Går detta att svettsa?

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Tjena!
Idag gick mitt avgasrör av på ninjan ingen aning varför flertal sprickor i det också..
Är det värt att svettsa det eller kommer det att pajja efter 5min?
Eller ska man sattsa på ett bytt (beggat)

20080812168dd7.jpg

20080812169bp8.jpg

//kristoffer

Skulle nog titta efter nytt eller iaf bättre beggat.
Någon hypotes om hur det kan bli sådär?

Tackar!

nej alltså jag har ingen aning varför det pajja.
Kan ha vart så att någon tidigare ägare har kört på något sedan när jag tränade bakhjul idag så orkade det inte hålla imot mer?

Är det RF så lär du kunna tig:a ihop det. Men ser ut att vara sjukt tunnt gods? Desto tunnare gods, desto svårare...

Blir sprick-kanterna dikt an är det inte så svårt att svetsa. Behöver man däremot brygga en massa på ett rör me sjuuukt tunnt gods så kan det bli kebab!

jag hade ju rekomenderat att du tiggar de iaf.. allt går o svetsa, de e bara svetsaren som avgör resultatet..
men du skall ju helst ha rotgas på de för o få en jämn o fin baksida..
Sen kan jag garantera dig att de håller bara de e rätt gjort..

hade du bott i götet hade jag kunnat svetsa åt dig, men nu e ju inte fallet så.. Men de måste ju finnas nån mer svetsare på Sh..
Annars e ju ett litet tips o gå till en yrkesskola o ge en elev en 100 till lite öl på fredag så skall du se att han fixar de..

Varför inte bara köpa ett nytt system?

Kan inte kosta många kronor till en äldre hoj lär ju finnas en massa begagnade original och effektsystem liggandes!

för stum infästning där bak eller för mjuka motorfästen gör sådana skador.rotgas och tig så är det löst.hade dessutom lyxat till det med ett par 5x20 plåtar parallelt med röret på varje sida som förstärkning så blir inte godset runt svetsen så ansträngt

Håller på och söker efter beggat
Ringde och kolla vad ett nytt kosta 8500 :- 1/4 vad ja pejja för hojen för ca 1 år sedan :hihi

om man tittar på den övre bilden så ser det väldigt tight ut mellan rören, kan man inte svetsa hela vägen runt så kommer den garanterat att spricka igen, så det kan vara en bra idè att leta efter beggat, lycka till.

Hej!
Jag svetsar en del.
Men tyvär skulle kunna påstå att det är slut. Satsa på en nytt(beg)

för stum infästning där bak eller för mjuka motorfästen gör sådana skador....

Det tror jag också. En annan möjlighet är ju även att ngn monterat ett universalslipon och inte tillverkat ett bakre fäste till detta. Så att alltihop hängt på kollektorn.

/J

det är bult-on på denna hoj alltså man skruvar fast ljuddämparen

Ok, men jag menade att när man (oavsett bolt- eller slipon) inte använder ett bakre fäst till ljudämparburken så brukar det också leda till att krökar eller kollektor spricker.

Typiska utmattningssprickor som kommer av vibrationer.
Som någon sa så verkar det vara svårt att komma åt att svetsa runt om. Skaffa nåt annat och gummiupphäng det nya systemet

tack för tipsen
upptäckte även att en av avgasrören hade ej någon packning ch så klart vare den som röret hade gått av på.
Kan det vara nått med de att göra?

blev ett bättre beggat för för 900 :- :tummenupp

20080819175wt4.jpg
Riktigt bra deal...

Tittar man på systemet så är det inte särskilt förvånande att det spricker. Övergången mellan den initiala delen av grenröret och den senare delen är ju stum så man får vibrationsmässigt en pipa som når ända till kollektorn, inte konstigt om det spricker.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back