Går ej längre att växla!!!

nathe01

Medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Följande har hänt!

Kommer ut för att hitta min hoj liggandes på backen.
Någon jävla *%$&"à_ç'è&é" har kört på den.
Lyckas få i neutralen och starta den och åker hem för att på vägen sedan upptäcka att jag bara kan växla mellan 2 växlar. TROR det är 2 och 3 men kan varken komma högre eller lägre.

Vad har hänt? Hur löser jag detta? Det mesta kan jag nog fixa själv så länge det inte kräver att jag plockar ur lådan och grejar. Vad täcker halvförsäkringen i detta fall? Har ju inget vittne heller.

tacksam för al hjälp jag kan få!

din växelarm är troligen böjd. de på utsidan. Byt den så funkar den säkert sen.

Kolla så inte växelföraren stången tar i nånstans och spärrar rörelsen!

trog loss den och satte den i annat läge när jag testade förut. Hjälpte inte. Ska kolla igen när jag hinner.

Andra förslag?
Är orolig över att stången i lådan kroknat. Men det borde väl uppträda på annat sätt och isf vara synligt på splinen som sticker ut ur motorn?

Ok. Nu har jag mkat loss växelföraren (som måste bytas oavsett) och försökte ta tag med en tång och växla. Går fortfarande bara att få 2 växlar.
Hilfe bitte.
Någon som har något annat förslag?

Stod på hojparkering på kungsträdgårdsgatan i sthlm. Lät den stå över natten för jag va på krogen. Kan ju vart någon idiot som sparkat omkull den oxo . Suck

Ska köpa ny pet och se om detlöser sig om jag har lite rull när jag växlar

Last edited:
Väldigt basic tanke, har du rullat hojen något mellan dina försök att växla till andra växlar, alt haft igång den?

Väldigt basic tanke, har du rullat hojen något mellan dina försök att växla till andra växlar, alt haft igång den?

Ja och nej då det vart lite hopplöst att komma åt.
Tänderna på växelföraren är helt slitna och jag har inte tillräkligt många händer för att kunna växla med tång, koppla, pressa ner fronten etc...
Jag ska försöka fixa ny växelförare imorn om det finns att få tag på hyllan.

Edit: jag körde hojen till garaget idag på en växel men kunde ju inte testa växla som sagt.

Ja och nej då det vart lite hopplöst att komma åt.
Tänderna på växelföraren är helt slitna och jag har inte tillräkligt många händer för att kunna växla med tång, koppla, pressa ner fronten etc...
Jag ska försöka fixa ny växelförare imorn om det finns att få tag på hyllan.

Edit: jag körde hojen till garaget idag på en växel men kunde ju inte testa växla som sagt.

Om växelpeten (pedalen) ej är deformerad eller rubbad, då är det sannolikt innanför kåpan som ngt krökts.
Du har inte srivit vad det är för motorcykel. Men på de flesta motorcylar så sitter det en hakarmsmekanism innanför kopplingskåpan. Denna hakararm drar kulissrullen, vilken i sin tur drar skiftgafflarna.

Om växelpeten fått en smäll är det vanligt på många motorcyklar att man böjer hakarmen. Då går det ofta dåligt att växla, eller så går det bara att växla uppåt allt nedåt, sedan inte vidare.

Så kort och gott, är allt helt utvändigt, ja då är första steget att ta bort kåpan och hoppas att felet är i hakarms-/spärrhjulsmekanismen som opererar kulissrullen (även kallad selektorrulle)

Såna här fel/frågor uppstår även ofta när hojen vurpats med växelpeten mot marken.

Skaffa servicehandboken om du ska börja skruva med det där.

Last edited:
Om växelpeten (pedalen) ej är deformerad eller rubbad, då är det sannolikt innanför kåpan som ngt krökts.
Du har inte srivit vad det är för motorcykel. Men på de flesta motorcylar så sitter det en hakarmsmekanism innanför kopplingskåpan. Denna hakararm drar kulissrullen, vilken i sin tur drar skiftgafflarna.

Om växelpeten fått en smäll är det vanligt på många motorcyklar att man böjer hakarmen. Då går det ofta dåligt att växla, eller så går det bara att växla uppåt allt nedåt, sedan inte vidare.

