Går en mc igenom besiktningen med litet oljeläckage på framgaffeln?

Fusklaga inte säkerhetsdelar som fjädring, bromsar och vajrar/oljeledningar.
Du kan ha så mycket tur att oljeringen du har kvar på innerbenet nu är en rest efter bytet, torka av och ta en testtur, torka av och ta en till tur och se om du fortfarande får oljeringar.

Vad gäller gaffelverktyg så använder jag en sån här:
Och sån här:
Plus lite annat smått och gott efter att ha servat min första gaffel och blivit trött på att använda diverse knep för att trycka ihop skiten när det skulle ihop.
Med bra verktyg tar det inte jättelång tid att byta tätningen, särskilt om du redan pulat isär och ihop allt förut.


Sedan är det ju viktigt att montera tätningarna åt rätt håll, och undvika att skada den när man trär på den på innerbenet. Bra idé att kolla efter märken i ytan på innerbena som kan skada tätningen även om de inte är på den normala arbetsytan, stenskott kan lämna små märken som även om de inte är något egentligt problem kan skada tätningar om man drar dem över dem.
Och apropå tätningar åt rätt håll så upptäckte jag att någon tidigare som bytt tätning på en av mina hojar vänt den åt fel håll, och därför läckte det gaffelbenet. På andra benet satt tätningen åt rätt håll. :gnissla
Lämnat in på verkstad nu så det blir ordentligt gjort 👍🏻
 
Bytt massor av packboxar och aldrig använt någon stång som mothåll.

Börjar alltid med att ta bort hjulet och sen lossa lite på insexbulten längst ner och skruva lite löst tillbaka den medan allt sitter på plats. Nångång fått använda mutterdragare(blir lite grisigt då innan man får en bytta under).
Än så länge har det funkat.....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top