Går det regbesiktiga med annan motor?

- Jag betvivlar inte det du återgett i dina inlägg, men det verkar väldigt luddigt var någonstans i alla regelverk min ursprungsfråga egentligen landar. Jag vet nu att det inte går att regbesiktiga hojen som "vanligt" med en ZX10-motor i, men jag vet inte om det finns något annat sätt.

Så...ringa dem är nog enda utvägen. Tackar.
Jag förstår inte vad det svåra är. Du kan inte ta din befintliga hoj stoppa i en annan motor och göra en vanlig regbesiktning. För då skall du ha papper av tillverkaren dvs Kawasaki på att kombinationen är ok. Och det får du aldrig.

Så den enda framkomliga vägen är via ombyggt fordon och då skall du uppfylla kraven i reglerna det länkades till. Då måste du göra mer än byta motor...

Eller så skiter du i allt, monterar i din motor kör och ser oförstående ut om någon frågar....
 
Helt seriöst med hänvisning till alla dina modifikationer för att förbättra din hoj och viktminskning etc... Tror du får det lättare om du köper en modernare hoj med mindre vikt och mer klös, och flyttar över kåporna och lyktorna :fakta Kan tänka mig att din hoj är lite större än en modernare så borde funka att modifiera insidan av kåporna för att få infästningar att passa.

Eftersom du byter sving, hjul, gaffelben och motor så är det enda som är kvar som kännetecknar din hoj kåporna och lyktorna... Möjligtvis ramen också men med kåporna på en med liknande ram så har Du din med "rätt" look och prestanda.
 
Last edited by a moderator:
Helt seriöst med hänvisning till alla dina modifikationer för att förbättra din hoj och viktminskning etc... Tror du får det lättare om du köper en modernare hoj med mindre vikt och mer klös, och flyttar över kåporna och lyktorna :fakta Kan tänka mig att din hoj är lite större än en modernare så borde funka att modifiera insidan av kåporna för att få infästningar att passa.

Eftersom du byter sving, hjul, gaffelben och motor så är det enda som är kvar som kännetecknar din hoj kåporna och lyktorna... Möjligtvis ramen också men med kåporna på en med liknande ram så har Du din med "rätt" look och prestanda.
Nu skall vi inte vara negativa här. Tänk om SH skulle missa byggtråden det får ju bara inte ske. Sherwin skulle äntligen få konkurrens av en annan kawaägare.
 
Helt seriöst med hänvisning till alla dina modifikationer för att förbättra din hoj och viktminskning etc... Tror du får det lättare om du köper en modernare hoj med mindre vikt och mer klös, och flyttar över kåporna och lyktorna :fakta Kan tänka mig att din hoj är lite större än en modernare så borde funka att modifiera insidan av kåporna för att få infästningar att passa.

Eftersom du byter sving, hjul, gaffelben och motor så är det enda som är kvar som kännetecknar din hoj kåporna och lyktorna... Möjligtvis ramen också men med kåporna på en med liknande ram så har Du din med "rätt" look och prestanda.

- Som jag har svarat både i min förra tråd och i den här så är ett köp av annan hoj inte aktuellt pga att jag gillar utseendet och känslan på just den här hojen.
 
Jag bytte motor i min Sportster. Där användes SFRO och "ombyggt fordon". Detta eftersom nya motorn hade 190% mer effekt och ännu mer vridmomentökning. För mig var det inga problem med de ytterligare ändringar som krävs utöver motorbytet, eftersom ramen fick vidgas och förstärkas för att härbärgera den nya 2038cc-Sportsermotorn. Jag hade även fler ändringar i form av bromsar, sving fjädring etc.
Hela bygget finns i min byggtråd.
SFRO är ngt unikt och fantastiskt som vi har i Sverige.

/Jörgen

- Tack för inlägget. Du hade kvalificerat dig för SFRO pga att du byggde om mer än motorn på din hoj. Jag däremot har med mitt upplägg hamnat mitt i dödvattnet mellan Svensk Bilprovning och SFRO pga att jag inte ska göra någon annan modifiering än just motorbytet+ett antal små modifierade fästen då, om det skulle bli av.

Så då är frågan vad det kostar i böter att bli stoppad med en icke registrerad motor i hojen, om jag skulle gå på Boris linje - som verkar vara den enda möjliga faktiskt
 
- Tack för inlägget. Du hade kvalificerat dig för SFRO pga att du byggde om mer än motorn på din hoj. Jag däremot har med mitt upplägg hamnat mitt i dödvattnet mellan Svensk Bilprovning och SFRO pga att jag inte ska göra någon annan modifiering än just motorbytet+ett antal små modifierade fästen då, om det skulle bli av.

Så då är frågan vad det kostar i böter att bli stoppad med en icke registrerad motor i hojen, om jag skulle gå på Boris linje - som verkar vara den enda möjliga faktiskt
Men kan du inte överväga att kvalificera dig? Shoppa loss på lite svenska bromsar tex, sen ytterligare en ändring, tex en hetare gaffel, sving eller hjul. Sen är du hemma!

