Går ej att starta när den är varm.

Flink

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Suzuki DR 750S BIG -88
Är det ett vanligt problem att en Suzuki DR 750 Big -88 är svårstartad när den är varm?
Jag och frun körde ca 1 timme och sedan ringde telefonen och vi stannade och stängde av bigen, startade efter ca 1 min utan att den gick igång! Jag nötte så länge (i omgångar så klart) att det NYA batteriet som var fulladdad tog slut. NÄHÄ! Då försökte vi rulla igång den i en nerförsbacke utan resultat. Inte minsta tändning gjorde den.

Polarn kom och hämta oss, jag åkte tillbaka ca 40 min senare med det gamla batteriet, och vips så var den igång. Körde hem ca 30 min hård körning, stängde av den hemma, försökte starta den genast och den jäveln startade inte. Startmotorn gick runt som den skulle osv. Väntade ca 6 timmar och den startade med det gamla batteriet genast.

Anledning av batteribyte är pga att detta har hänt innan 2 gånger tidigare, och hojens gamla batteri vet jag inte om det är friskt, då den har stått länge utan underhållsladdning.
Finns det några förslag vad jag kan göra? Skall byta olja, filter och stift till veckan. Tänkte om det kanske behöver en ventiljustering eller dyl. Alla tips uppskattas. Vill ju inte att det skall hända igen.

Tacksam för svar.

Vakuumlås är väl annars ett ganska vanligt problem på stånkor. Har du en manuell dekompventil? öppna den o gasa så brukar motorn kunna "vädra ur sig". Sen brukar det kunna fungera.

Ja, jag har dekompventil.
Du menar alltså att den hade surat ner sig?
Jag trycker ner den när jag startar hojen, måste göra det då det finns en strömbrytare i den, startmotorn går ej runt om den inte används.

Vakuumlås är väl annars ett ganska vanligt problem på stånkor. Har du en manuell dekompventil? öppna den o gasa så brukar motorn kunna "vädra ur sig". Sen brukar det kunna fungera.

Glömde skriva att jag har 2 vakium förknasare, så varför hjälper det med att gasa?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT