Går ej på alla cylindrar.. Vad gör jag? suzuki gs 1000 e 1980.

Lunkan100

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Suzuki GS 1000E
Går ej på alla 4 cylindrar, kan inte höra vilka eller på hur många heller, startar men går väldigt ojämnt. Vad kan det vara för fel? var börjar jag felsöka? Tacksam för all hjälp jag jan få..:(

Jag hade börjat med det enklaste! Byt tändstift, om inte det hjälper byt tändkablarna. Det kan även vara spolarna. Men testa stiften och tändkablarna först, det är förmodligen därför den går som den gör :)

Om du är helt ny så rekommenderar jag dig att tanka hem service manualen till din hoj, vilket kan underlätta skruvandet. Det är betydligt krångligare att byta stiften på en hoj än tex en bil :)

Last edited:
Hade samma problem med min hoj och det visade sig vara skit i lågfartsmunstyckena i förgasare 1 & 2. När jag gjorde rent förgasaren så gick den finfint igen. Tips. Känn på grenrören ut från cylindrarna vilken/vilka som blir varma. Är någon sval så har du hittat vilken cylinder/förgasare det är som krånglar.

Ang. tändspolarna så brukar det vara så att en tändspole går till cylinder 1 & 4 och den andra till 2 & 3. Skulle det vara så att det är cyl. 1 & 2 som krånglar eller cyl. 3 & 4 så kan du utesluta tändspolefel. Men är det cyl 1 & 4 som är stendöda alt. 2 & 3 kan det vara aktuellt att se över tändspolarna.

Last edited:
Okej. bara ett grenrör var varmt. Hur ofta bör man byta stift?
fick för mig att jag gjorde för 2 år sen. körde inte med den förra sommaren...

ja det låter illa. stiften böts för ca 2 år sen, har kanske kört 250 mil med dom.

Börja med det enklaste.
Kör en runda.
Inte ovanligt att motorer som stått ett tag går illa även om allt verkar OK.
Ofta smäller det igång av sig själv efter någon kilometer.

Prova att tokgasa med hojen (4-6000 varv). Blir grenrören varma då är det med största sannolikhet skit i något av munstyckena i förgasarna.

ska byta stiften. hur kommer lätttast åt munstyckena på förgasaren? känns som det är trångt om plats..

Tändstiften tar inte slut efter 250 mil körning, inte heller av att hojen stått ett par säsonger så dem kan du utesluta.

Mer troligt är det att det är nåt knas med fuggarna.
Gör som skrotnisse säger.

Jag skulle se över förgasarna först om den körts lite på några år. Är det fortfarande problem då så hade jag bytt stift sen tändkablar och spolar.

Upptäckte att jag har ett läckage i motorn, oljan luktar bensin, suck.. vad gör man nu?

Upptäckte att jag har ett läckage i motorn, oljan luktar bensin, suck.. vad gör man nu?

Tömmer oljan och ser över förgasarna. Förmodligen nån flottör i gasarna som kärvar och fyller motorn med soppa. Inte helt ovanligt på gamla hojar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti