Går det ovanligt bra för mc-handeln?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bokad....?

Vad fan, bokar man tid i en affär? Hur jäkla avancerat kan det vara att handla hoj egentligen om man behöver boka tid? :va

Har aldrig köpt hoj av handlare märker jag när jag tänker efter, men det borde ju vara snarlikt med att köpa bil.
Man glider upp, fulparkerar lite snett, sparkar upp dörren, pekar på intressant objekt, och någon hivar fram en nyckel.
Efter en provtur så ett dera skriver man papper och slantar upp, eller så förklarar man åt dem att det är skit, och de kan behålla den.
Aldrig någonsin att jag skulle ha bokat tid, det brukar jag inte göra på ica heller.

Lever jag i en konstig värld? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju en säsongsbetonad bransch och precis nu före midsommar toppar väl hojförsäljningen så jag kan förstå att dom har ont om tid. Varje kund tar ju tyvärr sin lilla tid, även om det rent teoretiskt skulle kunna gå fort att swisha och signera papper så ska det alltid snackas en massa och tiden rinner iväg samtidigt som det ju hör till servicen att prata med kunden och därmed behöver man avsätta en viss tid för en kund och nästa kund som bokat en tid vill ju inte heller sitta en halvtimme och vänta på att man snackar klart med föregående kund. Det där snacket med kunden ger ju dels en kund som känner sig väl behandlad men en väl informerad kund minskar ju också risken för att kunden blir en missnöjd kund som kommer tillbaka och skapar problem.

Jag kan iofs tycka att det låter som att den här firman borde ha råd att anställa en extra säljare under säsongen men och andra sidan är det låg arbetslöshet nu och alla som gillar MC vill ju vara lediga för att själva köra nu och detsamma gäller ju personalen, dom vill ju vanligtvis ha semester under sommaren så vad ska dom göra ifall dom inte hittar någon lämplig MC-säljare?

För mig är det som mest intensivt i juli men jag tvingas redan sortera bland kunderna, kunder som jag bedömer kan vänta förklarar jag läget åt och ber att dom återkomma i augusti, tex skoterkunder.
Jag är ensam i princip hela året men under juli är vi två och jag skulle kunna ha ytterligare en person om jag hittade rätt person. Tidigare hjälpte frun till och då var vi i princip tre i juli.

Jag är ju mångsysslare och skulle gissa att 20% av min egen arbetstid går till MC-kunder under sommaren, men kanske 10% av lönen så egentligen skulle det vara skönast att stryka dom helt men resten av året är dom bra utfyllnad i kalendern plus att jag ju gillar motorcyklar och då måste man försöka vårda sina kunder. Dessutom kan samma kunder ofta vara skoterkunder på vintern när jag har ganska lugnt i kalendern.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har köpt en hoj av handlare (Vincents i Varberg när de sålde hoj). Bättre bemötande har jag inte fått. Säljaren var ledig den dag jag skulle hämta, men han ordnade ersättare och hade skrivit detaljerade instruktioner.

I bilbranschen så finns det ett enkelt knep. Gå in och handla kring den 20e i månaden. Sitter säljarna kvar och inte bryr sig så har de fyllt kvoten och kommer inte till nästa steg i sin bonus så de skiter i dig. Flyger någon på dig innan du kommit igenom dörren så är den säljaren 1-2 bilar kort och vill desperat göra affär... Det verkar som om du hamnade i kategori 1.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En missnöjd kund kan ju också göra att man tappar en del andra kunder, för en missnöjd kund är ofta bättre på att sprida sitt missnöje än vad en nöjd kund är på att sprida positiva erfarenheter.

Och den som bara kommer in för att köpa ett par handskar kanske behöver köpa ett skinnställ imorgon, och den som bara servar sin hoj, eller köper en dunk olja, kanske vill byta hoj snart? Men det är långt ifrån alla som förstår att alla kundrelationer är viktiga, och att det är kunderna som betalar lönen, oavsett avkastningen på just det köpet.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag köpte en hoj på telefon en gång,-det gick bra
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle inte säga att "det går ovanligt bra" för mc-handeln just nu. Detsamma gäller snöskoter, vattenskoter, husbilar och andra leksaker. Uppsvinget de fick från sysslolösa och hemmajobbande människor under pandemin börjar ebba ut och sedan några månader tillbaka är pengar inte längre gratis...Folk håller hårdare i sina plånböcker och antaler försäsongsordrar har minskat, inom så gott som samtliga leksakssegment. De flesta branscher har nog räknat ned sina prognoser jämfört med rekordsäsongerna 2021-2022, då det ju knappt gick att få tag på fordon.