Men om nya större motorn är snarlik och av samma fabrikat så är det ju enklast att bara byta och se glad ut. Liten risk att ngn myndighet intresserar sig för det.
 
Last edited:
- Tack för inlägget. Du hade kvalificerat dig för SFRO pga att du byggde om mer än motorn på din hoj. Jag däremot har med mitt upplägg hamnat mitt i dödvattnet mellan Svensk Bilprovning och SFRO pga att jag inte ska göra någon annan modifiering än just motorbytet+ett antal små modifierade fästen då, om det skulle bli av.

Så då är frågan vad det kostar i böter att bli stoppad med en icke registrerad motor i hojen, om jag skulle gå på Boris linje - som verkar vara den enda möjliga faktiskt
Böter är inte problemet det är bara en tusing eller två....

Men den dagen du kraschar och skall ha ut pengar på försäkringen och någon upptäcker att regbeviset och verkligheten inte stämmer är du billig. Eller om någon polis/besiktning upptäcker att det är fel motor så får du körförbud och kan inte besiktiga med mindre än att du bygger tillbaka.
 
Nu kanske jag bara har gamla hojar men jag kan inte någonstans i regbevisen hitta något registrerat motornummer.
Själv ska jag byta ut moroten på min gsxr750 -87:a till en 1127 under hösten. Jag kommer inte på något sätt informera varken bilprovningen eller transportstyrelsen om detta framförallt eftersom det inte innebär några som helst ingrepp i ramen.

Böter är inte problemet det är bara en tusing eller två....

Men den dagen du kraschar och skall ha ut pengar på försäkringen och någon upptäcker att regbeviset och verkligheten inte stämmer är du billig. Eller om någon polis/besiktning upptäcker att det är fel motor så får du körförbud och kan inte besiktiga med mindre än att du bygger tillbaka.
 
Motornumret finns inte i regbeviset men om du kollar på din hoj på nätet så finns det där.
Jag köpte beggad motor från Tyskland till min Gixxer och ringde Transportstyrelsen för att höra hur jag skulle göra.
Fick svar både via telefon och mail men tyvärr inte samma:va

Per telefon sas det att ingen regbesiktning behövde göras då motorn ansågs vara en reservdel.
Per mail skrevs det att jag skulle regbesikta för att byta motornummer i registret även om det inte syns på själva regbeviset.

Nu köpte jag en exakt likadan motor som satt i tidigare men det skulle ändå bli lite jobb med att reda ut att den nya motorn verkligen var samma som den gamla (T71 i början på mitt motornummer var typen och resten individnummer) så jag sket i att regbesikta.
Vid första besiktningen förra året gick den igenom utan att någon kollade.
 
Men när du ändå är på gång med att byta motor så varför inte uppgradera framgaffeln, svingen, bromsarna och fälgarna från en nyare (lättare) Kawa tex; ZX10R.
Då kan du regga om den sen.
Plus du har kvar den gamla snygga modellen men med en moderna setup.
Den hojen kan ju inte bli mer än perfekt då :tummenupp
 
Men kan du inte överväga att kvalificera dig? Shoppa loss på lite svenska bromsar tex, sen ytterligare en ändring, tex en hetare gaffel, sving eller hjul. Sen är du hemma!

Men om nya större motorn är snarlik och av samma fabrikat så är det ju enklast att bara byta och se glad ut. Liten risk att ngn myndighet intresserar sig för det.

- Ja, men frågan är om det räcker med att byta framgaffel. Svingen,bakhjul och bakbromsar är redan bytta till ZX9-delar.
 
Böter är inte problemet det är bara en tusing eller två....

Men den dagen du kraschar och skall ha ut pengar på försäkringen och någon upptäcker att regbeviset och verkligheten inte stämmer är du billig. Eller om någon polis/besiktning upptäcker att det är fel motor så får du körförbud och kan inte besiktiga med mindre än att du bygger tillbaka.

- Japp, det vill man inte hamna i
 
Men när du ändå är på gång med att byta motor så varför inte uppgradera framgaffeln, svingen, bromsarna och fälgarna från en nyare (lättare) Kawa tex; ZX10R.
Då kan du regga om den sen.
Plus du har kvar den gamla snygga modellen men med en moderna setup.
Den hojen kan ju inte bli mer än perfekt då :tummenupp

- Framgaffeln från ZX10 har jag lurat på ett bra tag, o sving, bakhjul o bromsar är redan bytta. Men räcker detta för att räknas som amatörbyggt fordon?

Och ja, en ZX10R-motor i ZX7:an vore den ultimata raketen för mig : )
 
En tanke: Kan man inte byta motor, strypa den nya motorn lite lagom, bänka hojen med den nya motorn så att man får papper på att den nya effekten är inom 20% effektökningsregeln och sen hänvisa till detta vid registreringsbesiktningen? Eller går de alltid på utbytt motors originaleffekt?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top