Går inte att installera Java

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Tja!
Har försökt installera Java flera ggr, inte minst nu när jag ska deklarera(bankid).
Var gång jag kommer till java installationen kommer det att något är fel och det kvittar om jag laddar hem installationen eller kör över internet, inget funkar.

Är det någon som vet vad felet är eller hur man löser det?
Datorn är formtaterad för ett par veckor sedan, windows XP pro.

Felmeddelande??

"något är fel" är inte den vanligaste felkoden... :D

Ok jag kopierar in allt som kommer upp...

"Vi upptäckte ett problem under ett försök att installera Java-programvara automatiskt på din dator."

Jag är inte helt ute och cyklar på datorer men offlineinstallationen startar inte ens då kommer det upp:
"Det gick inte att komma åt den angivna enheten, söklvägen eller filen. Du har kanske inte rätt behörighet att komma åt objektet.

Någon som har några ideer?

Förutsätter att det är din privata dator och att du är admin...

Nånting låser en fil som javainstallationen behöver ändra enligt det senare felmeddelandet. Lite förslag på vad du kan testa, vissa har du säkert redan gjort.

Start-->Kör "regsvr32 ole32.dll" enter
Ser till att de olika OS lagren pratar med varandra.

Stäng ALLA fönster innan du installerar, framförallt Internet Explorer då.

pröva att ta bort den gamla java installationen, starta om och installera den nya.
Ser till att det inte ligger något java skräp kvar.

Taget från http://java.com/en/download/help/6000061100.xml
In order to get the log files
Please Go to:
Start -> My computer -> c: -> Documents and Settings -> User -> Local Settings -> Temp

Look for following files in Temp folder:
MSI*****.log file
java_install.log file
jusched.log file
Logfilerna från installationen kan innehålla lite mer info om vad som går snett, framförallt en felkod...

Det jag kommer på med rak arm är att ändra miljövariablerna för temp-tjänster. Datorn kan fått för sig att packa upp installationspaketen i en volym som inte finns, är skrivskyddad, korrupt eller nåt annat äckel. Ryck också ur eventuella externa minneskortläsare och starta om(Ja, det har faktiskt påverkat vid tillfällen).

Den här datorn, högerklick -> Egenskaper -> Fliken "Avancerat" -> Miljövariabler

Ändra användarvariablerna TEMP och TMP till C:\TEMP istället för C:\Documents and Settingsblalblabla där det vanligen ligger.
Starta om, testa installationen igen.

Hjälper det inte så behöver du inte ändra tillbaka, det gör ingen för dig märkbar skillnad i användandet.

Last edited:
bra tänkt! Det har du faktiskt helt rätt i... Tänkte inte på det...

Funderade ett tag på om det kan ha något att göra med dåliga kluster på disken också, då kan man få såna där effekter om att saker inte går att skriva till... Vad tror du Merovingian??

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg