligt för att startmotorn ska vara glad, men preciiiis för lite för att gnistan ska räcka till för tändningen, så visst kan det beskrivna problemet bero på ett trött batteri. Finns en drös med trådar på forumet där det varit i princip exakt din problembeskrivning och varit batteriet som börjat ge sämre kräm under last.
Kan vara tändstiftet som mår dåligt eller hade en gnista eller nåt annat drygt skit med. Batteriet är bara vanligast, och därför det alla automagiskt tänker på. ;)
 
Hade nyligen exakt samma problem på en er6n.
Efter batteri byte funkade det perfekt. Startmotorn gick runt fint, men den tände inte. Satt ett 1år gammalt biltema batteri i innan.
Slutsats: Köp inte biltemas skitbatterier...
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top