Går ej varva upp skiten

Jillo

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2007
Ort
En bit från Göteborg i skogen
Hoj
250cc monster
haloj,har en zx9r med förgasare,nu är det så att den tom varvar utan problem,men kör man med den och ger lite gas,då tappar den orken,hackar typ,stannar man och kör iväg så är den ganska pigg på 1an,för att sedan gå skit på 2an 3an etc igen när man gasar.Fittar man lite med choken under gång så kan man ibland hitta ett läge där den drar på bra,för att sedan gå skit igen när varvtalet ökat.Den "bööar" kan man säga,,något som vet något om detta skojeriet?problemet har väl dykit upp på senare tid kan man säga.
 
Igensatt luftfilter?
Skitig förgasare?
Sitter bryggan mellan luftburken och luftfiltburken ordentligt tätt? (ingen luft som tjuv nyper)
Sitter soppaslangen ordentligt?
Dåligt tändstift?
Fräsch soppa i tanken?
 
Last edited:
skulle gissa att soppapumpern gett upp, då går den bra när den står still och soppa rinner ner med självtryck, sen ju fortare du kör och får mer övertryck i luftburken desto mer stryps bränslet
 
testade pumpen idag,den pumpar soppa iallafall.så den är det inte,filtret såg lite smutsig ut,men inget allvarligt.funderade på att rengöra förgasarna då det låg lite skit EFTER luftfiltret i burken
 
Jag fick samma tendenser med "böööandet" och ryckigheten på min ZX9R när jag plockade bort alla kåpor osv. Men jag utgår ifrån att du har dina på?
Troligen får min för mkt luft så det kanske kan vara att din drar tjuvluft?

En gissning ifrån en icke expert:tungan
 
faktiskt så har kåporna varit av från förra ägaren då han skulle köra på bana eller motsv med den,och i sina tafatta försök att strippa den så hade han klippt av kablarna till instrumentet,så jag har enbart hastighetsmätare som fungerar nu.jag har satt på allt igen,även snablarna till luftburken från framkåpan.Filtret var rätt skitigt,men söndag idag så lokala mc butiken är stängd,tänkte testa en kort bit utan filter för att se.Fick du i ordning på din hoj superduke?var det tjuvluft eller vad?
 
faktiskt så har kåporna varit av från förra ägaren då han skulle köra på bana eller motsv med den,och i sina tafatta försök att strippa den så hade han klippt av kablarna till instrumentet,så jag har enbart hastighetsmätare som fungerar nu.jag har satt på allt igen,även snablarna till luftburken från framkåpan.Filtret var rätt skitigt,men söndag idag så lokala mc butiken är stängd,tänkte testa en kort bit utan filter för att se.Fick du i ordning på din hoj superduke?var det tjuvluft eller vad?


Mja jag har ju kåporna avplockade och skall snart till att plocka ner hojen i atomer för en grundlig renovering så jag har inte brytt mig så mkt. Det är ju en andra hoj för mig så användandet är begränsat.:)
 
Kan nästan garantera att det är de två små slangarna som går från förgasarna fram till luftintaget som spökar. De skapar mottryck i förgasarna då den trycksätter luftburken med de stora slangarna från andra hållet. Jag tog bort mina av misstag på min förra hoj och då gick den precis som du beskriver.
 
Kan nästan garantera att det är de två små slangarna som går från förgasarna fram till luftintaget som spökar. De skapar mottryck i förgasarna då den trycksätter luftburken med de stora slangarna från andra hållet. Jag tog bort mina av misstag på min förra hoj och då gick den precis som du beskriver.


kan det vara samma problem som ja har på min thundercat då efter SF ombyggnad?

ja har dom slangarna kvar fram vid styret. men ska man plugga dom då eller?
nu är dom öppna å då slår hojjen ifrån vid typ 4-5 tusen varv
 
jag hade exakt samma fel på min 9a men det var bara soppan som va kass...


Snackades tidigare i tråden om soppapump!? jag har bara kran på min 9a är det pump på den senareförgasarmodellen?

/Oskar
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top