"går ej att gatregga"?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Ja precis så står det i många annonser om "gamla" RR-hojar och dylikt men exakt varför går de inte att regga in?

Man kan ju ofta göra en mycket bra deal på dessa maskiner och samtidigt få massor med extra prylar till dem (däribland mycket originalgrejer som bara plockats bort i racingsyfte) så vad hindrar en vanlig svensson som mig från att göra den till originalskick (så gott det går) igen och sedan bara regga den hos bilprovningen?

For ever lost in racing?

over and out

Troligtvis är en "oreggbar" hoj skrotad i papperen eller importerad som skrot men vad jag vet så går det att regga ändå med vissa förbehåll, (kollade detta för ett par år sedan med bilprovningen). Den får inte kallas tex yamaha R1 även om den är det och det måste göras en bestående ändring av chassiet så att original specarna inte stämmer överens med fabriken för du är tvungen att regga den som ett hemmabyggt fordon vad som gäller runt det finns att läsa på bilprovningens hemsida.

Detta kan säkert skrivas bättre av någon men jag orkar inte med fackspråket just nu och finns det frågor kring hur man går tillväga osv, så är mitt tips ring bilprovningen o prata med en ingenjör så får ni svar och oftast lättfattade sådana. :tummenupp

herge skrev:
2312846 Ja precis så står det i många annonser om "gamla" RR-hojar och dylikt men exakt varför går de inte att regga in?

Man kan ju ofta göra en mycket bra deal på dessa maskiner och samtidigt få massor med extra prylar till dem (däribland mycket originalgrejer som bara plockats bort i racingsyfte) så vad hindrar en vanlig svensson som mig från att göra den till originalskick (så gott det går) igen och sedan bara regga den hos bilprovningen?

For ever lost in racing?

over and out

troligen saknas papper på många hojar, dvs att dom nån gång skrotats/avregistrerats, vid skrotning tas ramnummret bort och därmed möjligheten att återregga...

ok bra ska hålla koll på det samt höra med bilprovningsnissarna

Lord Adrian skrev:
2312878 troligen saknas papper på många hojar, dvs att dom nån gång skrotats/avregistrerats, vid skrotning tas ramnummret bort och därmed möjligheten att återregga...

När jag kollade med bilprovningen så sa de att det gamla ramnumret var bara att glömma det existerar inte och du får ett nytt när du reggar hemmabygge det viktigaste var att göra en "bestående förändring av chassiet" för att kunna kalla den hemmabygge exempelvis ändra vinkeln på gaffelinfästningen förlänga svingen duger inte då den är för lätt att återställa.

Detta görs för att kalla ramen för hembyggd/amatörbyggd och svetsar du en ram själv så finns ju inte nåra tidigare ram nr heller.

Last edited:
Du kan inte regga in en modern sporthoj som är helt orginal...Reglerna ändrades iomed att alla nya fordon är "helfordonsgodkända"...

Om du ändrar ramhuvudet med min 20% vinkel så går det som amatörbyggt-fordon, men hur roligt är det då kan man lika väl köpa HD.

Har varit i den sittsen, så det blir inte lätt..

Arctic#1 skrev:
2312898 Kjøpa beggad ram med papper och plocka over delarna?
eller knacka över ramnummret. det går snabbare. bara att se till att dokumentera allt så ingen kan säga att stulit en hoj och knacka över nummret.
:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...