Går hojen för snålt eller vad är problemet???

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Honda africa twin -02, 3500 mil. Original luftburk, filter och avgas.

När man kör över 70 kmh och uppåt, kör utan att motorbromsa eller accelerera och håller mao jämn gas. Då har hojen börjat att smårycka lite. Drar man då på med ytterst lite gas så tvekar den rejält innan den gasar upp. Detta är mkt irriterande men även farligt när man går in i kurvor på asfalt med redigt nedlägg och man plötsligt motorbromsar i en halvsekund istället för att få driv...

Efter mycket experimenterande har jag insett att problemet försvinner helt om jag drar in chokereglaget en liiiten aning. Har även märkt att (när choken inte är i) så har den lite svårt att gå ner till sitt tomgångsvarv när man hastigt drar in kopplingen. Den vill fastna på 1600-1800 varv istället för de 1000 som den ligger på när man startar den. Däremot går den snällt ned omedelbart om man har i choken som jag beskrev.

Dessa två ovanstående "symtom" talar väl för att den går för snålt. Det som inte gör det är att den är original...

Dessa problem har uppkommit efter förgasarsynkroniseringen. Innan märkte jag inte detta så väl, men å andra sidan gick den lite ruffigare då när allt inte var perfekt justerat. Ska även tilläggas att man inte märker några som helst problem vid inspirerad körning där av och påsläpp är tydliga. Inte heller under kraftig acceleration, utan endast vid jämngas och ytterst försiktig acceleration.

Vad är felet och vad ska jag prova? Luftskruvarna kanske? Vart sitter de och hur ska de ställas? Kan förgasarna fortfarande vara osynkade? Den går ju bra i övrigt utan vibrationer.
Bestycka om borde inte vara nödvändigt eftersom den är helt original.

Hjälp mig nu ni som kan!

Så gjorde en AT för mig med, skit i lågfartsmunstycke.
Rengjort? De slammar igen med dagens saft.

Filter orginal är sådär...

Har du kollat efter tjuvluft?

Vågar man spruta startgas hur som helst runt motorn med den igång? Lite rädd för att elda upp ett kvarter el dyl...

Tjuvluft. Det ställe jag kan tänka mig att den drar tjuvluft från är mellan luftburk och förgasare. Inte mellan förgasare och cylinder. Kan den bete sig så skumt med en sån lite läcka?

Jag har synkat själv. När den gick på tomgång så gick det att ställa in så att allt var i balans, men när man höll jämngas ex omkr 2500rpm så blev det genast lite obalans. Varför.
Jag fick lära mig att synkningen skulle ske på tomgång. Stämmer det?

Som Fettsnoken säger ..Lågfartarna sitter igen.. Riv fuggen och dra igenom en koppartråd genom lågfartarna (piprensa) koppartråd finner du i närmsta högtalarkabel eller liknande elkabel.. Kraffsa ur högfartarna också och högtrycksblås igenom hela fuggen i alla hål . Ta lös vacumtrottlarna och rengör trottlarna och deras spår så dom går snorlätt,, Olja inte in spåren/trotteln bara!! Kolla även gummivacumpackningen somm lyfter trotteln för sprickor i gummit.

Ja du ställer synk på låga varv typ tomgång eller strax över

Som Fettsnoken säger ..Lågfartarna sitter igen.. Riv fuggen och dra igenom en koppartråd genom lågfartarna (piprensa) koppartråd finner du i närmsta högtalarkabel eller liknande elkabel.. Kraffsa ur högfartarna också och högtrycksblås igenom hela fuggen i alla hål . Ta lös vacumtrottlarna och rengör trottlarna och deras spår så dom går snorlätt,, Olja inte in spåren/trotteln bara!! Kolla även gummivacumpackningen somm lyfter trotteln för sprickor i gummit.

Ja du ställer synk på låga varv typ tomgång eller strax över

Har nu gått igenom förgasarna och rensat munstyckena.

Har även tätat luftburken och alla anslutningarna utifall det skulle vara där problemet var.

Tror att den kan ha varit otätt mellan förgasare och luftburk, då slangklämmorna är svåra att klämma med. Ska skaffa "riktiga" lite bredare slangklämmor istället för originalklämmorna.

Frågan nu är vart jag ska få tag på slangklämmor i dimensionen
60-70mm på en midsommar???

Varför synkar man bara fuggarna på tomgång? Borde inte differenserna bli större vid säg 5k varv? :va

Tänk dig öppningsspalten i säg ett vanligt spjällhus. På tomgång är den så liten att du knappt ser den, om du inte lyser genom huset. Är det då skillnader melland spjällen på tomgång blir det märkbart omgående, framförallt på en vacuumklocka. Vid 5000rpm är de klart större öppning och den %-uella skillnaden klart mindre kontra tomgång. Stämmer tomgången och du inte har krokiga spjällaxlar så kommer resterande vartal vara rätt de med :tummenupp

På mc med fasta länkage mellan förgasarna/spjällen synkar man på tomgång för högsta precision enligt FettSnoks analys. Sedan kollar man att synken består på större gaspådrag. Diffar det där, måste man försöka hitta orsaken.

På mc med separat vajer till varje förgasare/spjäll, måste man koncentrera sig på större gaspådrag, förslagsvis det läge som vid körning ger cruising speed.

Varje justering av synk eller tomgångsvarvtal behöver följas av justering av blandningsskruvarna.

Drar jobbet ut på tiden, kan det vara smart att ställa upp några kontorsfläktar framför motorn - det viftar i alla fall bort en del av överskottsvärmen.

Åsså håller jag med om att det är meningslöst att laborera med förgaseriet om inte allt är rent, tätt och helt...

Uppdatering. Hojen går nu som en klocka och har aldrig gått så jämnt! Mjukt och fint utan minsta tendens till ryck!

Det tråkiga är att jeg inte vet vad som egentligen var felet, men det jag gjort är följande.

- Gjort rent munstyckena i förgasarna.
- Tätat luftburken i alla skarvar.
- Bytt slangklämmor mellan luftburk och förgasare. Där tror jag felet låg, för det var fortfarande svårt att dra fast slangklämmorna utan att gummit kalvade och ploppade av förgasaren. Nya gummin hade säkert varit på sin plats, men nu sitter de på plats efter många svordomar och långt pillande.
- Synkat förgasarna igen. Detta var dock jäkligt lurigt, för så fort jag nuddade skruven så började nivåerna att vandra. Jag fick skruva och sedan ta bort mejseln från skallen för att se varthän det bar iväg. Det konstiga var även att så fort jag gasade till så verkade justeringen ändra sig... Höll på att bli galen! Efter 20 minuters justerande så insåg jag att jag rörde skruven hanske någon tiondels mm varje gång och insåg att detta inte kunde ha någon betydelse i verkligheten. Det verkade att fungera. Hur noga lyckas ni få det med hemmabygget till synkningsverktyg?

Ett tips när man synkar förgasarna är att ta loss tanken och vända den 180 grader och ställa den där sadeln sitter. Då går det att ansluta den till soppapumpen och man slipper att hålla på med provisoriska bränsletankar och dyl.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back