Går det justera sittställning på CBR600F?!

d0ff3

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2015
Ort
Umeå
Hoj
-
Är helt grön och på jakt efter min första hoj. Har haft kort i många år dock..!

Har varit lite sugen på 600 från Honda - provsuttit CBR600F (2011) och nya CBR650F (2015).

"Bästa" och även billigaste hojen verkar ju vara CBR600F - men efter att ha provsuttit båda så kan jag inte - hur mycket jag än försöker - undvika att känna att nya 650F är bekvämare för mig att sitta på. (Jag är 190cm lång.)

Därför undrar jag - finns det någon här som vet om det går att justera CBR600F på något vis så att sittställningen blir bekvämare? Sänka fotpinnar/justera styre på något sätt? Eller får jag helt enkelt finna mig i obekväm ställning alt. gå på 650F?!

Edit: Ber om ursäkt om denna tråd borde ligga i något annat forum.. :confused:
 
Last edited:
Fotpinnar brukar gå att byta mot höj/sänkbara. Styret ser redan ut att vara höjda clipons, det kanske går ändå iofs. Men, trivs du bättre på 650 är det ju ett bättre val? Och det kostar en slant att byta fotpinnar till justerbara.
Jag är 192 cm, och när jag provsatt CBR600F 2011 så var den hyfsat liten, och mina hälar tog i lite allt möjligt när jag testade.
 
Fotpinnar brukar gå att byta mot höj/sänkbara. Styret ser redan ut att vara höjda clipons, det kanske går ändå iofs. Men, trivs du bättre på 650 är det ju ett bättre val? Och det kostar en slant att byta fotpinnar till justerbara.
Jag är 192 cm, och när jag provsatt CBR600F 2011 så var den hyfsat liten, och mina hälar tog i lite allt möjligt när jag testade.
Tack för svar!

Fotpinnar iofs kanske inte ändrar så mkt - minns mest att jag blev väldigt framåtlutad.

Anledningen att jag vill "passa" i 600:an är dels lägre pris och dels högre effekt (och bättre komponenter generellt som jag förstått det)... :-S
 
Tack för svar!

Fotpinnar iofs kanske inte ändrar så mkt - minns mest att jag blev väldigt framåtlutad.

Anledningen att jag vill "passa" i 600:an är dels lägre pris och dels högre effekt (och bättre komponenter generellt som jag förstått det)... :-S
CBR600F har lite sportigare körställning därför blir du mer framåtlutad. På en CBR650F sitter du mer upprätt. Om du inte känner att du måste ha kåpa så kan du kolla på Honda Hornet. Vill du ha kåpa så får du börja kolla på om du kan höja styret.

Sen bör du alltid provköra för att för att se om detta verkligen är ett problem. Min erfarenhet från CBR600F är att den kanske inte är den mest bekväma hoj men vill man ha det kan man ju köra Goldwing :rofl. CBR600F har dock en lite snällare sittställning än supersport hojarna (ex CBR600RR) dock kan det vara tröttsamt att ibland köra mitt i stan med hojen eller långa sträckor på motorväg. Den gör sig bäst vid aktiv körning.
 
Last edited:
Tack för svar!

Fotpinnar iofs kanske inte ändrar så mkt - minns mest att jag blev väldigt framåtlutad.

Anledningen att jag vill "passa" i 600:an är dels lägre pris och dels högre effekt (och bättre komponenter generellt som jag förstått det)... :-S

650n har bättre botten och mellanregister, vilket kostat några ponnies på toppen.
Som sagts är 600F lite mer sport än 650F, så trivs du bättre med en hoj som är lite mindre sport känns det ju vettigare att ta den istället. Pengarna kan vara värda att få en hoj du trivs med.
Men har du kollat på något annat än just de modellerna? Finns ganska gott om hojar i sporttoruingsegmentet om det är något sånt du är ute efter.
 
Det bör gå att få tag på både ett annat styre och fotpinnar, det skulle verkligen förvåna mig om så inte vore fallet.

Men min fråga blir ändå om du tittar på rätt hojar? Om du föredrar 600F över 650F i allt utom utom körställningen så kanske det finns någon annan hoj som uppfyller alla dina behov?

När jag provkörde 650F och 600F upplevde jag 600F som ett snäpp bättre i allt, det kändes som en mer påkostad hoj, medan 650F närmast kändes som en instegsmodell.

För att jämföra med Kawasaki upplevde jag 650F som en ER6 och 600 som en z750.

Så vad söker du i en hoj, vad fick det att handla om dessa två?
Hyfsat ny, låg försäkring, kåpor, halvsportig, snäll körställning och ABS?

Eftersom det är en förstahoj tror jag även det kan vara intressant att fråga vad folk här ångrade med sin förstahoj och vad de valde istället.
 
Last edited:
Du är 190 cm lång. Höga hojar där man inte är helt hopkrupen upplever jag är KTM och Triumph.
Tex Triumph Sprint RS.
Men du kan kolla lite här.
http://cycle-ergo.com/
Jämför Honda CBR600F, Honda CBR650F med en KTM 990 Supermoto T
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top