Går hojen igenom besiktningen?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tjohoo
Nu e det snart dags för besiktningen.
Ska byta däck innan dess tänkte jag.
Sen är det ju så att jag har ett slip-on på så det blir väl att byta till orginal.
Men jag har tänkt på lite andra grejer.

1.Jag har ju dynojet och sportluftfilter. Kan jag förvänta mig att hojen kommer gå konstigt när jag byter tillbaka till orginalavgassystem?

2. Jag har clip-on på hojen nu. Det går inte i tanken, men det är nära och svängradien är kass. Spelar det nån roll?

3. Jag har tagit bort bakflärpen, måste den på igen? bakflärpen är alltså huggern, inte den regskylten sitter på.

4. Gör det nåt att man ser kass i backspeglarna när jag har clip-on styret på? Det gör man ju med orginalstyret oxå.

5. Jag ska regga tillbaka hojen till ursprungseffekt, men kontrollgubben stal ju orginalpapprerna från ducati som säger vilka effekter hojen är godkänd med. Måste jag fixa nya eller räcker det med mitt gamla regbevis på 40kw?

6. Måste hojen vara helt orginal för att jag ska kunna regga tillbaka den till orginaleffekt, alltså måste jag byta tillbaka styret av den anledningen?

Tacksam för alla svar.
MVH/yonsson

Ps; Här får ni en bild på köpet
viewphoto.php
 
Besiktningsmännen brukar gilla ljudet, har aldrig bytt till originalburkar. Gasa lite extra när du kör in i hallen så sprider du en trivsam atmosfär istället! Förhoppningsvis blir de så glada att de struntar i bagateller som reflexer, ankstjärt m.m.

Resten får andra svara på...


Lycka till!
 
Last edited:
Jo jag har oxå hört att vissa säger saker som "Ducati ska låta".
När jag reggade om hojen till 25kw så sa gubben
-"Ska du verkligen köra runt med den strypt?"
-"Ja, jag har ju inget val"
-"Synd på en så annars fin hoj"
:)

Vad kostar en ombesiktning om man chansar?
 
Vad jag hört här på forumet så ska det vara godkända och ha rätt avstånd emellan varandra.
 
yonsson skrev:
Vad jag hört här på forumet så ska det vara godkända och ha rätt avstånd emellan varandra.
Även blinkfrekvensen är viktig. Mellan 40 och 140 gånger på en minut är det som gäller vid tomgångskörning.
 
yonsson skrev:
Tjohoo
Nu e det snart dags för besiktningen.
1.Jag har ju dynojet och sportluftfilter. Kan jag förvänta mig att hojen kommer gå konstigt när jag byter tillbaka till orginalavgassystem?

Tacksam för alla svar.
MVH/yonsson

Ps; Här får ni en bild på köpet
viewphoto.php


Det jag med säkerthet kan säga o hjälpa dig med är att hojen kommer gå lite sämre med orginalsystem på, min hoj är ombestyckad+annat avgassystem o jag bytte till orginal (för säkerhetsskull) när jag besiktigade o då fick hojen för mycket soppa så jag kan tänka mig att de blir likadant i ditt fall.

MEN hojen är ju fortfarande körbar men motorgången kommer vara lite små konstig, du kommer nog märka skillnaden iaf!
//D
 
*Lånar tråden lite*

Hur stor är sannolikheten att en hoj går igenom besiktningen med ett slip-on ditmonterat? Tänker då på min SV650S med Remus-pipa...
 
Prova o besiktiga som den är...
Det kostar runt en 200:- att ombesiktiga!!!
O då får du ju reda på vad som går lr inte går :tummenupp

(det blir inte värre än att du kan få en lr ngr 2:or o besiktiga igen)



.../Yoshi

Ps. jag besiktigade min stunthoj i december med slip-on o utan reflex o dyl... Gick jättebra :yoparty
 
Yoshi_gixxeRR skrev:
Prova o besiktiga som den är...
Det kostar runt en 200:- att ombesiktiga!!!
O då får du ju reda på vad som går lr inte går :tummenupp

(det blir inte värre än att du kan få en lr ngr 2:or o besiktiga igen)



.../Yoshi

Ps. jag besiktigade min stunthoj i december med slip-on o utan reflex o dyl... Gick jättebra :yoparty
hehe okej. Så kan man ju oxå tänka, men jag tänkte besiktiga den i april och jag vill ju inte få körförbud på den. Det kan ju ta ett tag att få ny besiktningstid.
 
yonsson skrev:
hehe okej. Så kan man ju oxå tänka, men jag tänkte besiktiga den i april och jag vill ju inte få körförbud på den. Det kan ju ta ett tag att få ny besiktningstid.

Ähh, släng upp den på ett släp o kör dit den snarast för besiktning (så slipper du den obligatoriska provkörningen oxå)


Dessutom får du inte körförbud på den utan du måste besiktiga om den inom 1 månad igen!!!!



.../Yoshi
 
Alltså, jag har aldrig besiktigat en hoj tidigare, så jag vet inte riktigt hur det funkar...på regbeviset står det att det skall besiktigas senast i april, när det gäller bilar får man ju hem en lapp "dags att besiktiga bla bla" får man en sån när det gäller hojen också eller är det bara att ringa och boka en tid själv?
 
Jocke K skrev:
vad är rätt avstånd ??

Jag hittade texten nedan nånstans för ett tag sedan, har för mig att den
kom från en SBP-kille :va

/Peter


Har körrikningsvisare flyttats/ändrats kontroleras att:

*Körriktningsvisaren tydligt kan ses från en plats 5m mitt framför/bakom MC:n.

*Avståndet mellan de lysande ytorna fram är minst 2,4dm, bak minst 1,8dm.

*Placering i höjdled lägst 3,5 dm, högst 12 dm (3-hjulig MC 15dm)

*Färg: Orangegult ljus, dvs mörktonade ej e märkta är godtjända om inte det blir svagt ljus.
Vit med orange lampa ok.

Blinkfrekvens= 10-35 blinkningar på 15 sek vid tomgång/laddningsvarv
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top