Den säljare som trådstartaren träffade på hade nog de anledningar som redan skrivits. Däremot kan man ju fundera på företagets förståelse för situationen. Hur jävla svårt kan det vara att ge säljaren femton minuter mer övertid för att lämna ut en hoj...? En kund som redan har bestämt sig och inte ens börjar bråka om ett jobbigt inbyte, att pruta eller att få en oljedunk på köpet måste ju vara drömscenariot. Rulla ut en hoj genom en port och skriva på lite papper i utbyte mot de tiotusentals kronor de redan lagt på sitt inköpspris. Va fan...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bokad....?

Vad fan, bokar man tid i en affär? Hur jäkla avancerat kan det vara att handla hoj egentligen om man behöver boka tid? :va

Har aldrig köpt hoj av handlare märker jag när jag tänker efter, men det borde ju vara snarlikt med att köpa bil.
Man glider upp, fulparkerar lite snett, sparkar upp dörren, pekar på intressant objekt, och någon hivar fram en nyckel.
Efter en provtur så ett dera skriver man papper och slantar upp, eller så förklarar man åt dem att det är skit, och de kan behålla den.
Aldrig någonsin att jag skulle ha bokat tid, det brukar jag inte göra på ica heller.

Lever jag i en konstig värld? :va
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Var det en ny mc? I så fall kan det bli problem att bara lämna ut de. Om det är som i bilbranschen så måste det gå rätt till enligt "kundnöjdhetsmätningen". Annars kan man få mindre marginal på (förlora bonus) på årsbasis vilket inte är så kul.
Jobbade ett par år som blisäljare, men tröttnade rätt fort. Var bilintresserad innan, men det avtog rätt fort...

Förstår absolut TS. Men även den andra parten, då han uppenbarligen inte hade tid.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Betalar man en Tammer ska man fan ha top notch service. Varför springer du hos bilhandlare? De kör väl hem kärran till dig?
När det gäller bilköp är jag helt normal. Bilar är ett bruksföremål som ska fungera varje dag i flera år, där betalar jag bra för en bra produkt. Bilhandlare vet också att sätta rätt pris från början, de är proffs. Det är bara hojar köpta av privatpersoner jag är lite sparsam på, eftersom dessa ofta är överprisade och med en massa dolda fel.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
När det gäller bilköp är jag helt normal. Bilar är ett bruksföremål som ska fungera varje dag i flera år, där betalar jag bra för en bra produkt. Bilhandlare vet också att sätta rätt pris från början, de är proffs. Det är bara hojar köpta av privatpersoner jag är lite sparsam på, eftersom dessa ofta är överprisade och med en massa dolda fel.
När det gäller bilar och priser idag är det helt galet. De sätter ett rätt pris från början, sen lägger de på 50000kr till ungefär är min uppfattning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Var det en ny mc? I så fall kan det bli problem att bara lämna ut de. Om det är som i bilbranschen så måste det gå rätt till enligt "kundnöjdhetsmätningen". Annars kan man få mindre marginal på (förlora bonus) på årsbasis vilket inte är så kul.
Jobbade ett par år som blisäljare, men tröttnade rätt fort. Var bilintresserad innan, men det avtog rätt fort...

Förstår absolut TS. Men även den andra parten, då han uppenbarligen inte hade tid.
Nej för fan, begagnad. Jag har inte råd med en ny :crash
Jag har skrivit upp en påminnelse i min kalender att kolla på regnummret på hojen om 1 år om de har kvar den ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag skulle inte säga att "det går ovanligt bra" för mc-handeln just nu. Detsamma gäller snöskoter, vattenskoter, husbilar och andra leksaker. Uppsvinget de fick från sysslolösa och hemmajobbande människor under pandemin börjar ebba ut och sedan några månader tillbaka är pengar inte längre gratis...Folk håller hårdare i sina plånböcker och antaler försäsongsordrar har minskat, inom så gott som samtliga leksakssegment. De flesta branscher har nog räknat ned sina prognoser jämfört med rekordsäsongerna 2021-2022, då det ju knappt gick att få tag på fordon.