Så kort och gott, är allt helt utvändigt, ja då är första steget att ta bort kåpan och hoppas att felet är i hakarms-/spärrhjulsmekanismen som opererar kulissrullen (även kallad selektorrulle)

Såna här fel/frågor uppstår även ofta när hojen vurpats med växelpeten mot marken.

Skaffa servicehandboken om du ska börja skruva med det där.

taget.

Det rör sig om en triumph legend (samma motor och låda som thunderbird), mitt framtida cafe projekt.
Det du beskriver är det jag var orolig för. Men verkar väl lite konstigt att det skulle räcka med att den vält?? och jag lyckades ju växla till neutral när jag skulle få igång den och sedan iaf 1an och upp till 2/3 det blev problem.

taget.

Det rör sig om en triumph legend (samma motor och låda som thunderbird), mitt framtida cafe projekt.
Det du beskriver är det jag var orolig för. Men verkar väl lite konstigt att det skulle räcka med att den vält?? och jag lyckades ju växla till neutral när jag skulle få igång den och sedan iaf 1an och upp till 2/3 det blev problem.

Jag kan inte säga vad som hänt och vad som är fel utan att ha tittat på det. Men om tex 230 kg mc blir påkörd och vält, och växelpeten på ngt sätt får en del i det uppståndna våldet, ja då kan det ju uppstå krafter på växelpeten som ligger ngt utanför designkriterierna. Det är tom ganska vanligt med trasig växelmekanism när folk tex lägger hojen.
Jag har iaf svarat på liknande frågor här, samt reparerat andras cyklar, flera ggr efter vältningar och lowsiders. Men jag kan inte säga vad som är fel på din cykel, jag bara går på erfarenhet samt mekanisk kännedom. Det kan vara ngt mycket enkelt fel, tex armen i spärrhjuls/klickmeanismen som trycts åt sidan och bara ska pillas tillbaks. Det finns alla möjligheter.

Last edited:
Jag kan inte säga vad som hänt och vad som är fel utan att ha tittat på det. Men om 230 kg tex mc blir påkörd och vält, och växelpeten på ngt sätt får en del i det uppståndna våldet, ja då kan det ju uppstå krafter på växelpeten som ligger ngt utanför designkriterierna. Det är tom ganska vanligt med trasig växelmekanism när folk tex lägger hojen.
Jag har iaf svarat på liknande frågor här, samt reparerat andras cyklar, flera ggr efter vältningar och lowsiders. Men jag kan inte säga vad som är fel på din cykel, jag bara går på erfarenhet samt mekanisk kännedom.

Och det du skriver verkar vettigt.
Bara få tag på en mekbok då och se om man vågar ge sig på det om nu inte ny pet visar sig lösa problemet.

Och det du skriver verkar vettigt.
Bara få tag på en mekbok då och se om man vågar ge sig på det om nu inte ny pet visar sig lösa problemet.

Om du inte hittar felet och har hojen i stan, kan jag kolla på det där.
Det enklaste/billigaste felet efter en smäll, brukar vara att mekanismen kärvar ngnstans. Så att växelpeten inte går tillbaks till o-läge efter växling. En motorcykellåda är sekventiell, det innebär bla att den är helt beroende av att spaken verkligen relaxerar till 0-läge mellan varje växling. Annars funkar det inte.

Det sitter en bussning/bricka vid peten som ibland kan kärva i de där motorerna.
Men ska jag hjälpa dig vill jag att du laddar hem eller köper servicemanualen. Jag vill inte meka med främmande motorer utan dokumentation.

Last edited:
Om du inte hittar felet och har hojen i stan, kan jag kolla på det där.
Det enklaste/billigaste felet efter en smäll, brukar vara att mekanismen kärvar ngnstans. Så att växelpeten inte går tillbaks till o-läge efter växling. En motorcykellåda är sekventiell, det innebär bla att den är helt beroende av att spaken verkligen relaxerar till 0-läge mellan varje växling. Annars funkar det inte.

Det sitter en bussning/bricka vid peten som ibland kan kärva i de där motorerna.
Men ska jag hjälpa dig vill jag att du laddar hem eller köper servicemanualen. Jag vill inte meka med främmande motorer utan dokumentation.

Jörgen du ha PM

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...