Går ej att starta, experthjälp tack!

brallor

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2007
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki 250cc
Hej

Fick hem en 125cc Fiddy idag och började att köra in den, körde kanske en 30-60 minuter och helt plötsligt dör den och går ej att starta.

Följande är kollat:

dödaren är avstängd
bensin kommer fram till förgasaren
tändstifftet ger gnista
provat med startgas, hjälpte dock ingenting
kickar och den låter precis som innan, dvs den låter och går lika lätt, verkar inte skuren!


Har hört att det kan vara ventilerna som det har hänt något med, kan det stämma?


Jätteglad om jag kan få hjälp med detta...
 
Hej

Fick hem en 125cc Fiddy idag och började att köra in den, körde kanske en 30-60 minuter och helt plötsligt dör den och går ej att starta.

Följande är kollat:

dödaren är avstängd
bensin kommer fram till förgasaren
tändstifftet ger gnista
provat med startgas, hjälpte dock ingenting
kickar och den låter precis som innan, dvs den låter och går lika lätt, verkar inte skuren!


Har hört att det kan vara ventilerna som det har hänt något med, kan det stämma?


Jätteglad om jag kan få hjälp med detta...


Hur många timmar har den gått? Eller är den helt ny?
 
Hej jag har också en fiddy 110cc orion 21 och jag kom bara å körde sen la den bara av? någon som vet va de e för fel?
 
Otimad tändning kannske... Borde inte skriva något för ja vet inget, men en tanke bara
 
Bara för att du har gnista betyder ju inte det att du har en gnista av god kvalite. håll stiftet ca 10 mm från blocket. får du ingen gnista då då har du för klen gnista för att kuna tända bensin blandningen. Har gjort detta testet på både hojar o bilar och har alldrig lyckats skada någon elektronisk utrustning.
 
På dig låter det som det är en 4-taktare. Stämmer det? Har du gnista och den inte tänder eller puffar eller ger det minsta liv ifrån sig på startgas så är det väl troligast med ventilfel. Med felställd tändning så borde det puffatill någon gång då och då och ge ett litet livstecken (inte helt säkert, men iaf) Kolla kompet. Och tänk på att för mycket startgas dödar motorn. Även med startgas så behöver motorn luft (syre) för att kunna tända. När jag hade strul med min CB125:a så plockade jag bort förgasaren och sprutade startgas framför insugsporten i toppen direkt för att få igång den, då visste jag iaf att ventiler och tändning stog rätt. Sen var det bara att klura på om det var svag gnista eller ingen soppa.

Lycka till
 
Ventilfel är inte ovanligt på kina motorer. Kolla så du har ventilspel annars står venilerna öppna lite hela tiden. Det är mitt bästa tips iaf.:va
 
Får du inte igång den så lämna tillbaka den, så får åf fixa felet.
Nån slags garanti finns väl?
 
Polarn hade problem med sin Volvo 850, den bara dog plötsligt. Vi kollade allt, å allt va som det skulle, gnista å allt. Problemet är ju att det är förbannat svårt att veta när man får gnistan, alltså vars kolvar mm är just då, enklare i en stånka ja, men ändå svårt att veta exakt! Bulten till rotorn i fördelaren hade gått av, så rotorn hoppad runt, men rätt slumpvis, så gnistan kom ibland när kolven var längst ner osv. Ganska svårupptäckt! Så det kan ju vara värt att kolla, om nu ventilerna är hela :rolleyes:
 
Min gissning ligger inte på ventilerna som många andra för då hade den gått risigt från början, om d inte e så att remmen/kedjan kuggat så nån ventil gått i kolven men d borde du hört / märkt isf.

Plocka av förgasaren dela den rengör kolla så trottlen och flottören osv fungerar som det ska och kolla kvaliten på gnistan, och funkar inte detta gör som en annan sagt, kolla kompet!
 
ja min ha en gnista som är hur liten som helst man ser den nästan inte.. kan de bero på att de ä fel på tänd´spolen?
 
ja min ha en gnista som är hur liten som helst man ser den nästan inte.. kan de bero på att de ä fel på tänd´spolen?

Ja helt klart eller dålig jord svag batterispänning. kass signal från cdi box. du skall få 10 mm gnista mellan stift o block. detta kan skada cdi box om du inte får det men jag har gjort detta prov på både bilar o hojar o har alldrig råkat kvadda en box
 
Tror och tror det kan vara precis allt annat oxå. Tändspolen är trots allt bara en komponent mittt i smeten på tändsystemet. men ja det är troligt men det är klart billigare att kolla resistansvärdena på spolen och jämföra dem med värdena från en reparationsmanual innan man byter något. såvida du inte har en att låna eller liknande
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top