Den säljare som trådstartaren träffade på hade nog de anledningar som redan skrivits. Däremot kan man ju fundera på företagets förståelse för situationen. Hur jävla svårt kan det vara att ge säljaren femton minuter mer övertid för att lämna ut en hoj...? En kund som redan har bestämt sig och inte ens börjar bråka om ett jobbigt inbyte, att pruta eller att få en oljedunk på köpet måste ju vara drömscenariot. Rulla ut en hoj genom en port och skriva på lite papper i utbyte mot de tiotusentals kronor de redan lagt på sitt inköpspris. Va fan...

15-20 minuter är lagom att lägga på ett fordons köp. Varför traggla med en massa ovesäntligheter.

Tunderacen startade jag ju inte som ex utan bara upp på kärran o ett swich.

Opeln till tösen var bara en 1km test att växlar o dyligt funka sedan ett swich.

Astran köptes på distans osed bara ett swich

Sista omega köptes i ume 5 min med en umebo i tel sedan swich

4 hjulingen 15 min med papper medans en lastade undertiden sedan ett swich.

15-20 min räcker gott för att köpa ett fordon.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
När det gäller bilar och priser idag är det helt galet. De sätter ett rätt pris från början, sen lägger de på 50000kr till ungefär är min uppfattning.
Ja, det är sjukt. En halvgammal Volvo V70 som kostade ca 100' för nåt år sedan anses tydligen vara värd 170' idag. Vad har hänt? Nybilspriser upp med minst 50% på ett par år, vem har råd med det? På tv annonseras om en ny Kia: "Från 650.000kr!" Med lite tillägg närmar man sig miljonen. Vem har råd att köpa en familjebil för en mille?
För några år sedan kunde man köpa en Ferrari för de pengarna. Säljs det några nya bilar idag ö h t med de priserna?
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Knasigt det här med semestertider och mchandlare. Jag har precis köpt en granodling MEN vi åker alltid till Thailand fyra veckor över julen så vi kommer tyvärr ha semesterstängt just mellan 1 - 28 december ungefär, ser framemot alla härliga barnfamiljer som vill köpa julgran. Hoppas dom har förståelse för att vi gärna vill fira jul i Thailand så dom kan vänta en vecka eller två med att köpa sina julgranar ? ??‍♂️
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så här nu när hojsäljarsäsongen saktar in så står den fortfarande kvar hos handlare. Antar att de inte haft lediga tider hos säljarna att sälja den eller nått ?


"Himlen har ingen vrede likt kärlek vänd i hat, helvetet inget raseri likt en försmådd kvinna nobbad köpare"

( Congreve, typ)

 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ja helt galet att ha en mc-verkstad stängt under sommaren!
Mina slides (plastskenor som mattan glider på) gick sönder på min skoter mitt under säsongen. Tänkte att den helgen var körd.
Men icke, vi reparerar 24/7 svarade verkstaden Leonarden i Sälen!
Det är service det!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Så här nu när hojsäljarsäsongen saktar in så står den fortfarande kvar hos handlare. Antar att de inte haft lediga tider hos säljarna att sälja den eller nått ?
Eftersom hojpriserna stiger med 30% varje år är det rena vinsten att ha kvar dem i lagret istället för att sälja dem. Men till slut måste handlarna släppa ifrån sig någon guldklimp för att kunna betala lokalhyra och löner. Fast det sker ytterst ogärna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom hojpriserna stiger med 30% varje år är det rena vinsten att ha kvar dem i lagret istället för att sälja dem. Men till slut måste handlarna släppa ifrån sig någon guldklimp för att kunna betala lokalhyra och löner. Fast det sker ytterst ogärna.
Så enligt den logiken borde handlarna köpa på sig ett gäng hojar och sen sitta på dem 10+ år för att sen casha in miljonerna och gå i pension.
?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top