Går ej växla ner!

Aldén

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2011
Hoj
Suzuki GSX-R 600 - 2006
Hejsan!
Tråkigt att få göra sin första post i denna tråd.

Problemet med min hoj är att det inte går att växla ner, allt hände efter att hojjen stått i ca 2v.

Symtom: När jag kör hojen o lägger i 4,5 eller 6:an så går det utmärkt att växla upp. När jag sedan ska typ stanna eller kommer till en korsning så går det bara växla ner 1 växel sedan skjuts inte växelföraren upp utan måste släppa upp kopplingen helt o sen kan jag ibland växla ner igen.

Någon som vet var problemet kan vara?

Hojen är en Kawa Z750 2007

Tacksam för snabba svar :)

MVH Alden

Last edited:
Det är inget fel, du har en sekventiell låda, precis som alla andra motorcyklar, dom går sällan att växla helt stillastående, det måste röra sig lite i lådan mellan varje växel, tex genom att dutta till med kopplingen eller rulla hojen lite.

Mitt svar är: Växelpinnens infästning i fotpinnefästet, om det nu är så gjort, kan behöva en rengöring och smörjning med fett. Har haft samma fel på min förra hoj. Trodde växellådan var paj, men det räckte med tio minuters mekande så var saken biff.

Det är inget fel, du har en sekventiell låda, precis som alla andra motorcyklar, dom går sällan att växla helt stillastående, det måste röra sig lite i lådan mellan varje växel, tex genom att dutta till med kopplingen eller rulla hojen lite.

KamikazieKid - Kedjan är inte för hårt spänd

Hoztic - Det där med sekvensiell låda vet jag men det blir som om man ska växla från 3 till 1:an så kan jag växla ner från 3 till 2 men när jag ska växla ner till 1:an utan att koppla upp imellan så går det inte utan kopplingspedalen stannar nere.

Verkar vara löst nu. Fick inte loss fotpinne med diverse tillhörighter så tvättade av o sputade in fälgrengöring, tog ett varv i området o växlade mkt upp o ner och fungerade klockrent. Sprutade på lite 5-56 tog några varv till o det verkar fungera.

Tack för tipset folk!

:D:D:D

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8